Учителите в детските градини и училищата ще преминават обучения как да работят с деца, настанени в приемни семейства. Такива модули ще бъдат включени в курсовете за допълнителна квалификация в областта на приобщаващото образование. Отделно МОН ще предостави на регионалните управления на образованието информация какво представлява приемната грижа и през какво минават психологически децата и приемните им родители. Оттам пък ще трябва да запознаят екипите в учебните заведения.
Програмният мениджър на Националната асоциация за приемна грижа в Пловдив Гинка Илиева е категорична, че приемните деца трябва да бъдат подкрепяни и обучавани в училище според техните специфични потребности. За това е необходимо и включването и на специалисти от училищата при разглеждането на техните индивидуални планове за обгрижване. То пози начин ще се осигури по-лесна адаптация на децата в новата домашна среда и в училище, като ще се избегнат и случаи на лошо отношение към тях. Сигнали за проява на такава нетолерантност имало от цялата страна.
През ноември в Пловдив предстои национална среща за представяне и обмен на добри практики, която ще се осъществи с подкрепата на Европейската агенция за приобщаващо образование. От министерството очакват дотогава да има и още данни за проблемите по региони, които ще излязат при съвместната работа на институциите по новия механизъм за обхващане и задържане на децата в образователната система.
В момента се сформират екипи с участието на социални работници, учители, полиция и медиатори, които ще работят по конкретните казуси. Целта е децата в риск от отпадане да бъдат върнати в клас. Към малчуганите от уязвими групи спадат и тези от приемните семейства. Те също имат определени специфики - някои от тях имат по две семейства - биологично и приемно, други имат тежки дефицити от времето, което са прекарали по домове.
Източник: www.marica.bg