+ Предложи публикация
03.05.2020

Ученици и учители за предимствата и недостатъците на дистанционните частни уроци

 За родителите и учениците, които предпочитат частните уроци или курсове да се провеждат онлайн - в реално време с аудио и видеовръзка, има много възможности. "Дневник" попита няколко учители с опит в онлайн преподаването, родители, които предпочитат децата им да получат допълнителни уроци дистанционно, както и ученици какво мислят за разликите между онлайн и офлайн преподаването, за предимствата и недостатъците на двата варианта.

За разликите между онлайн и офлайн преподаването

 Онлайн преподаването е сравнително нов метод за частни уроци и може би по-предпочитан е офлайн вариантът, защото се провежда лице в лице с учителя, казва Глория Исса, която е главен асистент в Института по органична химия с център по фитохимия към БАН, доктор по органична химия и учител по химия, която подготвя предимно кандидат-студенти. По думите й разлика има и в материалите, които се използват по време на учебния процес - при онлайн преподаването това са графики и снимкови материали, докато при офлайн - стандартните хартиени учебници и помагала.

 "Най-лесното при офлайн преподаването е живата връзка между преподавателя и ученика, която дава възможност за бърза дискусия, поглед върху реакциите на ученика на дадена задача и бързата смяна на ролите", коментира още Исса. Това е и най-трудното, когато урокът тече през екран.

Зинаида Барзева, която има над 25 години учителски стаж, признава, че в началото й е било трудно да се справи с техниката, но лесно и бързо се научила. В дистанционното преподаване вижда само един недостатък: евентуалните технически проблеми. Тя е учител по химия и опазване на околната среда и биология в две държавни училища. Подготвя кандидат-студенти и е ръководител на учебния отдел в образователен център "Иновейшън".

За предимствата и недостатъците

 Глория Исса изрежда ред предимства на онлайн частните уроци: възможността ученикът да учи, когато иска, пестенето на време и пари за транспорт, малки учебни групи или индивидуално обучение, използването на целия потенциал на интернет, голям набор от материали, непрекъсната онлайн връзка между преподавателя и ученика. Като недостатъци - липсата на личен контакт и ясен поглед върху работата на ученика.

  Гинка Попова, преподавател по български език и литература и френски език в езиков център "Скрипта" в Пловдив, подчертава, че онлайн не е много лесно както преподаването, така и ученето, защото много голям недостатък е липсата на общуването очи в очи с детето: "Не винаги можеш да контролираш дали човекът срещу теб е съсредоточен, особено ако контактът е само по микрофон". Според нея понякога учениците предпочитат да не включват камерата си.

 Тя разказва, че в преподаването си онлайн пише на бяла дъска както в стандартен час. "Общо взето с помощта на технологиите се опитваме оптимално да наподобим и да се доближим до един класически час. Смятам, че е наложително, защото нищо никога няма да замести напълно личния контакт, всички възникващи в момента трудности и въпроси от страна на ученика. Често стигаме до заключението, че преподаването чрез класическите методи е най-удачно", обобщава преподавателят.

 По думите й е много важно и по каква дисциплина се преподава. "Аз, преподавайки и френски език, смятам, че ученето на чужд език, още повече на френски, който е доста труден, е много проблематично, представено само чрез онлайн уроци. Да, би могло, но само ако е за надграждане на вече придобити стабилни знания, когато има солидна основа, върху която да се гради. Но да се започне само по този начин по една напълно непозната материя би било и объркващо, и трудно за всекиго. Да не говорим, ако се преподава български език на чужденец, и то електронно. Там нещата стават още по-сложни", смята Попова.

 Зинаида Барзева също посочва като недостатък в онлайн преподаването липсата на камера у някои ученици, защото не може да види как реагират на преподавания материал. "На живо мога веднага да позная кога един ученик разбира и дали е нужно да повторя нещо", казва учителката.

 "При офлайн обучението имаме пряка връзка с учениците, лице в лице и по-лесно можем да обясним нещата, докато при онлайн не може да се види точно какво правят учениците в този момент", казва и Ивелина Гачева, учител по български език и литература, история и цивилизации и география и икономика. Според нея най-лесно е офлайн обучението, когато е заедно с децата. Тя не пропуска да отбележи и трудоемкостта на онлайн преподаването, защото учителят трябва да има подготовка от работни листове, презентации и други ресурси.

Какво се харесва на децата в тези уроци

 Според Глория Исса децата най-много харесват това, че могат да учат, когато искат. "Средата, в която се провежда онлайн урокът, е комфортна и се чувстват на своя територия", казва преподавателят по химия. Зинаида Барзева коментира, че свободата на дистанционното преподаване се изразява в това, че децата могат да се включат от всяка точка на света. "Когато пътуват, те пак могат да учат и то ефективно. Все още нямам ученици от други градове освен София, но се надявам след време да имам. Харесват факта, че използват технологиите в учебния процес и всеки ден откриват някое ново приложение за по-ефективно учене и структуриране на материала", казва тя.

 Учениците харесват свободата да търсят всякакви електронни източници на информация, коментира и Ивелина Гачева. "Учениците търсят и прекия контакт с нас преподавателите, искат да споделят, искат неясните неща по материята да се обясняват, когато ние сме до тях", казва Гинка Попова за очакването да има и обучение на живо след извънредното положение.

Родителите за онлайн частните уроци

 "Този тип комуникация понякога дава повече свобода на детето, защото опосредственото общуване намалява притесненията му от срещата с учителя. Ученето може да се допълва от интерактивни приложения, по-гъвкаво е по отношение на време и проследяване на прогреса. Съответно учителят може на момента да се концентрира върху нещо, което е затруднило ученика. Такъв тип обучение би било успешно само ако е индивидуално, а не толкова за групи", коментира Даниела Георгиева, майка на петокласничка.

 "Бих избрала частни уроци онлайн, защото по този начин личният контакт е минимизиран и според мен рискът от загуба на време в странични разговори ще е минимален. Освен това моето дете се концентрира по-добре, когато е само. А на уроци по точни науки като математика например според мен идеално подхожда дигиталната среда. Да не говорим, че това ще помогне на детето ми и с компютърните умения. Добре е и да осъзнават, че интернет може да се ползва не само за музика, филми и социални мрежи", казва Марина Попова, майка на седмокласник.

Мнението на учениците

 Според дванадесетокласничката Радина Димитрова предимства са пестенето на време и улесняването и на двете страни, а недостатъците - претоварването и стоенето на компютър. За наложилото се дистанционно обучение казва, че й харесва, защото пести време и е много по-продуктивно и концентрирано, отколкото в разсейващата среда на класната стая.

 "Основно е нарушена реалната комуникация между хората. Липсва лично отношение и наблюдаване на изражението на човека отсреща при онлайн разговорите, което влияе на качеството на комуникацията по негативен начин според мен", казва тя.

 Криста Стефанова е в 12 клас и учи италиански език дистанционно в курс. "Онлайн обучението е нов и нестандартен начин на усвояване на знания, който за разлика от офлайн обучението не предлага физическа близост, но въпреки това кара мен и съучениците ми от онлайн курсовете да изпитваме особено усещане за близост и чувство за благодарност, че живеем в 21 век, когато дори във време на пандемия, човешките постижения в областта на технологиите ни позволяват да сме "близо" едни до други по всяко време", казва тя.

 Владимир Николаев е в седми клас разказва, че учи за матури и ходи на допълнителни уроци по математика. Той споделя своя опит: "Математиката ми е трудна да я разбера, а учителката ни нищо не обяснява и не отговаря на въпросите. Да не говорим, че онлайн училищните часове не са толкова чести и интензивни, колкото обикновено. Впрочем курсовете не са дотам по-различни, но сме по-малка група. Разбира се, нестандартно е, защото обикновено има жив учител пред теб, трябва да ходиш до центъра с тролей, докато сега е нужно само да се включиш навреме в общата група в Zoom. Най-хубавото е, че когато си вкъщи, няма как да си забравиш несесера или домашното, нужно е само да го пратиш по имейла. Трудно е понякога да се съсредоточиш върху урока, особено ако го гледаш на семейния компютър, докато членове на семейството се занимават с други неща около теб. Също е донякъде разсейващо да гледаш учителя на екрана, вместо да стои той пред теб, на живо, и да ти обяснява."

Източник: www.dnevnik.bg

Оценка 4.82 от 38 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Бизнес Английски в 24 урока
Хоро клуб по Народни танци
Уроци по Плуване
Кундалини Йога
Немски език за деца в София
Курс по Английски език за деца
Народни танци за деца Пловдив
Арабски език за начинаещи
Yoga Sofia
Курс по Счетоводство София
Частни уроци по Френски език София
Примерни тестове по География за кандидат студенти
Уроци по Химия Варна
Тренировки по Футбол за деца Славия
Немски online
Курсове по Английски език за деца
Курс Английски език София
Йога Перник
Курс по Италиански език Бургас
Уроци за матура по Български език
Уроци по Цигулка Варна
Тренировки Бокс София
Индивидуални уроци по Италиански
Сугестопедия Английски София
Уроци Пиано София
Школа Латино
Пилатес Бургас Изгрев
Уроци по Френски език София
Курс Компютърна грамотност София
Индивидуални уроци по Биология
Индивидуални тренировки по Бокс
Клуб по Спортни танци Поморие
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ