Все повече българи, завършили висше образование у нас в последните 3 г., успяват да си намерят работа - от 2012 г. досега делът им се е увеличил с 8% до 87 на сто. По брой на възрастните хора обаче, включени в учене през целия живот, сме предпоследни в ЕС, а по образование на малчуганите в предучилищна възраст оставаме под средното за съюза ниво. Това са част от изводите в годишния обзор на ЕК за 2016 г. за образование и обучение в Европа. Изводите потвърждават и данните от последния рейтинг на висшите училища у нас, който също показа, че реализацията на новозавършилите расте.
От ЕК изследват лицата между 20 и 34 г., завършили обучението си (общо висше и средно) между 1 и 3 г. преди референтната година, като показател за качеството на обучението в съответната страна и реализацията, което то дава. Докладът на комисията показва, че процентът на заетост на наскоро излезлите от системата на образованието у нас бележи ръст - от 67% през 2012 на 74% през 2015 г. Въпреки това той остава под средните за ЕС нива - 77%. При завършилите висше образование обаче картината е по-добра - заетостта при наскоро дипломиралите се висшисти се е увеличила значително до 87% през 2015 г. и понастоящем надминава средното за ЕС равнище от 81,9%. Според експертите това до голяма степен се дължи на подобряването на перспективите на пазара на труда у нас.
Въпреки това констатациите на експертите от ЕК са тревожни - според тях все още съществуват "предизвикателства" във връзка с качеството на българското висше образование и неговата съвместимост с европейската система за висше образование. Те се дължат на "методите за преподаване, които изостават от новите тенденции, на слабите научни резултати в някои области, на сложните и неефективни процедури за акредитация и оценяване на университетите, както и на недостатъчната изходяща и на слабата входяща мобилност на студентите", се посочва в доклада.
Докладът показва, че лицата, завършили висше образование между 30 и 34 г., се увеличават от 26.9% през 2012 на 32.1% през м.г., т.е. сме на път да достигнем целта си през 2020 г. делът им да стане 36 на сто. Въпреки това и по този показател изоставаме от ЕС, където средното ниво на висшистите от 30 до 34 г. е 38.7%.
По показателя участие на възрастните в процеса на обучение през целия живот сме на предпоследно място в ЕС (след Румъния). Процентът на тези лица се увеличава от 1.7 на 2%, докато в ЕС средните стойности са от порядъка на 10.7%. Делът на малчуганите на 4 и 5 години, обхванати в предучилищно образование, се повишава от 86% през 2012 на 89% през 2015 г., но пак остава под средните нива за ЕС, които се увеличават от 93% на 94%.
Източник: www.segabg.com