+ Предложи новина
09.07.2018

В МОН не са доволни от резултатите на миниматурата по география за петокласниците

В МОН не са доволни от резултатите на миниматурата по география за петокласниците

 Една трета от петокласниците у нас не са усвоили новата учебна програма по география. 42% от тях пък не са научили почти нищо за континента Африка - един от двата нови компонента (заедно с Антарктида), които през 2016/17 учебна година бяха добавени към досегашната програма. Това показват резултатите от извънредната миниматура за учениците в пети клас, спусната изненадващо от просветното министерство броени дни преди края на учебната година. От министерството наблягат на факта, че над 70% от тийнейджърите са постигнали резултати над поставения праг от 50%, а тълкуванието на експертите е, че "макар и в различна степен очакваните резултати от новата учебна програма по география и икономика са постигнати от учениците в 5-и клас".

 През 2016/17 г. започна реформата в средното образование, като първите, които започнаха да учат по нови учебни програми, бяха първолаците и петокласниците (тази година на ред бяха учениците от 2-ри, 6-и и 8-и клас). Специално по предмета география новото бе, че освен темите за Земята като планета, природата, обществото и стопанството на глобално и регионално ниво, към учебното съдържание се добавиха две нови теми - континентите Африка и Антарктида. Особеното в случая бе, че учениците не получиха нови учебници поради липсата на време за издаването им и учиха по старите. Целта на изненадващото външно оценяване по география и икономика за учениците в 5-и клас бе да покаже до каква степен  се справят с материала от новата програма, но на практика то онагледява и как децата са се справили с материала без учебници.

 Външното оценяване по география бе проведено на 7 юни 2017 г. в 212 училища от всички области на страната. Участвали са 5761 ученици, или 9% от целия випуск. 50-минутният тест е бил от 25 въпроса, 7 от които - с кратък свободен отговор по модела на международните изследвания PISA, TIMSS и PIRLS. Задачите са били разпределени в две по-широки субтеми - география на Африка и общо географско познание. По първата тема въпросите са били 10, а по втората - 15. 80% от задачите в теста са проверявали разбиране на учебния материал и приложението му, а останалите 20 на сто - възпроизвеждане на наученото.

 От МОН твърдят, че по аналогия с практиката на международните изследвания не се предвижда задачите от теста да се оповестяват публично. Все пак оттам предоставят примерна задача, свързана с географията на Африка. Учениците е трябвало да посочат къде в Африка има най-големи годишни валежи, а възможните отговори са били - по крайбрежието на Средиземно море, в планините на Сахара, в Заирската (Конгоанска) котловина и по крайбрежието на пустинята Намиб. В друга задача петокласниците е трябвало да сметнат колко километра ще пропътуват по права линия между две африкански столици, ако разстоянието между тях на географската карта с М 1:20 000 000 е 10 см. Посочените възможности са били - 200 000 километра, 20 000 км, 2000 км и 200 км.

 Средният постигнат резултат от учениците е бил 15.6 точки от максимален бал 25. От МОН обясняват, че целта на външното оценяване по география е била да се види каква е постижимостта на усвояване на учебния материал от петокласниците като цяло, а не на отделния ученик. По тази причина не е предвидена скала за оценяване на постиженията на учениците с оценки от 2 до 6. "Възприетият праг за интерпретиране постиженията на учениците е 50% от общия брой точки от теста или субтестовете", обясняват от МОН. Това означава, че за успешно преминат тест се смята този, при който ученикът се е справил с поне 50% от въпросите.

А резултатът гласи, че средният брой точки (12.5) е достигнат от 71% от учениците. 58% от учениците, участвали във външното оценяване по география и икономика, са се справили със субтест Африка. Това би трябвало да означава, че 42% от тях не са се справили, т.е. са получили под 12.5 точки и не са научили почти нищо за Африка. Малко по-висока е средната успеваемост на въпросите за общо географско познание - тук 64.86% от учениците са се справили с този субтест, т.е. 35% от тях не са се справили. Учениците са се затруднили най-вече при обясняването на факторите и елементите на африканския климат, както и при групирането на държавите по географското им разположение, посочват от МОН.

 Оттам изтъкват, че двата субтеста (география на Африка - 58.73%, и общо географско познание - 64.86%) имат средна постижимост "над възприетия праг" за анализ на резултатите за постиженията на учениците от 50%. "Това означава, че макар и в различна степен очакваните резултати от новата учебна програма по география и икономика са постигнати от учениците в V клас", коментират оттам. "Повече от 2/3 (73%) от учениците успешно са усвоили учебното съдържание от новата учебна програма по география в онази нейна част (25 очаквани резултата), която се проверява със създадения за целите на външното оценяване инструментариум", тълкуват експертите резултатите. Повече от 2/3 (58%) от учениците пък "успешно са усвоили учебното съдържание за континента Африка от новата учебна програма в онази нейна част (10 очаквани резултата), която се проверява със създадения за целите на външното оценяване инструментариум".

 Софийските петокласници  пък бяха сюрпризирани с още една изненадваща миниматура - по "Човекът и природата". Регионалното външно оценяване се проведе между 29 май и 7 юни 2017 г. в 194 столични училища, като участие са взели 10 465 ученици. Резултатите от него са се вписвали като текущи оценки. Тестът е съдържал 21 въпроса (15 с избираем отговор, 6 -  със затворен), които дават максимум 24 точки. Сред темите, по които учениците е трябвало да пишат, са били "Топлинни явления", "От атома до Космоса", "Електрични, магнитни и светлинни явления" и др. Средният брой получени точки е 15.93. Отново от МОН не казват каква е скалата, като съобщават единствено, че от 7 до 10 точки са били достатъчни за тройка, а шестица се е пишело при над 21 точки. Колко деца са получили двойки, колко тройки и т.н. не се съобщава.

Източник: www.segabg.com

Оценка 4.87 от 31 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Курсове по Английски в Русе
Английски за българи
Уроци по Шведски език
Професионални курсове Пловдив
Кик Бокс тренировки деца
Йога курс цени
Езикови курсове Пловдив
Частна детска градина София Люлин
Матура за 7 клас по Математика 2013
Акустична Китара
Обучението по Математика
Школа за Народни танци слатина
Курсове по Гръцки език Пловдив
Уроци по Математика Варна
Уроци по Английски език Шумен
Частни уроци по Литература София
Уроци по Български София
Брейк танци за деца
Испански уроци
Салса танци Варна
Изучаване на Английски език
Индивидуални тренировки по Йога
Езикови школи София Италиански
Плуване техника
Частни Учители по Френски
Частна детска градина София Младост
Български за чужденци
Индивидуални уроци по Английски цени
Йога за всички
Курс Маникюр
Индивидуални тренировки по Зумба в Пловдив
Тест Английски език
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ