+ Предложи публикация
08.05.2021

Писането на ръка на хартия води до подобряване на паметта

 Проучване на екип от Института за индустриални науки към Токийският университет сочи, че писането на хартия води до по-висока мозъчна активност при запомняне на информацията час по-късно, отколкото ако се ползва таблет или смартфон. Уникалната, сложна, пространствена и тактилна информация, свързана с писането на ръка на хартия, води до подобряване на паметта.

Какво си струва да се учи в училище?

 „Всъщност хартията е по-полезна в сравнение с електронните документи, тъй като тя съдържа повече от тази единствена по рода си информация за по-силно активиране на паметта“, казва професор Кунийоши Л. Сакай, невролог в Токийския университет. Противно на общоприетото схващане, че електронните джаджи повишават ефективността, доброволците, които са използвали хартия, са изпълнили задачата за водене на бележки с около 25% по-бързо от тези, които са използвали таблети или смартфони.

 Хартиените тетрадки и бележници съдържат по-сложна пространствена информация от дигиталната хартия. Физическата хартия притежава осезаема устойчивост, неправилни щрихи и неравна форма (ъгли, които се прегъват, например). „Страницата" на цифровите устройства е еднородна, няма фиксирана позиция при превъртане и изчезва, когато затворите приложението. „Нашето послание за вкъщи е да използваме хартиени тетрадки за информация, която трябва да научим или запомним“, каза Сакай.

Да помагаме ли на детето с домашните?

 В експеримента 48 доброволци на възраст между 18 и 29 години, чели измислен разговор между герои, обсъждащи плановете си за два месеца напред. Участващите в експеримента трябвало да си водят записки за разговора, и да запомнят какви срещи и събития предстоят на главните герои приблизително по дни и часове. Разделени били на три групи - такива, които записвали информацията, която трябва да бъде запомнена, на ръка и такива, които ползвали таблети и смартфони. Мозъците на участниците били сканирани за определяне на активност, вълни и увеличен кръвен поток.

 След един час доброволците, които използвали хартиен носител с данни, попълнили графика на измислените герои за около 11 минути. На потребителите на таблети възпроизвеждането на информацията им отнело 14 минути, а на смартфони - около 16 минути.

А помните ли старите буквари?

 При доброволците, използвали хартия, е зафиксирана по-висока мозъчна активност в области, свързани с езика, въображаемата визуализация и в хипокампуса - област, за която е известно, че е важна за паметта и навигацията. Изследователите казват, че активирането на хипокампуса показва, че аналоговите методи съдържат по-богати пространствени детайли, които могат да бъдат припомнени и навигирани в окото на ума. Според учените персонализирането на цифрови документи (подчертаване, ограждането в кръгове, рисуване на стрелки, възклицателни знаци и бележки в полетата) може да имитира пространствено обогатяване в аналогов стил, а това подобрява паметта.

 „За изкуство, композиране на музика или други творчески произведения бих препоръчал използването на хартия вместо цифрови методи" каза Сакай.

Източник: www.spisanie8.bg

Оценка 4.92 от 24 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ