+ Предложи новина
29.06.2021

Увеличават се децата от уязвими групи, обхванати от онлайн обучението

 През тази учебна година училищата с концентрация на уязвими групи са успели да увеличат чувствително процента на ученици, обхванати в обучение от разстояние в електронна среда. Над 61 % от училищата са включили от 76% до 100%. Други 31 % са обхванали  между половината и три четвърти от учениците си. И в двете категории това е увеличение с по 6% в сравнение с предходната година. На практика не останаха училища, в които под 10% от учениците да участват в дистанционно обучение.

 Това отчита изследване на център „Амалипе“ сред 150 училища от цялата страна от Мрежата на „Всеки ученик ще бъде отличник“, в която има общо 300 учебни заведения с концентрация на деца от малцинствата. По данни на МОН у нас 908 от общо 1834 общообразователни училища са с концентрация на уязвими групи. Към тях могат да се прибавят и 152 професионални гимназии от общо 378. Това означава, че близо половината от общообразователните и близо 40% от професионалните гимназии са с концентрация на ученици от уязвими групи.

 Проучването на „Амалипе“ е направено през юни 2021 г. по въпросника, по който бе извършено и два пъти преди това – в първата седмица на локдаун на училищата миналата пролет и в края на миналата учебна година. Постигнатото положително развитие е още по значимо с оглед и на по-големия процент обхванати в синхронни форми чрез електронни платформи. В началото на пандемията в този тип училища се ползваха активно Месинджър, Вайбър, Скайп.

 Въпреки постигнатия напредък обаче, сериозни проблеми остават в немалък брой училища. В 8% от анкетираните училища под 50% от учениците са участвали в обучение от разстояние. Те са с много висока концентрация на ученици без устройства. И в останалите училища част от учениците не са се включили в синхронните онлайн уроци. Това също са преди всичко ученици без устройства или интернет. Сривът на мотивацията е проблем почти навсякъде, но той е налице не само за учениците от уязмиви групи, пише в доклада на „Амалипе“.

 Натрупаният опит от страна на учители и ученици, както и засиленият натиск от регионалните управления и от МОН за използването на Microsoft Teams, платформата на Гугъл и други форми на синхронно обучение от разстояние, е довел до удвояване на процента на училищата, в които мнозинството от учениците са участвали в онлайн обучение. 31% от училищата са посочили, че почти всички от техните ученици са участвали в синхронно обучение от разстояние, а други 30% са успели да включат, но между 51 и 75% от своите възпитаници. 

 Двойно е намалял процентът на училищата, които не прилагат или почти не прилагат онлайн обучение – около 15%. Това са училищата с висока концентрация на ученици без устройства, при които на практика е почти невъзможно синхронното обучение от разстояние. Опити за организирането на онлайн обучение има и в някои от тях, като училищата са подсигурявали помещения с компютри и интернет връзка, в които работят 2 – 3 ученици. В повечето от тези случаи става дума за училища с относително невисок процент ученици без устройство или без подходяща домашна среда за участие в онлайн обучение. Разбира се, това е частично решение, което е на ръба на изискването за спазване на социална дистанция и противоепидемични мерки и то няма как да бъде масово.

 Резултатите показват, че е налице немалка група училища, в които синхронното обучение от разстояние в електронна среда е практически невъзможно, докато не се разреи въпросът с набавянето на голям брой устройства и с прокарването на интернет, като се добият и умения и мотивацията за работа с тях. За да са налични последните две, първите две трябва да са подсигурени като базисни условия, а в част от отдалечените села няма покритие на нито един от мобилните оператори или интернет връзката е толкова слаба, че не позволява осъществяването на обучение чрез онлайн платформи, пише в доклада. 

Основни проблеми 

 Липсата на подходящи устройства, затрудненията при поддържане на интереса от страна на учениците и преумората на учителите, са сред основните проблеми, които затрудняват обучението от разстояние в електронна среда според проучването от юни 2021 г. Лошата интернет връзка, неподходящата домашна среда за онлайн обучение, затруднената комуникация с родителите и липсата на дигитални компетенции у учениците също са проблеми, но в значително по-малка степен. Това, което не е проблем, според проучването, е компетенциите и техническата обезпеченост на учителите. Огромното мнозинство от тях са били подготвени и са се справили според директорите, попълнили анкетата.

 Над 28% от училищата са посочили, че мнозинството от техните ученици не разполагат с подходящи устройства. В това отношение се наблюдава дори леко влошаване на ситуацията спрямо проучването от преди една година, когато този процент е бил над 26 % Това влошаване има  логично обяснение с оглед на повишените критерии в разбирането за подходящо устройство. Ако преди година като такова се смяташе и наличието на телефон с интернет и възможност да се отваря messenger, сега директорите възприемат като подходящо устройство компютър, лаптоп или таблет, способни да поддържат комуникация в Microsoft Teams.

 Въпреки това влошаването по този показател буди тревога, тъй като междувременно правителството предостави средства от държавния бюджет за закупуване на мобилни компютри през октомври 2020 г. и бяха мобилизирани ресурсите на някои от националните програми. Училищата също проведоха свои кампании, а акцията на Център Амалипе „Стара техника за ново начало“  разпредели над 1000 устройства в повече от 90 училища, много от които участват в проучването. 

 Инвестицията на държавата за  разпределяне на 16 000 мобилни устройства не е довела до осезаем резултат на терен. Една от причините е, че средствата бяха разпределени на базата на брой ученици, а не спроед потребностите. Голяма част от училищата с концентрация на уязвими групи обаче са в села със сравнително малко ученици  и получиха незначителен брой компютри. Последното не важи за големите градски сегрегирани училища. Поради големия брой ученици, те получиха по-голям брой компютри, но в тях проблемът е много далече от разрешаване, тъй като концентрацията на ученици без устройства е изключително висока. Втората причина е, че лаптопите са с високи характеристики и  висока цена. Директорите се притесняват да ги дават за ползване у дома, а и на много места и родители отказват  да носят отговорност за скъпа техника.

 Аналогичен е принципът на разпределяне на мобилните компютри по проект „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, който се реализира сега със средства от Европейския инструмент за борба с Ковид-19. Този проект не е засечен от проучването, тъй като мобилните конфигурации се предоставят понастоящем и ще бъдат използвани през следващата учебна година. Принципът за разпределяне на устройствата обаче е аналогичен с принципа, по който бяха закупени лаптопи със средства от държавния бюджет в края на 2020 г. Закупените лаптопи са с високи характеристики и се разпределят между всички училища на базата на броят ученици. Абсолютизирането на този принцип води до това, че в училища с ученици, които нямат нужда от устройства, се предоставят значително по-голям брой мобилни конфигурации за разлика от училищата с концентрация на ученици без каквото и да е устройство, в които необходимостта няма да бъде удовлетворена.

 Много от директорите, интервюирани чрез дълбочинни интервюта, са привърженици на намирането на балансиран подход между броя ученици и необходимостта от устройства за обучение от разстояние, отчитащ и двата фактора. Повечето от интервюираните директори изразяват притеснения от реакцията на родителските общности в така наречените елитни училища и от липсата на солидарност, съчетана със силните антиромски нагласи и предразсъдъци.

 Поддържането на интереса, мотивираността и ангажираността на учениците е посочено като сериозен проблем. Едва 13% от директорите смятат, че той се отнася само до 10% от учениците. Над една трета от анкетираните са посочили, че повече от половината им ученици губят интерес и мотивация при продължително обучение от разстояние. Дори и формално да участват, учениците често се разсейват, не полагат усилия и бързо губят навици за активно учене.

 В 43% от училище над половината от учителите са били подложени на допълнителен стрес и пренатовареност при работата си в домашна среда. Не е малък процентът на училищата, които са на обратното мнение и при които само отделни колеги са изпитвали дискомфорт – около 23%. 

Ролята на образователните медиатори 

 Проучването затвърждава огромната роля на образователните медиатори. Почти 84% от училищата са ги включвали активно  и едва 4% не са ползвали тяхната помощ. В малко над 12% от участвалите в анкетата училища не работи образователен медиатор. Тенденцията бе подобна и през юни 2020 г., като тогава 1/5 от училищата нямаха назначен  медиатор. Увеличението на процента училища с активно включен образователен медиатор се дължи на факта че през настоящата учебна година много училища назначиха такива със средствата за работа с уязвими групи по чл 52. а от Наредбата за финансирането и проект „Подкрепа за успех“ .

 Над 78% са били ангажирани с разнасяне на разпечатани материали по домовете на ученици без устройства. Близо 43% от директорите сочат, че медиаторите също така са оказвали консултации по поставените задачи. Над 52% са оказвали техническо съдействие на ученици и родители с ниски дигитални компетенции.

 Увеличаване на отпадналите от училище, включително и поради ранни бракове и загуба на мотивация, както и загубата на ценни социални умения и умения за обучение, са част от негативните последици от обучението от разстояние в електронна среда през изминаващата учебна година. Увеличеното отпадане от училище е особено видимо в средна степен, както и географски в някои от регионите като Сливен и Ямбол. Но предпоставки за него са налице и в много други училища. 

 Авторите на изследването правят заключението, че обучението от разстояние през предходната и настоящата учебна година на практика поставят под въпрос постигнатото по механизма за обхват в периода 2017 – 2019 г. Реинтегрираните с големи усилия ученици лесно намират обратен изход от училище при неприсъствено обучение, а крехкото взаимодействие с останалите институции на много места е изчезнало напълно. „За съжаление междуинституционалните екипи за обхват не припознаха темата за привличане на всички ученици по време на дистанционното обучение. Повсеместно е мнението че продължителното обучение от разстояние в електронна среда е довело до загубата на трудно формираните умения за учене и множество други ценни социални умения”, се казва още в доклада.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.84 от 32 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
История България
Частни детски градини Дианабад
Тренировки по Баскетбол в Русе
Уроци по Плуване за деца на 3 години
Уроци по Немски Бургас
Курсове Немски Варна
Матура по Математика
Онлайн изучаване на Английски език
Английски език в София
Частни детски градини София Изгрев
Swing танци в София хоби
Задачи по Математика
Клуб за Народни танци
Италиански език за начинаещи онлайн
Клуб по Спортни танци Варна
Частни уроци по Математика Пазарджик
Народни танци Пловдив за начинаещи
Уроци по Английски език Овча Купел
Курс по Математика
Латино танци София начинаещи
Математика уроци
Частни уроци по Математика Пловдив
Курсове по Руски език София
Езикови курсове Бургас
Учител по Математика Сухата река
Курсове по Математика нпмг
Есе по География
Салса танци
Интензивен Курс по Френски
Предлага курсове за Фризьори
Частни уроци по Литература Смолян
Тестове по Немски език а1
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ