+ Предложи новина
27.03.2020

За часовете онлайн: Целият учебен ден да не е пред компютъра!

  Авторите на учебници вече ще са задължени да включват в тях единствено съдържание, което не надвишава задължителната учебна програма по съответната дисциплина. Целта е да няма претрупване на темите с материал, който освен че претоварва учениците, води до това те да се фокусират върху запаметяване на обем знания, а не върху практическото им прилагане.

 Промените са залегнали в проект за изменение на Наредба 10 от 2017 г. и са подложени на обществено обсъждане до средата на април. Те касаят учебниците  по предметите за  общообразователната подготовка, по чужд език, по профилирани предмети, по общата професионална подготовка и  по специални предмети в професионалните гимназии. Важат също за учебниците по майчин език, религия и хореография, както и за учениците със сензорни увреждания.

 Учебниците и учебните комплекти, одобрени преди промените, ще продължат да се използват  до одобряване на нови по променените изисквания на наредбата. За такива, за които вече са стартирали процедури за одобрение, и но още не са приключили, ще  важат старите правила, в които няма ограничения. До момента в Наредбата за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала едно от изискванията към съдържанието бе то да отговаря напълно на съответната учебна програма. Това не забранява на авторите да го надхвърлят.  

 „Оптимизирането на учебното съдържание в учебниците е една от предпоставките за смяна на фокуса в обучението от преподаване на знания към овладяване на ключови компетентности и развитието на способности да се решават проблеми. Усвояването на определено учебно съдържание не трябва да се изчерпва само в придобиването на обем от знания и възпроизвеждането на основни понятия, факти, закони, правила и т.н., а и с практическата насоченост на придобитите знания и със способността на учениците да правят пряка връзка с дейностите“, пише в мотивите на МОН за промяна на наредбата.

 Дистанционната форма на обучение в момента също води до претоварване на децата. Масово им се възлагат повече задания, отколкото изпълняват при нормален присъствен учебен процес. Освен задължителното съдържание от учебниците и учебните тетрадки, се налага да гледат видеа, да слушат звукови файлове, да решават тестове онлайн. За по-големите това засипване с различен вид електронни ресурси се случва едновременно по много учебни предмети, което води до още по-голямо претоварване.

 Десетокласник от компютърна паралелка споделя, че пише домашни до 3 часа през нощта, а родители на първолаци – че отчитат последното задание за деня след 8 вечерта, а са започнали около 8.30 сутринта, давайки почивки на хлапето. Отчитайки това през първата десетдневка на дистанционното обучение, МОН препоръчва на директорите да огледат прецизно какво се възлага на децата през електронните платформи и различни други канали за връзка с учениците и родителите, и потокът да се оптимизира. Изисква се също учителите по различните предмети от 5. до 12. клас да се координират помежду си, за да няма зариване на учениците с купища ресурси по всички дисциплини едновременно. Указанието е ангажираността за учениците  до 7. клас да бъде  до 6 астрономически часа на ден, а от 8. до 12. - до 7 часа. Допълнително условие е част от това време да не е в електронна среда. Разпределението на часовете от разстояние не е нужно да повтаря седмичното разписание – могат да бъдат разместени така, че да е по-щадящо за деца и учители в извънредната ситуация.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.85 от 33 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ