+ Предложи новина
20.06.2019

Учители от Пловдив на обучение как да разпознават ранна радикализация сред учениците

Учители от Пловдив на обучение как да разпознават ранна радикализация сред учениците

 Актьорът Валери Кьорлински влезе в ролята на радикализиран тийнейджър, готов на самоубийствен атентат в училище. А 80 учители си представиха, че са родители, които са споделили притесненията си на въображаема телефонна линия, получили са съвет и сега трябва да проведат с детето си тъй наречените кризисни преговори, за да го върнат в правия път. Преди това преподавателите от Професионалната гимназия по електроника и електротехника в Пловдив получиха указания и бяха въведени в методите за вербуване на „Ислямска държава”.

 След обученията на всички директори от областта преди 3 г. Професионалната гимназия по електротехника и електроника е първото школо, което се обърна към специалисти, за да подготвят те педагозите как да разпознават ранна радикализация и да реагират адекватно след случая с 16-годишния вербуван от ИДИЛ ученик от Пловдив. В училището влязоха преподавателите по политология от СУ проф. Татяна Дронзина и гл. ас. Искрен Иванов, изследователи на тероризма и радикализацията. В екипа им е още Радост Патева, спец по медии. По скайп с „курсистите” се свързаха о.р. полк. Ангел Митрев, посветил 27 г. на антитероризма в България и одобрил материалите за обучението, доц. Николай Нетов, който изследва защитата в интернет.

 Авторката на книгата „Ислямска държава” раздаде на учителите интервюта с нея и с психолога проф. Христо Монов. „Нашите позиции са различни. Той твърди, че дете не може да е престъпник, то е само жертва. Аз смятам, че за момчето има път назад, ние трябва да му помогнем да го извърви. Не е добро за самото дете да твърдим, че е невинно, то се е поддало на агитацията на ИДИЛ. И не е дете, а непълнолетен ​- уточни проф. Дронзина. - В негова полза е да разбере, че това, което е направил, го отдалечава от добрия гражданин. Кого поддържаме, кой ролеви модел? Тези, които избиха милиони, които върнаха женското робство и превърнаха в сексуални робини 3000 жени от племето язиди? Тези хора ли поддържаме ​- които определиха 40 паунда цена за 9-годишно момиче и 7 паунда - за жена на 40 г.?”

 Проф. Дронзина обясни още, че в исляма момчето е дете до 14 г. След това се възприема като мъж. „Те са третирали така ученика от Пловдив. В някакъв момент той може би е искал да се откаже, но е бил уплашен. Не знаем това. Защото, отказвайки се, нарушава догмата, а нарушаването на догмата води до ширк - най-страшния грях в исляма. Той може би е заплашван, че ако се оттегли, ще има последствия за него и за семейството му”, допусна проф. Дронзина.

Вербуването - като приказка за юнака

 Обучителите обясниха на педагозите начините на вербуване, опирайки се на учебник на „Ал Кайда”, преведен на български. „Използва се и от „Ислямска държава”. ИДИЛ са даже по-успешни от „Ал Кайда”, защото не апелират само мюсюлманите. ИДИЛ замени религиозния наратив с героичния мотив. Става въпрос за един млад човек, който внезапно се е сдобил с голяма сила и помага на общности, които почти не познава”, изтъкна проф. Дронзина.

 В деня преди обучението задала в Гугъл думата „юнак”. Мрежата показала 3 млн. сайта. „Първите три приказки говореха за звездочелия юнак. Той получил половин ябълка, придобил необикновена сила, трябвало да изтърпи маса изпитания и по този път да помага на непознати хора. Този модел експлоатира „Ислямска държава”. И той не е ислямски, а един героичен наратив, който допада на всеки млад човек. Затова е толкова ефективен. Често ме питат какво може да накара едно дете, което не е мюсюлманче, да се обърне? Това е едно от нещата. Кой на 16 г. не иска да е герой?”, попита проф. Дронзина.

 И „въоръжи” аудиторията си с практики на ФБР за кризисни преговори - когато задачата на преговарящия е да намали негативните емоции, които диктуват действията на отсрещния човек в момента, и да го върне към рационално мислене. Бях много притеснена, когато чух за радикализирано момче на 16 г. от елитна пловдивска гимназия, сподели учителка от ПГЕЕ. Когато медия разкрила името му, тя запрехвърляла в ума си профилите на 5 момчета, които са му адаши и учат в нейното училище. Даже засякла кой е бил на училище в деня, когато Специализираният съд гледал мярката на вербуваното момче.

Колегите повдигнаха въпроса защо институциите са съобщили новината, а после са запазили мълчание. Притеснени са и че самите те не се чувстват подготвени да реагират адекватно. „От класните ръководители се очаква да сме специалисти по всичко ​- в Часа на класа да разкажем за помощ при удавяне, за поведение на пътя, а сега и за радикализация - реагира друга преподавателка. Да, може, но да прочета няколко страници и да ги пресъздам, ще е проформа.” Според учителката повече институции трябва да са ангажирани с този процес, за да не ляга цялата тежест върху учителското съсловие и накрая пак то да излезе виновно.

 Готвят програма за дерадикализация

 Неправителствената организация „Европартньори 2007” ще разработи програма за дерадикализация. Това обяви проф. Татяна Дронзина, преподавател по политология в Софийския университет и автор на книгата „Ислямска държава”. Изследователката подчерта, че начинанието е без финансиране и без намеса на нечии интереси. „В момента няма подготвени психолози, изтъкна мотивите проф. Дронзина. Очаква програмата да е готова до 2 месеца. „Антитерористичните центрове, които обеща държавата, могат да събират данни, но не могат да работят по дерадикализация. Няма в света програми, успели без помощ от училищата и семействата, които ние ще опитаме да подкрепим”, добави тя. И допълни, че връщането назад на радикализирани хора е труден процес, защото касае деидеологизация и смяна на ценности.

Задачата

 16-годишният Б. С. е ученик в гимназия по машиностроене в град Х. Той е отличник, но в последно време по-затворен и необщителен. От добро семейство, с родители християни - майка медсестра и баща счетоводител. От известно време родителите забелязват обезпокоителни промени в поведението на сина си. По-малко общува с тях. Оставя старите си приятели и има нови, които те не познават. Прекарва повече време пред компютъра. Момчето очевидно е смутено и уплашено, но не е склонно да сподели какво го терзае. Родителите изпадат в шок, когато разбират, че момчето посещава радикален сайт и получава от вербовчици клипове с показни за „Ислямска държава” сцени. Шокът е още по-голям, когато откриват в стаята му взривни устройства и самоделни бомби. Те не желаят да се обърнат към органите за сигурност, защото се боят от арест на момчето. Търсят помощ на кризисна телефонна линия. След като са получили съвети обаче, трябва да действат сами.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.87 от 30 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ