+ Предложи статия
07.12.2021

Учители: Консумирането на информация не е знание

 Познатият тип тестови задачи със затворен отговор вкарват учениците в мисловен калъп. Така не се развива способността им да разсъждават и да достигат до задълбочено разбиране. До такова заключение стигат учители и специалисти по български език от Академия "Никола Тесла" и платформата за грамотност "Как се пише?".

 Поради комплексни фактори младежите все по-често срещат трудности да установяват логическата връзка между изреченията и думите в тях, да намират подходящ предлог или съюз, да ги осмислят и да вникват в тях. Обезпокоително е, че се регистрира и аграматичност при конструирането на изречения, т.е. липсва правилното за езика ни съгласуване между отделните елементи. Тенденциите се потвърждават от данните от състезание по български език и литература, проведено сред седмокласници от различни софийски училища с цел да се проверят наблюденията на специалистите. В изследването са включени и задачи от изпитния формат за национално външно оценяване (НВО), и такива от различен тип, които да провокират мисленето и въображението.

 "За съжаление, ясно се забелязва все по-трудното усвояване на езика, разбирането на понятия и категории", коментира Доротея Николова, учител по български език и литература и журналист. Тревожен е фактът, че за учениците често е непосилно да извличат общи характеристики и да правят обобщения, допълва тя.

 Заради прекаленото използване на електронни устройства и спадането на качеството на комуникацията между хората и образованието като цяло децата виждат света все по-фрагментарно, не могат да задържат вниманието си, да правят взаимовръзки и да свързват нещата в цялост, алармират още специалистите. За да се разчупи рамката, в проучването са включени въпроси с повече от един верен отговор. Очаквано това затруднява допълнително учениците, но те споделят, че им е доста по-интересно и са успели по-дълго време да задържат вниманието си. Проблемите при преподаването и усвояването на учебния материал няма да се решат с магическа пръчка, но експертите са убедени, че има конкретни стъпки, които може да се предприемат. На първо място, трябва да се осъзнае дълбочината на проблема, както и необходимостта от съвместна работа между родителите, учителите и институциите.

 Д-р Павлина Върбанова от онлайн платформата „Как се пише?“и автор на учебници по български език за средните училища смята, че при бъдещи промени в изпитните формати на националното външно оценяване в VII и Х клас, както и на държавния зрелостен изпит в ХII клас би било полезно да се разнообразят задачите със затворен отговор, като част от тях се усложнят с повече верни отговори.

 "При решаването на сегашния тип задачи мисленето в някаква степен се схематизира. Ако обаче не знаеш колко са верните отговори, това ще те провокира да разсъждаваш по-задълбочено. Нали точно това искаме от учениците - да анализират, да преценяват, а не да налучкват", казва Павлина Върбанова. Може да се помисли и за повече задачи с отворен отговор, с които се проверяват уменията за свързване на думи в словосъчетания и на прости изречения в сложно изречение.

 Въпреки тежката картина, която се наблюдава,д-р Валентина Иванова, съосновател на академия "Никола Тесла", е убедена, че расте прекрасно поколение - будни, умни, находчиви деца. Тя напомня, че те имат достъп до цялото човешко знание отвъд въображението на всяко предишно поколение.

 "Предизвикателството пред нас, техните родители и учители, е да им помогнем да се справят с трудностите и да се възползват от възможностите на времето, в което са родени", смята тя. Като дългогодишен преподавател, превърнал качеството на образованието в своя мисия, д-р Иванова напомня, че зависимостта от технологиите крие опасности, а консумирането на информация не е знание. "Децата трябва да бъдат насърчавани да разчитат на собствените си знания и умения, да разсъждават задълбочено и критично, да бъдат провокирани да преоткриват света", допълва тя.

 Заключението, около което са обединени специалистите, е, че по-високи резултати може да очакваме, когато всички страни в образованието са истински ангажирани и носят своята отговорност - и учениците, и учителите, и родителите. Само с продължителни и целенасочени усилия ще се върви към отстраняване на най-важните слабости и повишаване на качеството на образованието.

Източник: www.mediapool.bg

Оценка 4.91 от 23 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Тестове по Немски език за начинаещи
Български за чужденци онлайн
Аржентинско Танго
Начални уроци по Английски
Частни уроци по БЕЛ
Курс Испански език
Уроци География курсове
Курс по Английски език цена
Курсове по Английски език за възрастни
Уроци по Пиано София
Школи по Математика Варна
Уроци по Математика София Младост
Уроци по Английски Овча Купел
Уроци по Пеене Стара Загора
Школи по Английски език в Плевен
Немски център Варна
Online уроци по Италиански
Частни уроци по Немски Бургас
Частна детска ясла София Бъкстон
Частна детска ясла София Възраждане
Курсове по Японски език София
Индивидуални тренировки по Волейбол
Уроци по Гръцки език Пловдив
Английски b1
Курс по Гръцки език Пловдив
Курс по Немски София
Нови уроци по Хип Хоп танци
Английски за бебета
Народни танци в Младост 3
Частна детска градина София Надежда
Онлайн уроци по Графичен Дизайн
Раджа Йога
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ