+ Предложи новина
07.06.2016

В най-желаните столични гимназии ще се влиза с две петици от изпитите

В най-желаните столични гимназии ще се влиза с две петици от изпитите

 Летвата за 10-те най-желани столични гимназии след седми клас тази година ще е около 10.15 общ сбор на оценките по български и математика, т.е. с минимум петица (5.07) по всеки от двата предмета. Това показва статистиката за успеваемостта на учениците в София-град, където борбата за място в елитно училище е най-жестока. Данните са от изключително значение за кандидат-гимназистите и родителите им, защото показват къде се намира детето им спрямо постигнатия от него резултат. Свободните места в т.нар. елитни гимназии в столицата, сред които Испанската, Френската, Първа и Втора английска, Първа и Втора немска и т.н., тази година са около 1550. От статистиката на РИО-София става ясно, че 1560 са учениците, които имат сбор от двете оценки над 10.159, т.е. това е прагът, под който децата едва ли ще имат шанс да влязат в топ паралелка. Балът в повечето езикови гимназии се определя, като се съберат оценките по математика и български от дипломата плюс удвоения сбор на тези оценки от националното външно оценяване. Някои гимназии обаче, като например НПМГ, изискват и допълнителен изпит по биология.

 Данните показват, че нито един седмокласник не е успял да постигне най-висок резултат - 12, т.е. две шестици по двата предмета. Най-доброто постижение обаче е близко до максимума - то принадлежи на момиче, като сборът от оценките му е 11.939.

 Вчера бе първият от общо три дни (6, 7 и 8 юни), в които учениците в присъствието на родител могат да се запознаят с проверената си изпитна работа. В 22-ро СОУ "Г. С. Раковски" те могат да се осведомят как са били оценявани по български, а в 18-о СОУ "У. Гладстон" - по математика. Родители коментираха, че някои преценки са твърде спорни. Масово децата са били наказани например за задачата от теста по български, в която се изисква преобразуване от пряка в непряка реч на подчертана част от изречението. При вярно преобразуване проверяващите дават 0 точки от 3 възможни само защото детето не е преписало цялото изречение в отговора. "Децата се санкционират за елементарни неща, резултатите им се занижават умишлено, защото просто има твърде много желаещи за много малко избрани училища в София", коментираха помежду си майки и татковци на седмокласници. Появиха се и слухове, че един от отговорите по математика е сменен след изпита от МОН.

 Напрежение продължава да предизвиква и скалата за оценяване на изпитите след 7-и клас, при която прагът за тройка е еднакъв и за двата модула. На първия модул по математика, който е задължителен за всички, двойките са една трета - 18 000. Когато се вземе предвид и вторият модул, който е само за кандидатстващите в гимназия, двойките падат на 3881, тъй като проверяващите са дали допълнителна точка дори за правилен чертеж. "Не е справедливо при първия по-лесен модул тройка да се пише при 16 точки от възможни 65, а при втория, с който максималните точки стават 100, прагът за среден отново да е 16 т.", възмущаваха се родители.

 Зам.-министър Диян Стаматов коментира пред Нова ТВ, че тазгодишната скала за оценяване от 2 до 6 не показва достатъчно добре степените на подготовка на учениците. "Явно е, че има проблем и то е много сериозен. От няколко години има тенденция към понижаване на знанията на учениците по математика", коментира той. Затова според него трябва да се постави основен акцент в преподаването на логически задачи, които са с текстови вариант. "Да не са толкова елементарни и опростени. Това става с много повтаряне и усилия. Не може при еднократно решаване на задача да се очаква резултат", каза зам.-министърът. Според него проблемът е, че учениците не се концентрират върху задачите, които им се поставят. Не разбират условието, не го четат докрай и отговарят веднага, без да обмислят текста. Именно затова и резултатът е негативен.

 "Нямаме сигнали за нередности, но остава под въпрос какво точно се оценява с националното външно оценяване", коментира Цвета Брестничка от Асоциация "Родители". По думите й изпитите след 7-ми клас са били въведени с идеята да се оцени системата и да се види дали децата се справят със зададения материал. С течение на времето обаче картината се е изкривила, тъй като вече се оценяват самите ученици, а не това е било задачата. Според Брестничка няма особено значение дали децата ще се оценяват в оценки, или в точки. "По-детайлните оценки са по-добри, но те са по-уместни по време на обучението в училище, тъй като тогава всеки ученик ще може да види къде са пропуските му и съответно да работи за запълването им", заяви тя. 532 ученици от около 9000 явили се на изпитите в София са получили оценка над 5.50 по български език. 436 ученици са получили оценка над 5.50 по математика.

Източник: www.segabg.com

Оценка 4.87 от 31 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ