+ Предложи новина
04.05.2016

В трети клас: Основни граждански права и определяне на национална идентичност

В трети клас: Основни граждански права и определяне на национална идентичност

  Новите учебни програми разтоварват децата от струпването на материал, през който учителят се налага буквално да препуска. Прави впечатление, че по много от предметите за нови знания са отделени около 50% от учебното време. Останалата част е посветена на упражнения, обобщения и изпълнение на различни задачи, включително правене на проекти и проучвания от децата. Идеята е чрез тях те да бъдат научени да работят в екип. В същото време в програмите по човек и общество от по-ранна възраст влизат знания за устройството на държавата, за гражданските права и членството ни в Европейския съюз. Ако досега за държавните институции се учеше в четвърти клас, с новите програми тези знания слизат в трети. В тях е записано, че децата разпознават основните държавни институции парламент, правителство и президент, както и техните основни функции. Освен това е предвидено децата да познават основни граждански права и задължения, както и да могат да определят националната си идентичност.

 Учениците в трети клас ще учат също за влиянието на технологичните нововъведения върху живота ни. Те трябва да могат да се ориентират по цветовете на картата, както и да определят географското положение на страната ни в рамките на Балканския полуостров, очертавайки държавните граници. В трети клас се учи също и за официалните и битови празници, като децата трябва да могат да разграничават едното от другото. Придобиват се начални знания за историята ни, като се започне от периода на траките. Децата трябва да усвоят понятието "рая", когато учат за Османската империя, и светско училище и опълченци, когато учат за Българското Възраждане и Освобождението.

 В четвърти клас вече към знанията за основните държавни институции се прибавят и тези за местната власт. Децата трябва да знаят какво представлява кметът и какво прави той. Тук се учи и за Европейския съюз, химна и знамето му, като е предвидено децата да могат да посочват положителните последици за страната ни от членството в ЕС. Предвидено е също учениците вече да започнат да ползват медиите за набавяне на информация - те трябва да могат да разказват за дейността на държавните институции, ползвайки материали от електронни и печатни медии. Трябва да умеят и да правят кратки презентации в електронен вид. В този клас учениците вече учат и за основните природни области в страната ни и за стопанската дейност, която се извършва там. Програмите предвиждат четвъртокласниците да получат представа за ключови моменти от историята ни, включително и за това що е конституция, учейки за Търновската. Тук са предвидени за изучаване също Съединението и Балканските войни. Записано е и, че децата трябва да могат да изразяват позиция по проблеми, свързани с опазването на природните ресурси.

 Много силно е разтоварването откъм нов материал и в часовете по български език и литература. Антонимите например, които досега са се учили в трети клас, минават в четвърти. От програмите за четвърти клас в по-горен клас се качват знанията за степенуване, за това що е подлог и представка, какво е наречие. Третокласниците обаче ще трябва да могат да различават художествен от нехудожествен текст, както и да интерпретират факти и идеи от научнопопулярни четива. Програмите са съобразени и с международното оценяване PISA, което акцентира върху способността да се чете с разбиране, като се извлича информация - в трети клас учениците трябва да са в състояние да извличат конкретни данни от нехудожествен текст. Учениците трябва да могат също да създават свой разказ по преживяна случка или по словесни опори, дадени от учителя. Новост е и това, че децата ще учат как се пише лично писмо не само на хартия, но и по имейл. Записано е също, че децата трябва да бъдат в състояние да редактират свой текст. Програмите предвиждат на тази възраст учениците да могат да откриват белези за националната си идентичност и в произведения, които са прочели самостоятелно. Четвъртокласниците трябва да са в състояние да разграничават автора от неговия герой, както и да откриват причините за поведението на героите в литературните произведения. В този клас те трябва да могат да дават писмен отговор на въпрос върху дадено произведение, както и да съчиняват разказ по картина. Часовете за нови знания са 50 на сто, а за затвърждаването им е предвидено 40 на сто от времето.

Източник: www.standartnews.com

Оценка 4.83 от 36 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ