За родителите и учениците, които предпочитат частните уроци или курсове да се провеждат онлайн - в реално време с аудио и видеовръзка, има много възможности. "Дневник" попита няколко учители с опит в онлайн преподаването, родители, които предпочитат децата им да получат допълнителни уроци дистанционно, както и ученици какво мислят за разликите между онлайн и офлайн преподаването, за предимствата и недостатъците на двата варианта.
За разликите между онлайн и офлайн преподаването
Онлайн преподаването е сравнително нов метод за частни уроци и може би по-предпочитан е офлайн вариантът, защото се провежда лице в лице с учителя, казва Глория Исса, която е главен асистент в Института по органична химия с център по фитохимия към БАН, доктор по органична химия и учител по химия, която подготвя предимно кандидат-студенти. По думите й разлика има и в материалите, които се използват по време на учебния процес - при онлайн преподаването това са графики и снимкови материали, докато при офлайн - стандартните хартиени учебници и помагала.
"Най-лесното при офлайн преподаването е живата връзка между преподавателя и ученика, която дава възможност за бърза дискусия, поглед върху реакциите на ученика на дадена задача и бързата смяна на ролите", коментира още Исса. Това е и най-трудното, когато урокът тече през екран.
Зинаида Барзева, която има над 25 години учителски стаж, признава, че в началото й е било трудно да се справи с техниката, но лесно и бързо се научила. В дистанционното преподаване вижда само един недостатък: евентуалните технически проблеми. Тя е учител по химия и опазване на околната среда и биология в две държавни училища. Подготвя кандидат-студенти и е ръководител на учебния отдел в образователен център "Иновейшън".
За предимствата и недостатъците
Глория Исса изрежда ред предимства на онлайн частните уроци: възможността ученикът да учи, когато иска, пестенето на време и пари за транспорт, малки учебни групи или индивидуално обучение, използването на целия потенциал на интернет, голям набор от материали, непрекъсната онлайн връзка между преподавателя и ученика. Като недостатъци - липсата на личен контакт и ясен поглед върху работата на ученика.
Гинка Попова, преподавател по български език и литература и френски език в езиков център "Скрипта" в Пловдив, подчертава, че онлайн не е много лесно както преподаването, така и ученето, защото много голям недостатък е липсата на общуването очи в очи с детето: "Не винаги можеш да контролираш дали човекът срещу теб е съсредоточен, особено ако контактът е само по микрофон". Според нея понякога учениците предпочитат да не включват камерата си.
Тя разказва, че в преподаването си онлайн пише на бяла дъска както в стандартен час. "Общо взето с помощта на технологиите се опитваме оптимално да наподобим и да се доближим до един класически час. Смятам, че е наложително, защото нищо никога няма да замести напълно личния контакт, всички възникващи в момента трудности и въпроси от страна на ученика. Често стигаме до заключението, че преподаването чрез класическите методи е най-удачно", обобщава преподавателят.
По думите й е много важно и по каква дисциплина се преподава. "Аз, преподавайки и френски език, смятам, че ученето на чужд език, още повече на френски, който е доста труден, е много проблематично, представено само чрез онлайн уроци. Да, би могло, но само ако е за надграждане на вече придобити стабилни знания, когато има солидна основа, върху която да се гради. Но да се започне само по този начин по една напълно непозната материя би било и объркващо, и трудно за всекиго. Да не говорим, ако се преподава български език на чужденец, и то електронно. Там нещата стават още по-сложни", смята Попова.
Зинаида Барзева също посочва като недостатък в онлайн преподаването липсата на камера у някои ученици, защото не може да види как реагират на преподавания материал. "На живо мога веднага да позная кога един ученик разбира и дали е нужно да повторя нещо", казва учителката.
"При офлайн обучението имаме пряка връзка с учениците, лице в лице и по-лесно можем да обясним нещата, докато при онлайн не може да се види точно какво правят учениците в този момент", казва и Ивелина Гачева, учител по български език и литература, история и цивилизации и география и икономика. Според нея най-лесно е офлайн обучението, когато е заедно с децата. Тя не пропуска да отбележи и трудоемкостта на онлайн преподаването, защото учителят трябва да има подготовка от работни листове, презентации и други ресурси.
Какво се харесва на децата в тези уроци
Според Глория Исса децата най-много харесват това, че могат да учат, когато искат. "Средата, в която се провежда онлайн урокът, е комфортна и се чувстват на своя територия", казва преподавателят по химия. Зинаида Барзева коментира, че свободата на дистанционното преподаване се изразява в това, че децата могат да се включат от всяка точка на света. "Когато пътуват, те пак могат да учат и то ефективно. Все още нямам ученици от други градове освен София, но се надявам след време да имам. Харесват факта, че използват технологиите в учебния процес и всеки ден откриват някое ново приложение за по-ефективно учене и структуриране на материала", казва тя.
Учениците харесват свободата да търсят всякакви електронни източници на информация, коментира и Ивелина Гачева. "Учениците търсят и прекия контакт с нас преподавателите, искат да споделят, искат неясните неща по материята да се обясняват, когато ние сме до тях", казва Гинка Попова за очакването да има и обучение на живо след извънредното положение.
Родителите за онлайн частните уроци
"Този тип комуникация понякога дава повече свобода на детето, защото опосредственото общуване намалява притесненията му от срещата с учителя. Ученето може да се допълва от интерактивни приложения, по-гъвкаво е по отношение на време и проследяване на прогреса. Съответно учителят може на момента да се концентрира върху нещо, което е затруднило ученика. Такъв тип обучение би било успешно само ако е индивидуално, а не толкова за групи", коментира Даниела Георгиева, майка на петокласничка.
"Бих избрала частни уроци онлайн, защото по този начин личният контакт е минимизиран и според мен рискът от загуба на време в странични разговори ще е минимален. Освен това моето дете се концентрира по-добре, когато е само. А на уроци по точни науки като математика например според мен идеално подхожда дигиталната среда. Да не говорим, че това ще помогне на детето ми и с компютърните умения. Добре е и да осъзнават, че интернет може да се ползва не само за музика, филми и социални мрежи", казва Марина Попова, майка на седмокласник.
Мнението на учениците
Според дванадесетокласничката Радина Димитрова предимства са пестенето на време и улесняването и на двете страни, а недостатъците - претоварването и стоенето на компютър. За наложилото се дистанционно обучение казва, че й харесва, защото пести време и е много по-продуктивно и концентрирано, отколкото в разсейващата среда на класната стая.
"Основно е нарушена реалната комуникация между хората. Липсва лично отношение и наблюдаване на изражението на човека отсреща при онлайн разговорите, което влияе на качеството на комуникацията по негативен начин според мен", казва тя.
Криста Стефанова е в 12 клас и учи италиански език дистанционно в курс. "Онлайн обучението е нов и нестандартен начин на усвояване на знания, който за разлика от офлайн обучението не предлага физическа близост, но въпреки това кара мен и съучениците ми от онлайн курсовете да изпитваме особено усещане за близост и чувство за благодарност, че живеем в 21 век, когато дори във време на пандемия, човешките постижения в областта на технологиите ни позволяват да сме "близо" едни до други по всяко време", казва тя.
Владимир Николаев е в седми клас разказва, че учи за матури и ходи на допълнителни уроци по математика. Той споделя своя опит: "Математиката ми е трудна да я разбера, а учителката ни нищо не обяснява и не отговаря на въпросите. Да не говорим, че онлайн училищните часове не са толкова чести и интензивни, колкото обикновено. Впрочем курсовете не са дотам по-различни, но сме по-малка група. Разбира се, нестандартно е, защото обикновено има жив учител пред теб, трябва да ходиш до центъра с тролей, докато сега е нужно само да се включиш навреме в общата група в Zoom. Най-хубавото е, че когато си вкъщи, няма как да си забравиш несесера или домашното, нужно е само да го пратиш по имейла. Трудно е понякога да се съсредоточиш върху урока, особено ако го гледаш на семейния компютър, докато членове на семейството се занимават с други неща около теб. Също е донякъде разсейващо да гледаш учителя на екрана, вместо да стои той пред теб, на живо, и да ти обяснява."
Източник: www.dnevnik.bg