+ Предложи новина
19.03.2021

Учителки използват „Приказкотерапия“, за да учат ромски деца на български език

 Начални учителки от пловдивското село Караджово намериха път към децата от малцинствата през тяхната култура. С ромски приказки ги учат на български език, като същевременно и запазват идентичността им. Подходът „Приказкотерапия“ на Ивелина Урджанова и Мария Терзиева е сред добрите практики в работата в интеркултурна среда и бе представена на форум за споделяне на опит, организиран от Регионалното управление на образованието.

 Работата в ОУ „Васил Левски“ в Караджово е предизвикателство за двете преподавателки с това, че школото е средищно  и събира ученици от няколко населени места.  87 % са ромчета, около 10 на сто - от турската общност, и само 1% са българчета. В момента екипът преподава на второкласници. Когато учителките поели 16-те деца миналата година, се оказало, че всички са ромчета с минимална подготовка за училище. Много от тях не били посещавали редовно детска градина. Започнали интензивна работа в заниманията по интереси с приказки и чрез различни игри първолачетата да изразяват себе си, дори когато речниковият запас на български не им стига за това.

 След като входното ниво било снето, учителките започнали „приказкотерапията“ - с четене и гледане, но на истории, които са свързани с общността. Една от тях е „Небивали патила“ от Йосиф Нунев. Децата имат задача да я чуят донякъде и после сами да я довършат. Или пък играят игра - четат, а после трябва да изразят емоции с мимики, стикери, движения. Играли и игри за пространствено ориентиране, вървейки по възглавници на пода. Учителките залагат на т.нар. инсърт техника, при която след прочита на приказка учениците  могат да рисуват с различни материали, използвайки също лепенки или листа от двора.

 На 1 ноември направили и драматизация на друга ромска приказка от Йосиф Нунев - „Посрамил се“, като подготвили представлението по време на лятно училище. Трудно се оказало заучаването на репликите и стройното им подреждане в представление, но днес Ивелина Урджанова и Мария Терзиева отчитат, че в резултат на подхода им се повишила мотивацията на децата да ходят на училище, станало им по-интересно там. Влизайки в роля, хем се забавлявали, хем научавали нови думи, а свикнали и да работят заедно.

 Учителките уточняват, че подходът е подходящ и за по-малки деца, защото не се изисква писане. Първолаците ползвали магнитни букви. Като продължение на практиката през тази учебна година ОУ „Васил Левски“ в Караджово работи по проект „Да нарисувам приказка“.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.82 от 38 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Професионални курсове по Готварство
Уроци по Немски език за начинаещи
Обучение по Испански език
Уроци по Биология Варна
Курсове по Рисуване за деца
Кик Бокс Варна
Частни уроци Английски Пловдив
Пилатес упражнение техника
Брейк денс
Частна детска ясла София Лагера
Курс Бизнес Руски
Йога на Български
Матура по БЕЛ
Подготовка за матура по География
Курсове по Фотография
Упражнения по Френски език
Online Курсове по Английски
Зумба в София
Уроци по Рисуване online
Курсове за Маникюр Пловдив
Математика за 12 клас
Курс Немски Пловдив
Индивидуално обучение по Математика
Бизнес Английски в 24 урока
Английски начинаещи
Декоративен Маникюр Ноктопластика
Школа по Английски език в Пловдив
Клуб по Народни танци Велико Търново
Школа по Пиано
Предлагам уроци по Тенис на корт
Курсове по Рисуване Пловдив
Частни уроци по Биология Враца
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ