Обучението за повишаване на квалификацията на учителите вече може да бъде онлайн. Курсовете в електронна среда трябва се провеждат във синхронна форма – обучител и педагог трябва да имат жива връзка, затова и организацията, която ги организира, трябва да работи в подходяща електронна платформа. Това става ясно от промени в наредба за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, които са обнародени в държавен вестник на 27-и ноември.
Платформата, която ще използва обучителната организация, трябва да позволява създаване и използване на виртуална стая за видео- и аудиовръзки, разговор, чат, споделяне на екрана на преподавателя, визуализация на различни информационни обекти (текст, презентация, изображения, мултимедия и др.).Онлайн средата, в която се провежда курсът, трябва да поддържа запис на обучението с възможност за контролираното му споделян. Входът в платформата пък трябва да бъде със служебните акаунти, създадени и поддържани от Министерството на образованието и науката за всички учители в домейна @edu.mon.bg. Типовете потребители -обучител, участник, експерт, трябва да могат да се различават и да имат достъп до различните функционалности и ресурси. Платформата трябва да бъде такава, че да осигурява създаването на различни по структура тестове за завършване на обучението с възможност за автоматична оценка, запис на резултата и обратна връзка за всеки отделен курс.
С промените в преходните и заключителни разпоредби в наредбата пък се отлага първото атестиране на учителите, директорите и другите педагогически специалисти в детските градини и училищата до една година след провеждане на първото инспектиране на институцията. Тази година екипите на Националния образователен инспекторат са посетили общо 69 училища и детски градини, става ясно от съобщение на сайта на институцията. Според промените в тях ще може да започне атестацията на учители до една година. За учебната 2021/2022-а пък се отлага атестацията на на педагогическите специалисти в Националния дворец на децата, Държавния логопедичен център, центровете за подкрепа за личностно развитие и в регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование.
Източник: www.monitor.bg