Регистрирай се
+ Предложи новина

08.08.2019

Учители и синдикати стягат отпор на Механизма за задържане на дeцата в клас

Учители и синдикати стягат отпор на Механизма за задържане на дeцата в клас

 Учители и синдикати стягат отпор на промените в Механизма за обхват и задържане на децата в клас, като основният им аргумент е, че им се вменяват задължения и отговорности, които са по-скоро работа на социалния работник.

 До момент педагозите изнесоха основната тежест след влизането в сила на Механизма за обхват и задържане, като основно те обикаляха махалите да обследват защо децата не ходят на училище и да опитват да ги върнат в клас. Според новия проект, предложен за обществено обсъждане от МОН, от предстоящата учебна година директорите на училищата и детските градини ще трябва да създадат по още един такъв екип - за превенция. Той трябва да реагира веднага, когато се регистрира отсъствие на ученик. Указанията на МОН са, че „при необходимост новите екипи ще функционират всекидневно”. В тях може да влизат и педагози от създадените вече екипи, които се грижат за приобщаването на децата към системата по досега действалия механизъм. В промените е заложено и занапред екипите да бъдат подпомагани от представители на общините, Дирекция „Социално подпомагане“ и полицията. Практиката до момента обаче сочи, че на терен остават само педагозите.

 Възмутени учители вече правят своя организация за отпор в социалните мрежи. Постове на най-смелите от тях са събрани в онлайн петиция, която върви във Фейсбук групите „Учители за силно българско образование“, „Педагози“ и "Класни ръководители". В нея задължението на учителите да обикалят по адресите на децата, които отсъстват без уважителна причина, е определено като несвойствено. Още повече че посещенията следва да се правят в деня, в който детето не се е явило, а родителят не е уведомил институцията.

 „Отказваме всякакво съдействие в това отношение. Отхвърляме всички промени, които касаят опита за подмяна на съдържанието на учителската професия. Категорично не сме съгласни с предложението за създаване на втори „екип за превенция“. В детските градини и училищата вече има изградени и действащи „екипи за обхват“, не виждаме нужда от допълнителни такива. Готови сме да защитим мнението си по всякакъв начин, включително и със съдебни дела”, пишат недоволните в петицията до министъра на образованието Красимир Вълчев. И настояват проектът за промени да бъде отхвърлен.

 В петицията има и предложения - да се възстанови правото на учителя да отстранява ученик от час при неприлично поведение, а Педагогическият съвет да може да изключва при драстични нарушения, без това да се отразява на бюджета на училището. Друго от исканията касае масовото въвеждане на електронен дневник, който улеснява връзката учител-ученик-родител, и закупуване на служебни автомобили за училищата.

 Настроенията в Пловдивска област са в същата посока, макар и не толкова революционни. От Регионалното управление на образованието са потърсили за мнение директори на учебни заведения, които ще имат най-големи ангажименти, ако влезе в сила промяната в механизма за обхват. Становища на регионалните лидери събира и синдикат „Образование" към КТ „Подкрепа”. Не може учителите да водят часове до обяд и после да ги пращам из махалата, как да им гарантирам сигурността и колко часа на ден ще работят, коментира школски шеф на учебно заведение с преобладаващ състав деца от малцинствата. Той също подчерта, че във всички нормални държави новите задължения, които се вменяват на педагозите, са работа на социалните работници. Именно те работят и със семействата, за да ги убедят да пращат децата на занятия. Такъв е принципът и в Германия, където масово се изнасят жителите на „Столипиново”.

 На срещи със зам.-министри на МОН, които сноват из страната, на пловдивски учители и директори е обяснено неофициално, че след като правителството обяви образованието за приоритет, се увеличават мерките в тази сфера. По отношение на обхвата и задържането действително по-големите правомощия са на социалните работници, но да ги поемат те би изисквало да се увеличи броят им, а няма такива ресурси. Понеже системите са като скачени съдове, учителите са призовани да проявят разбиране.

Синдикатите: Няма такава трудова характеристика

 Синдикатите стягат работна среща с министъра на образованието и прогнозират, че МОН ще направи крачка назад предвид техните аргументи. „Готвените промени противоречат на Конституцията, на Хартата на учителя и на техните длъжностни характеристики - коментира председателят на Регионален синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа” в Пловдив Цило Нейчев. Той вече е дал своето становище, събират се позиции и на другите регионални лидери. Ако намеренията влязат в сила, ще трябва да се направят промени в длъжностните характеристики на учителите, а в тях няма как да запишем задължения да осигуряват присъствие, и пак стигаме до конфликт, обясни той. Като крайна мярка профсъюзите не изключват и евентуални протести в гилдията. Засега обаче се разчита МОН да преосмисли политиката си.

Школо в махалата си назначи социален работник

 Директор на столипиновско училище въведе свой механизъм, с който хем да изпълни изискванията на нормативната база, хем да компенсира учителите за допълнителното натоварване. Емил Начев, който ръководи СУ „Найден Геров”, плаща по два допълнителни часа на педагозите, които са в екипите за обхват. Това са основно класни ръководители, които ходят на обходи, когато деца от тяхната паралелка не идват на занятия. Те познават семействата, посещават ги по домовете и полагат усилия да ги убедят, че е важно да се учи. Ако влезе в сила промяната в механизма, наесен Начев смята в дублиращите екипи за превенция да включи медиаторите. Има намерение да назначи и социален работник в школото. И досега той е бил нужен за специфични дейности, но не можел да уплътни заетостта му. Нормативната база позволява разкриване на такъв щат. И до момента по Наредбата за приобщаващото образование имахме задължение, ако детето не дойде на училище, на следващия ден да го търсим, допълни Начев. В екипа, който вече ще трябва да реагира на момента, той смята да включи училищния психолог и педагогическия съветник.

 Докато СУ „Найден Геров” е в махалата, други учебни заведения ще трябва да пращат екипите си и по съседни села. В Професионалната гимназия по машиностроене например има ученици от 5-6 села плюс пловдивските етномахали. Школото е в края на града, доста отдалечено от „Столипиново”. Използваме служебните коли, тъй като имаме учебни автомобили, обясни директорът Кирил Саксанов. Досега екипите били от двама педагози ​- класният ръководител и още един учител за подкрепа. Според директора обаче по-скоро ще проработят мерките на социалните за спиране на детските помощи за година вместо за текущия месец, отколкото допълнителни обходи на педагози.

Източник: www.marica.bg

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа, Курсове Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител Обучаем
Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва "бисквитки", за да улесни Вашата дейност в сайта. Научете повече