+ Предложи статия
19.03.2021

Учителки използват „Приказкотерапия“, за да учат ромски деца на български език

 Начални учителки от пловдивското село Караджово намериха път към децата от малцинствата през тяхната култура. С ромски приказки ги учат на български език, като същевременно и запазват идентичността им. Подходът „Приказкотерапия“ на Ивелина Урджанова и Мария Терзиева е сред добрите практики в работата в интеркултурна среда и бе представена на форум за споделяне на опит, организиран от Регионалното управление на образованието.

 Работата в ОУ „Васил Левски“ в Караджово е предизвикателство за двете преподавателки с това, че школото е средищно  и събира ученици от няколко населени места.  87 % са ромчета, около 10 на сто - от турската общност, и само 1% са българчета. В момента екипът преподава на второкласници. Когато учителките поели 16-те деца миналата година, се оказало, че всички са ромчета с минимална подготовка за училище. Много от тях не били посещавали редовно детска градина. Започнали интензивна работа в заниманията по интереси с приказки и чрез различни игри първолачетата да изразяват себе си, дори когато речниковият запас на български не им стига за това.

 След като входното ниво било снето, учителките започнали „приказкотерапията“ - с четене и гледане, но на истории, които са свързани с общността. Една от тях е „Небивали патила“ от Йосиф Нунев. Децата имат задача да я чуят донякъде и после сами да я довършат. Или пък играят игра - четат, а после трябва да изразят емоции с мимики, стикери, движения. Играли и игри за пространствено ориентиране, вървейки по възглавници на пода. Учителките залагат на т.нар. инсърт техника, при която след прочита на приказка учениците  могат да рисуват с различни материали, използвайки също лепенки или листа от двора.

 На 1 ноември направили и драматизация на друга ромска приказка от Йосиф Нунев - „Посрамил се“, като подготвили представлението по време на лятно училище. Трудно се оказало заучаването на репликите и стройното им подреждане в представление, но днес Ивелина Урджанова и Мария Терзиева отчитат, че в резултат на подхода им се повишила мотивацията на децата да ходят на училище, станало им по-интересно там. Влизайки в роля, хем се забавлявали, хем научавали нови думи, а свикнали и да работят заедно.

 Учителките уточняват, че подходът е подходящ и за по-малки деца, защото не се изисква писане. Първолаците ползвали магнитни букви. Като продължение на практиката през тази учебна година ОУ „Васил Левски“ в Караджово работи по проект „Да нарисувам приказка“.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.82 от 38 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Курсове Рисуване
Фризьор Варна
История БГ
Езикови школи Велико Търново
Уроци по компютри
Плуване ту София
Народни танци в Пловдив Кючук Париж
Курсове Маникюр цени
Разговорен Немски онлайн
Курсове Английски Русе
Курсове разговорен Английски
Школи по Английски език Велико Търново
Уроци по Немски за деца
Уроци по Английски
Школа по Английски
Испански език за начинаещи
Школа Балет Пловдив
Фитнес тренировки за отслабване
Уроци по Френски език Варна
Частни уроци по Испански цена
Курс по Английски език за деца
Индивидуални тренировки по Кик Бокс
Пилатес упражнения за гръб
Индивидуално обучение по Математика
Частни уроци по Немски език София цени
Нивата в Английския език
Уроци по Пеене online
Уроци по Арабски език Варна
Индийски танци за деца
Компютърни курсове Пловдив
Тестове по Немски език
Плуване за деца в София
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ