+ Предложи статия
02.05.2018

Училище кани децата в междучасието: Моля, заповядайте в класните стаи!

Училище кани децата в междучасието: Моля, заповядайте в класните стаи!

 Ходенето на училище не бива да е само ангажимент, а и приятно занимание. Тази идея е претворена във варненското ОУ “Цар Симеон I”, където от няколко месеца близо 900 деца от първи до седми клас слушат музика вместо традиционния школски звънец. Мелодично е дори строяването в двора. Подготовката за занятия е озвучена с популярното парче от филма “Мисията невъзможна”. След нея началото на първия час ознаменува инструментал на песента “Когато светците тръгнат”, на чийто фон върви любезна покана: “Уважаеми ученици и учители, време е за час. Моля, заповядайте в класната стая”. Всяко следващо занятие започва с интродукция на песента на Europe “The final countdown”, а началото на междучасията идва с “Мечта за изгрев” и галещото ухото съобщение: “Поредният приятен час завърши”.

 На финала на поредния учебен ден, докато си прибират раниците, за минутка децата чуват и полезни съвети за безопасно придвижване към дома. Оригиналната идея за смяна на стария школски звънец с мелодичен се родила в началото на учебната година като част от проекта за създаване на училищно радио. Три месеца по-късно стереотипът окончателно бил сменен. “Промяната се оказа зареждаща и за нас, и за децата, които я приеха с голям ентусиазъм”, сподели директорът на ОУ “Цар Симеон I” Стоянка Велянова. Безспорно, най-голям купон става в голямото междучасие, когато закуската върви в пакет с музика.

 За разлика от мелодиите за начало и края на занятията, които са едни и същи, в дългата почивка темите и жанровете се сменят на всеки две седмици. Селекцията прави учителката по музика, но и децата могат да дават идеи. Досега междучасията са били озвучавани с коледни напеви, класика, български народни хора, патриотични песни, а от дни се въртят родните хитове, спечелили призови места на “Евровизия”. В смяната на малките звучат Крисия и Габриела, а по-големите слушат Елица и Стунджи, Поли Генова и Кристиян Костов. “Най-голям фурор дотук предизвикаха хората. Децата масово излизаха в почивка с танцови стъпки под звуците на Дайчово, Пайдушко, Право, Тракийско. Мелодичните големи междучасия осигуряват истинска отмора и добро настроение, които помагат за по-добрата концентрация в следващите часове”, радва се Велянова. Тя признава, че нововъведението станало възможно заради многото ученици, осигуряващи солиден делегиран бюджет.

 Монтирането на цялата система със звукоговорители в двора, коридорите и във всяка класна стая е финансирано със собствени средства на училището. С такива е направено и радиото, което се намира в звукоизолирано бивше хранилище. В помещението е и кабинетът за работа с отстранени от клас ученици от 5 до 7 клас, но за щастие, такива почти няма. Няма и нито един счупен чин или повредена мебел, тъй като школото е оборудвано със система за видеоконтрол. Въпреки че в класните стаи камерите не са включени, железният вътрешен правилник научил децата да пазят. Според него всяка щета трябва да се възстанови в срок от седмица, а ако класният ръководител и дежурните не разберат кой е виновникът, за ремонта плащат всички солидарно, обяснява директорката.

 Тя е доволна, че макар и закъсняло заради снежната ваканция, първото радиопредаване в чест на 3 март с участие на третокласници и шестокласници е минало с голям успех. “Радиото замести и остарялата форма за оповестяване на съобщения и на наградите на ученици от различни конкурси и състезания. Преди това ставаше чрез книга, която чистачките разнасяха във всеки клас, за да се изчете. Сега по радиото новините стигат до всички едновременно”, пояснява Велянова.

 Мелодичният звънец е застрахован и при спиране на тока, защото се управлява от лаптоп. С мобилни компютри са снабдени и всички преподаватели, за да могат да изпитват онлайн възпитаниците си, “въоръжени” с безжични мишки. Това става чрез специален образователен софтуер, за който училището плаща солидна такса за лиценз. Парите обаче си струват, тъй като бързо и лесно се проверява усвояването на текущия материал. Системата веднага посочва верните отговори на всеки ученик и процента на успеваемост на класа. За учителя тя пести време, а за децата ликвидира стреса от стандартния тест, тъй като е много занимателна и интересна”, твърди директорката. Тя е категорична, че музиката и новите технологии са успешна комбинация за превръщане на училището в привлекателно място за децата. Затова в ОУ “Цар Симеон I” залагат приоритетно не само на обучението по базовите български език, математика и английски, но и на информационните технологии. Те влизат в учебния план още от първи клас, въпреки че по норматив са задължителни чак от пети.

 Резултатите са впечатляващи – възпитаниците на училището са с най-висок успех по предмета сред връстниците си от 5-7 клас в града, тъй като отрано са усвоили базовите знания. За да са на ниво, и преподавателите непрекъснато повишават квалификацията си. “Средната възраст на колектива, както навсякъде, е малко над 50 години, но трябва да сме в крак с времето и с потребностите на учениците. Лошото е, че липсват млади преподаватели с желание да се развиват. Като базово училище приемаме студенти от Шуменския университет на практика. Повечето приемат задачата формално, голяма част от записалите магистратура имат друга работа и признават, че дипломата им трябва за всеки случай – ако ги уволнят, да си търсят работа в училище. И много често единственото, което ги интересува, е заплатата. Не бива да е така, защото професията трябва да се приема като призвание”, не крие огорчението си Велянова. Тя не приема и обществената нагласа за учителите като хора, които работят половин ден, и ползват големи отпуски. “Който влезе в клас, веднага разбира, че не е така. Ако не обичаш децата, не можеш да оцелееш. А и делникът на учителя е обременен с много бумащина, също като при лекарите”, пояснява директорката.

 След над 30 г. стаж като педагог тя е категорична, че в днешно време материалната база е много по-добра от преди, но спешно е нужна комплексна политика за промяна на статуса на преподавателите, за да не се стигне до закриване на училища поради липса на учители. “Промяната трябва да е материална, но и морална, с участието на родителите, част от които оставят цялата грижа за възпитанието на децата си на училището. Нужно е това отношение да се промени и да играем в един отбор”, убедена е Велянова.

Източник: www.trud.bg

Оценка 4.96 от 24 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Частен учител по Английски София
Народни танци Варна македонски дом
Учител по Английски език
Частни Учители по Английски език София
Обзавеждане на детски градини
Графичен Дизайн работа
Курсове по Рисуване за възрастни
Курсове по Английски
Нива по Английски
Английски език начинаещи
Индивидуални уроци по Математика
Уроци по Плуване цена
Матура по Английски език
Уроци по Математика Лозенец
Курсове по Български за чужденци
Салса уроци видео
Частни уроци по Български език Бургас
Курсове по Турски език
Курсове по Китайски
Зумба Латино
Курсове по Математика за 6 клас
Уроци по Рисуване София
Класическа Китара
Частна детска градина София Хаджи Димитър
Граматика по Немски език
Частни уроци по Математика цени
Онлайн Английски за начинаещи
Танго урок n2
Курс по Финанси и Счетоводство
Частни детски градини Гео Милев
Матура по Английски за 7 клас
Да учим Немски
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ