Възвишение“, „Вчера“ или „Лавина“ ще изучават учениците от профилираните паралелки в 11-и клас, които ще имат за профилиращ предмет „Български език и литература“. Това е заложено в публикуваните за обществено обсъждане разработени проекти на учебни програми за профилирана подготовка на гимназистите, която ще се придобива в 11 и 12 клас от учебната 2020/2021 година.
Учителят ще има право да избира как точно да представи темата „Изборът и раздвоението“, за да може ученикът успешно да тълкува различното осмисляне на определен проблем интерпретиран в произведения на литературното и филмовото изкуство, в зависимост от историческия и/или социокултурния контекст и творческата индивидуалност на автора/режисьора. Преподавателите имат възможност да направят това с три различни варианта. Първият е чрез откъс по избор от „Лавина“ на Блага Димитрова и филма „Лавина“ на режисьорите И. Акташева и Хр. Писков. Другата възможност на учителя е да подготви единадесетокласниците с романа „Вчера” (Вл. Даверов) и екранизацията му от „Вчера” 1988, на режисьора Иван Андонов. Третата опция е да представи откъс по избор от „Възвишение“ от Милен Русков заедно с филма на Виктор Божинов. Български език и литература ще могат да изучават профилирано учениците, които имат интереси в областта на хуманитаристиката. Като от образователното министерство предвиждат в цялата страна да има 100 такива паралелки.
За обществено обсъждане са публикувани общо 15 програми за предмети за профилираното обучение. Освен по българки език и литература, има по математика, чужд език, информатика, информационни технологии, история и цивилизации, география и икономика, философия, биология и здравно образование, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, музика, изобразително изкуство, предприемачество, физическо възпитание и спорт.
В 11 и 12 клас е вторият гимназиален етап на средно образование. Профилираната подготовка ще включва от три до четири учебни предмета - два от тях опредени на национално ниво, а останалите – на училищно. Всеки учебен предмет ще се състои от задължителни и избираеми модули задължителните модули са насочени към надграждане на компетентности, придобити в общообразователната подготовка, както и към задълбочени компетентности в определени научни или приложни области. Обучението по тях ще е насочено към подготовка за продължаване на образованието в университет. Модулите ще могат да носят кредити и да се признават във висшите училища, без да бъдат изучавани в отделни специалности на висшето образование.
Източник: www.monitor.bg