+ Предложи новина
26.06.2017

За 30 години задължителната литература за учениците е намаляла петнадесет пъти

За 30 години задължителната литература за учениците е намаляла петнадесет пъти

  Десет-петнайсет пъти по-малко задължителни книги имат да прочетат през ваканцията учениците в горния курс спрямо списъка преди 30 години. Това коментира за БТА Красимира Кацарска - автор на 41 помагала по литература за ученици от 7 до 12 клас и за студенти, първи базов учител по методика на обучението по литература към Югозападния университет "Неофит Рилски". Съгласно програмата за матурата, предвидена от Министерството на образованието за полагане на държавния зрелостен изпит единадесетокласниците и дванадесетокласниците трябва за двете години да прочетат само три романа - "Под игото", "Железният светилник" и "Тютюн". Останалите са кратки произведения, които се четат за минути, твърди Кацарска.

  Българската литература е в дъното на класацията сред предпочитанията на зрелостниците с крехките 3 процента, сочи анкета, проведена в елитна гимназия в Благоевград, разказа авторката. Същото допитване показва, че учениците се вълнуват от вампирска литература и от фантастика, а класиката е на последно място. Материалът, който се преподава в училище, невинаги се прочита по време на учебния процес, отбеляза още литераторката. Според нея голяма част от учениците по-късно осъзнават, че има класически творби, които трябва да се познават. Много от младите хора желаят да отидат на Запад, без да се завърнат, и затова българската литература изобщо не ги интересува, твърди Кацарска. "Къде ще ми трябва?", я питал ученик, който след години й написал трогателно писмо за ползата от познаването на българските автори и за гордостта, която изпитал в чужбина с техните творби. "Успешно реализиралите се зад граница мои ученици споделят, че и с българската литература доказват на хората, с които общуват, идентичността и величието на нацията ни", каза още Кацарска.

 Родителите са дълбоко разтревожени, че техните деца са много натоварени. Истината е точно обратна - доста са разтоварени. Не се учи, не се чете, твърди специалистът. Според Кацарска в горния курс общият брой часове по български език е крайно недостатъчен. Предметът български език и литература се учи по три часа седмично. Само 8 часа годишно са предвидени за родния език, от тях 2 часа са за срочни контролни работи. "Съвременната литература се изхвърли тотално и учениците питат: "Пишат ли сега автори като тези, които учим, освен текстовиците на чалга?", сподели методистката. По думите й преди години е можело по избор на преподавателя да се изучават съвременни автори, но това вече е недопустимо.

 Има ученици, които боравят до съвършенство с компютъра, но не знаят да пишат и това проличава на изпита. Допускат се потресаващи граматични, правописни, пунктуационни, лексикални - изобщо всякакъв вид грешки, споделя още Кацарска. По думите й не се усвоява правописът на буквите Т и Д, З и С, двойните съгласни, гласните О и У; членуването, съгласуването, учтивата форма. Ниските критерии на матурата водят до ниски резултати, смята също методистката. Според нея колкото по-малко е произведението, толкова по-пригодно е за включване между матуритетните творби. Като пример тя посочи Пенчо Славейков, на когото са избрани най-кратките, но не и най-добрите творения. Да се стегне обръчът, да има по-високи изисквания на матурите, предлага Кацарска. Тя мотивира позицията си с практика в по-развитите страни, където се изисква над 50 процента постигнати точки за оценка три. У нас критерият е 14,5 точки от 100 възможни за тройка за 7 клас и 24,5 - за 12 клас, коментира Кацарска. По думите й подобна система ощетява отличниците, защото има голяма ножица за получаването на петица и шестица. Литераторката не смята, че е нормално с 15 точки да се получава тройка и също толкова да бъде разликата между петица и шестица. Подобна критериална система действа демотивиращо и не подтиква към постигането на трайни знания, категорична е Кацарска.

 Заниженият аршин води и до липса на автоцензура, твърди методистката. Затова в писмените работи, които се проверяват от учители и университетски преподаватели, присъстват немалко думи от улицата, жаргонни, включително и откровени глупости. Литературата не е скучен предмет, зависи как ще бъде поднесен материалът, а между нашите съвременни автори има такива, които са повод за гордост на всеки българин. Затова трябва да се импулсира отношението на учениците към литературата, към повишаване на тяхната култура, а не да се работи на парче, заключи Кацарска.

Източник: www.novini.bg

Оценка 4.87 от 30 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Индивидуални уроци по Немски език София
Индийски танци в София
Частни уроци по Физика Пловдив
Уроци и курсове курс по Народни танци
Тренировки по Волейбол за деца
Английски език за 2 клас тестове
Школи по Народни танци София Надежда
Уроци по БЕЛ за 7 клас
Частни уроци по Английски в Овча Купел
Курсове по Български език
Пракаш Йога
Курс по Испански език
Плуване в София
Уроци по История за 6 клас
Уроци по Брейк Break
Фризьорски курс Благоевград
Руски за начинаещи
Народни танци за начинаещи Русе
Уроци по Breakdance
Уроци по Пиано Стара Загора
Курсове за Фризьор София
Латино танци и Модерен Балет
Курсове Немски език Пловдив
История за 10 клас
Курс по Италиански език Бургас
Уроци по Гръцки език Варна
Курс по Уеб Дизайн
Частни уроци по Немски език Хасково
Уроци по Народни танци София Младост
Йога инструктор
Курсове Народни танци
Уроци по Пиано Стара Загора
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ