+ Предложи новина
10.01.2018

Училищни директори от Пловдивско преминаха обучение по антитероризъм

Училищни директори от Пловдивско преминаха обучение по антитероризъм

  Училищните директори в Пловдивска област минаха обучение по антитероризъм и получиха инструкции какви мерки да въведат превантивно в учебните заведения. Семинарът „Тероризмът - заплаха за човешката сигурност и мерки за училищата” бе организиран още през март 2016 г. от СБУ и фондация „Европартньори 2007”. На две дати в две групи директорите от областта и от Пловдив слушаха по 8 часа разяснения как действа терористът, а сред обучителите бяха представители на ДАНС и проф. Татяна Дронзина, преподавател в Софийския университет и съавтор на книга „Жената в Ислямска държава”.

 Школските шефове гледаха филми за атаките в редакцията на списанието „Шарли Ебдо”, парижките атентати и нападението в еврейски музей в Брюксел. Получиха разяснения за профила на терориста, системата за вербуване и списък с 8 стимула, които го тласкат да действа. Накрая ги подготвиха като профайлъри да разпознават профила на терориста. Той крие истинската си идентичност и не споменава за радикалните си убеждения, външният му вид не издава нищо, старае се да се впише в средата. Обикновено намира работа, която е удобна за организиране на атентат. Затова директорите бяха предупредени да са нащрек някой да не се внедри, като кандидатства за длъжност в школото.

 Още тогава обучението включваше и симулативна игра - „терористи” с маски и автомати влязоха в гимназията по строителство и архитектура и взеха 135 заложници. Даниел Дионисиев от ДАНС разпредели ролите - млада директорка се престори на бременна, а неин колега изигра съпруга, който иска помощ, защото е прилошало. Друга дама, която обикновено командва селско школо, получи задача да загуби самообладание и да изпадне в истерия. На педагогически съветник му се падна да бъде диабетик, който без дозата си инсулин е на ръба на животозастрашаваща криза. Нервите на мнимия терорист допълнително опъна група учителки, на които посред атентата им се приходи до тоалетна. Това са напълно реални ситуации, а персонажите са типови, обясни тогава проф. Татяна Дронзина. На финала директорите попълниха анкета, създадена от ООН за работещите в организацията. В нея е описано какви чувства ще разтърсят всекиго, ако е заложник, и как да се справи с тях. От шефовете се искаше сами да тестват себе си доколко са възприели правилата и са ги приложили на практика.

 Обучителите им пуснаха и записи с телефонни заплахи. „Знам откъде може да се влезе в твоето училище и как да се обгази!”, просъска мъж на един от тях. А училищните босове трябваше да разпознаят дали говори на местен диалект, или с акцент, по шумовия фон да различат откъде звъни, да преценят дали чуват мутиращ глас на тийнейджър, който опитва да отърве контролното, или става въпрос за нещо по-сериозно.

 По време на сухите тренировки в залата бе подхвърлен съмнителен пакет. Директорите научиха, че не трябва да го местят и да го разклащат - това може да доведе до разливане на течности или активиране на експлозив. Инструкция номер 1 за всички ситуации бе първо да се помисли как да се евакуират децата от сградата. Шефовете бяха посъветвани при най-малко подозрение да търсят МВР, да са с постоянно включени джиесеми и да поддържат връзка с децата, учителите и близките - така, ако някой изчезне, ще се знае какви са били намеренията му. Всеки директор получи наръчник „Тероризъм” с ключови теми и препоръки. Обучението беше много прагматично и практически ориентирано, но не се чувствам по по-подготвена, по-скоро по-уплашена, призна шефката на Механото, на която сега предстои да организира подобни обучения и в училище.

 Ръководствата на всички училища трябва да разработят вътрешни мерки за противодействие на евентуални терористични атаки. Указанието е спуснато с писмо от МОН, препратено от Регионалното управление по образование до учебните заведения в Пловдивска област. От вчера директорите умуват как да изпълнят нареждането, срокът е 23 февруари. В писмото има конкретни изисквания, които трябва да бъдат заложени в школските програми. Задължително ще бъде да проведат инструктажи на всички ученици и персонала. Трябва да осигурят СОТ, паник-бутон и строг пропускателен режим. Изисква се разработване на специален план за сигурност по отношение не на рискове изобщо, а точно на терористична заплаха. Едно от указанията е при влизане на външни лица в училище да бъде оторизиран специален човек, който да следи какво прави. Това ще е задължително например по време на училищни ремонти, когато на територията на школото има строителни бригади.

 На всеки 6 месеца ще трябва да се организира симулативна игра, която имитира терористична атака. Досега това се правеше само за проиграване на аварийните планове при пожар и природно бедствие. От писмото не става съвсем ясно какво се има предвид под осигуряване на физически бариери и дали охранител на входа ще покрие това изискване. Повечето от мерките, които трябва да се заложат в антитерористичните планове, са изпълними или са задействани и към момента. В училищата масово има охранители и СОТ, а гардове на входа не допускат външни лица безразборно. Данните на влизащите се записват, а в някои учебни заведения те получават дори временен пропуск за присъствие в училището, на който се упоменава в колко часа са влезли, при кого отиват и в колко часа напускат сградата. Най-смутени са директорите от точка 10 от описаните петнайсетина пункта. Тя гласи да не се допуска в близост до училището да паркират чужди автомобили, които не са на преподаватели или на родители, спрели за кратко при водене и взимане на ученици.

Не сме КАТ

 Един директор няма как да ограничи паркирането в района, това не е в правомощията ни, коментира директорката на Механото Анета Чилингирова. Почти непостижимо е това за професионалната гимназия, която тя ръководи, тъй като училището е срещу НАП и в съседство с шивашко предприятие. Автомобилите на работещи и на клиенти постоянно са на нашата улица, каза Чилингирова. Да не спират там, е само пожелателна мярка, добави тя. И я сравни с друго изискване към директорите - да не позволяват пушене в прилежащите райони на училището. Няма как да прогоня от тротоара служители на съседни фирми, които пушат в обедната почивка, казва Чилингирова.

Трябва ни съдействие от общината

 Има логика в изискването чужди коли да не спират в непосредствена близост до учебните сгради, защото бомба в тях може да вдигне цялото училище във въздуха, отчете директорът на СУ „Цар Симеон Велики” Руси Баташки. Той обаче също се чувства безсилен да осигури това. От 2010 г. с кметска заповед на школото е предоставен малък паркинг пред сградата. Ние го поддържаме, а на него постоянно има коли, които не са на родители, нито на персонала на училището, обясни той. И се зарече да повдигне този въпрос пред общината.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.96 от 24 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ