+ Предложи публикация
27.10.2019

Нови хоризонти - стар инструментариум

  Предполагам, че вече навсякъде е отминала есенната кампания по диференциация на учителския труд. Това допълнително трудово възнаграждение си поставя за цел да стимулира учителите към по-активна работа. Дълго време този инструмент не се отдаваше голямо значение, тъй като получаваните един път в годината бонуси бяха с малък размер и неголеми различия между диференцираните учители. Въпреки това почти ежегодно и повсеместно предизвиква съмнения и обиди от несправедливи оценки. Не това искам да коментирам, а съдържателната част на тази оценка, която трябва да премира повече работилите от по-пестеливите на усилия. Дали сме обръщали внимание на факта, че табличката с разбивката на точките за диференцираната оценка е почти непроменена от години, като 70% от точките са предварително разписани, 30% се определят  според спецификата и образователната философия на различните училища.

Иво Райнов за учителските атестации: Могат да бъдат морков, но и яка тояга

 Напоследък в интервюта на г-н Красимир Вълчев и неговите заместници се наслагват три ясни приоритета – иновативно развитие на училището, засилване на  възпитателната му роля и приобщаване на децата с намерение да се минимизира броя на отпадналите от училище. Хайде да погледнем таблицата, по която се оценява труда на учителя и се определя допълнителното трудово възнаграждение /записана в Наредба № 4/. Срещу трите акцента или приоритета са записани само 24 точки, а индиректно могат да бъдат привлечени още десетина.

 Не е нужен детайлен анализ за да стане ясно, че индикаторите в тази таблица са остарели и не съответстват в достатъчна степен на новите приоритети, поставени от министерството.  Целият иновационен процес е събран в само 8 точки. Все повече училища са иновативни, все повече учители работят иновативно, но това няма как да бъде оценено адекватно при настоящата концепцията на записаните в Наредба № 4 индикатори. Възпитанието го откриваме само в екипната работа за създаване на подходяща образователно-възпитателна среда, при това единствено в контекста на комуникация с психолог и педагогически съветник. Българският учител винаги е възпитавал. Знам, че стотици, може би хиляди колеги правят толкова много и различни неща за да възпитават децата, но това остава неразпознаваемо за записаните в наредбата показатели.

 Така огромна част от свършената възпитателна работа остава неоценена и следователно усилията на учителя възнаградени. Не, че някой ги прави за награда, но нали идеята на тази диференциация е да поощри усилията за по-доброто качество на образованието. Тук му е мястото да споделя, че в наредбата не са фиксирани точки за умението да се поддържа модерната напоследък позитивна дисциплина. Допускам, че управлението на дисциплината присъства символично в повечето училищни карти /например в моето училище позитивната дисциплина е записана с 2 точки/, но по никой начин не получава точкуване адекватно на усилията, които полагат учителите. Защото както знаем дисциплината е сериозен проблем за българското училище и както чуваме напоследък все по-важен приоритет в политиката на МОН. Макар и претърпяла няколко корекции Наредбата за приобщаващо образование вменява голям обем ангажименти на учителите. Изпълнението им коства много часове допълнителна работа и доста усилия. В картата според Наредба № 4 всички тези усилия се отразяват в 8 точки, предвидени за работа с деца, застрашени от отпадане, в риск, в мултикултурна среда, със СОП. А това е друг главен приоритет на МОН – децата да бъдат върнати в училище, да не се допуска тяхното отпадане и да се постигне напредък в ограмотяването на децата от гетата и социализиране на тези със специални образователни потребности.

 Сигурен съм, че всеки колега може да изтъкне още несъвършенства на съдържателната рамка за оценяване труда на учителите и поощряването им с ДТВ. Аз акцентирах на факта, че имаме нови хоризонти, поставени от МОН пред развитието на образованието, но ползваме остарял инструментариум, с който да го мониторираме и оценяваме. Повечето от използваните в момента критерии са формални, много от тях са елемент от длъжностната характеристика на всеки учител, а някои са трудно измерими. Ако искаме образование, което се модернизира, ако искаме подобряване на качеството в образователния процес трябва да акцентираме на показатели и да намерим подхода, който откроява и поощрява учителите, които правят промяната в образованието за да амбицираме и тези, които все още приемат образователния процес за формална и рутинна работа.

 В друга статия съм казвал, че диференциацията /респективно атестацията/ може да бъде и тояга и морков. Добрият мениджър разбира, че тя е силен инструмент за мотивация и израстване на учителите, но затова е нужно да и се позволи да надникне в онези аспекти от творческата работа на учителя, които чиновниците, съставили показателите са пропуснали. И първата стъпка е осъвременяване. Пред 21 век динамиката на образованието е толкова силна, че не може да бъде побрана в рамки, зададени преди десетина година.

Автор: Иво Райнов, учител 

Гимназия с преподаване на чужди езици „Екзарх Йосиф I“ гр. Ловеч

Източник: www.eratosten.wordpress.com

Оценка 4.82 от 38 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Пилатес София Младост
Учене на Английски Онлайн
Немски език в Германия
Курс Маникюр
Уроци по Китара за начинаещи онлайн
Курсове по Козметика София
Уроци по Латино танци онлайн
Тест за ниво на Английски
Индивидуално обучение по Фотография
История за 5 клас
Индивидуално обучение по Фотография
Уроци по Гръцки език Варна
Латино танци за деца в София
Матура за 7 клас по Математика 2014
Курс по Английски език за начинаещи
Курсове по Козметика София
Народни танци София Надежда
Примерни тестове по История
Уроци по Немски език София
Как да научим Английски
Индивидуални уроци по Счетоводство
Индивидуални уроци по Математика
Уроци по Немски за деца
Пробни матури по География
Курсове по Рисуване уасг
Йога курсове София
Руски език възрастни
Лесно учене на Английски
Уроци по Испански София
Уроци по Пиано София
Уроци по Химия и Биология Бургас
Уроци за начинаещи по Английски език
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ