+ Предложи новина
08.09.2020

Заплатите в образованието привличат кандидат-учители, непрактикували професията

 Сервитьорки, кондукторки, дами с дипломи от специалности с помпозни имена и даже една народна певица се втурнаха да стават учителки. В последните години заради политиката за постоянно повишаване на заплатите в образованието позициите там атакуват все по-широк кръг кандидати. Много от тях се опитват да се влеят в професията, след като някога са я учили, но никога не са я работили. Сега мотивацията е стартова заплата 1260 лева, а средната брутна от догодина вече ще клони към 1800 лв., което прави чисто 1400. Такъв основен подтик на кандидатите обаче подлага на огромно изпитание директорите, които трябва да изберат подходящи хора на интервютата, а вместо това преживяват поредица абсурдни ситуации.

 Тази година детска градина в „Източен“ обявила 6 позиции с известно притеснение дали ще се намерят желаещи за работник-кухня, учители, помощник-възпитатели и детегледач. Учебното заведение се посещава основно от деца с майчин език, който не е български, и работата не е лека. С огромно изумление след изтичане на крайния срок за подаване на документи шефката събрала 20 входирани молби. Една от кандидатките пратила даже от чужбина.

 И още при първия преглед парадоксите започнали. Дама молела да бъде назначена за учител по физическо  възпитание- щат, какъвто няма в детските градини. Друга адресирала заявлението до „повереното Ви основно училище“. А трета напирала да я назначат директно за старши учител. В крайна сметка до лична среща достигнали 9. „Къде е улица „Вратата“, имате нещо грешка в обявата…“, сопнала се по телефона една от дамите минути преди началото на събеседването. Оказало се, че не само не е наясно, че има улица „Вратцата“, а и че кандидатства, без да има и най-малка представа за спецификата на заведението. Когато директорката опитала да обясни как се стига с градски транспорт, чула: „Не мога да се занимавам с рейсове, ще дойда с такси, ама това било в циганската махала…“.

 С пристигналите също се провели интересни диалози. „Наясно ли сте каква е работата“, опитала културно почвата директорката, провеждайки разговора с кандидатка, която досега късала билетчета в рейса. „Какво има толкова…“, махнала с ръка тя.

Друга пък почти го ударила на разправия, след като представила дипломата си по здравен мениджмънт и си представяла, че с нея ще заеме позиция на помощник-възпитател и ще има почти шефски правомощия Когато й обяснили, че това са всъщност лелките, била истински възмутена: „Ама това е работа за чистачка! Защо си променяте заявеното в обявата?!“. И без дори да каже довиждане, си взела чантата и си тръгнала. Млада жена пък кандидатствала за място в детската градина, като уверила, че е била сервитьорка и салонен управител в заведение за бързо хранене - там се справяла с много хора, сега ще успее и с група от около 25 деца. Повечето от кандидатите нямат и бегла представа за естеството на работата, обобщава директорката.

В крайна сметка попълнила местата, без позицията за работник-кухня. Все пак случила на момичета с опит с деца от малцинствата. Решила да даде шанс и на детегледачка, която поема работата с диплома на филолог от хибридна специалност - български и гръцки език. Кандидатката си вярва, че ще се справи, защото работила в частни занимални и детски центрове.

Търсят ударно педагози за 225 свободни места

 В момента в цялата Пловдивска област са обявени 225 свободни места в образованието. Училищни директори също признават, че е много трудно да намерят добри учители. Явяват се кандидати с потресаващ правопис, други отказват да минават допълнителни квалификации, дори за сметка на школото. А изискванията към педагозите стават  все по-високи - не само да умеят да преподават, прилагайки модерни методи, а и да създават общност, да работят с родителите, да имат подход към деца със СОП и от малцинствата, да владеят облачните технологии. Вече и да са в състояние да се справят с уроци в електронна среда, ако се наложи отново преминаване към онлайн обучение заради променена епидемична обстановка.

 Вакантните места са в широк спектър и масово обявите са с краен срок за кандидатстване до 4 септември. Търсят се доста начални учители, както и за целодневно обучение - в занималня. Доста са обявите и за детски учители, сред които от ДГ „Перуника“, „Маргаритка“, Люляк“, карловската „Зорница“.

 Дори елитни училища, които се желани и за учене, и за работа, изпитват затруднения. Математическата търси преподавател по немски, български и литература, история, IT, технически сътрудник и зам.-директор по учебната дейност, след като Ирена Душкова спечели конкурса и оглави СУ „Паисий Хилендарски“. В Хуманитарната също текат конкурси за учители по български, английски и зам.-директор. Доста са позициите в СУ „Симон Боливар“ - по философия, биология, химия, „Човекът и природата“, за начални учители и възпитатели в занималня.

 Най-трудно е за училищата в малките общини, които и това лято са обявили сума места за лекторски часове. Там няма паралелки, които да осигурят пълен щат по даден предмет. Така учителят не събира хорариум за норматива и трябва да работи поне на две места, за да докара една заплата, като пътува между селата. Само в Професионалната гимназия по селско стопанство в Куклен има 6 такива места: за учител по рисуване със 72 часа годишно, по химия - с 216, по физика - със 198, по гражданско образование - с едва 36, по философия със 180, по френски - с 216. Заради тези условия в малките общини има и текучество. Тази година няма голям дефицит на учители по специални предмети. Все още такива специалисти търсят ПГКИТ „Проф. д-р Иван Богоров“ и Професионалната гимназия по битова техника.

 Появяват се обаче новите длъжности в образованието - медиатори за Песнопой, Ново село и Първомай. Социални работници за работа с ученици в неравностойно положение пък търсят да назначат Автото и училището във Войводиново. По данни на МОН всяка година у нас се пенсионират около 4000 учители, което е над 4%. Тази година освен титулярите училищата трябва да имат и резерви - в случай на карантиниране или ако педагог заболее от коронавирус.

„С увеличението на възнагражденията наблюдаваме увеличена склонност за включване и връщане към педагогическата професия - казва министър Красимир Вълчев. - Имаме и увеличен прием по професионалното направление „Педагогика“, но все още имаме дефицит на учители по предмети, най-вече по математика, физика, химия, информационни технологии. Затова в последните години увеличаваме приема в педагогическите направления. Бяха регламентирани втори стипендии за студентите, които ги изберат. От тази имаме и трети стипендии за най-добрите ученици, които се включат в това образование.

 Тази година недостигът на учители ще бъде по-голям по линия на заместващите. Имаме списък със заместващи, но те не са достатъчни. Затова сме отправили покана чрез висшите училища към студените, ще поканим и всички, които биха желали да се включат в педагогическа професия, със или без педагогическа правоспособност. Например филолог ще може да преподава, ако иска. Но остава правилото този с педагогическа квалификация да има предимство“.

 Източник: www.marica.bg

Оценка 4.84 от 32 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ