При първи данни за спад заболеваемостта всички ученици от 1. до 12. клас да бъдат връщани присъствено и да бъдат отваряни градини, школи, центрове за формално и неформално образование, преди разхлабването на всякакви други мерки. А когато се налага временно преминаване към редуване по график, то да бъде 2 на 2 седмици и да включва всички класове, за да не бъде тежестта от онлайн обучението стоварвана върху определени класове – най-често от 8. до 12.
За това настояват в писмо до приемиера, здравните и образователните власти Неформална група „Родители на деца в прогимназиален и гимназиален етап на образование“, БАНО, Национален инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система. Оттам подчертават, че разбират сериозността на ситуацията и подкрепят усилията за опазване здравето и живота на учителите, децата и на всички граждани. Но не са съгласни цената да бъде платена от децата. Затова искат преминаването към дистанционно ОЕСР и затварянето на градини, ясли и центрове за формално и неформално образование и работа с деца да бъдат крайна мярка, към която да се прибягва, след като са предприети всички други възможни мерки срещу събиране на хора - затваряне на казина, търговски центрове, нехранителни магазини, заведения за хранене, спортни зали и т.н., както и ускоряване на ваксинацията на всички желаещи.
В писмото се посочва, че през текущата учебна година голяма част от учениците имат едва по 8-10 седмици присъствено обучение спрямо 18-16 седмици в електронна среда от разстояние (ОЕСР). Ето какво е разпределението по класове:
обобщено присъствено/дистанционно:
1.-4. клас 21/5 седмици
5. клас 13/13 седмици
6. клас 10/16 седмици
7. клас 11/15 седмици
8., 10., 11. клас 9/17 седмици
9.клас 8/18 седмици
12. клас 10/16 седмици
В допълнение периодично се затварят ясли, центрове за неформално образование, спортни зали и центрове, школи за допълнителни занимания, центрове за работа с деца със СОП. Внушава се, че децата са основен източник на разпространение на коронавируса.
„България е единствената държава в ЕС, която затваря децата като първа мярка - пише в писмото. - В допълнение на това често отношението към учениците в прогимназиален и гимназиален етап е дискриминационно. На база на презумпцията, че те нямат нужда от възрастен човек, който да ги обгрижва през деня, бяха оставени в ОЕСР с между от 8 до 13 седмици повече (2-3 месеца в зависимост от конкретния клас) спрямо учениците от 1. до 4. клас. Да не забравяме, че същите тези деца вече прекараха 2-3 месеца по домовете си в ОЕСР през втори срок на учебната 2019/2020 година.
След пика в заболеваемостта през ноември и последвалия спад, голяма част от децата не бяха върнати присъствено в училище, а тази възможност трябваше да бъде използвана. Това дългосрочно лишаване от общуване присъствено с връстници и учители, движение, спорт в нормална среда води до своите отрицателни последствия, голяма част от които остават скрити за външния свят. Децата се демотивират, губят желание за учене, движение, развитие, стават инертни, апатични, концентрацията им е силно понижена. При някои деца се отключват меланхолия и депресия. Учениците са по цял ден пред монитора. През времето, през което не се обучават, подготвят домашни или учат пред същите тези екрани. Месеците в седнало положение от сутрин до вечер пред мониторите водят и до разстройства на зрението, проблеми с опорно-двигателния апарат, нервно-психични разстройства при подрастващите“.
Авторите подчертават, че в публичното пространство вече има множество мнения на учители и експерти от сферата на образованието за неефективността на дистанционното обучение при подобна продължителност. Според данни от НСИ в страната има 707 хил. ученици и 218 хил. деца в детски градини, а общият брой на населението до 19 г. е 1315 хиляди. Т.е. 70% посещават градина или училище.
Към 30 март общият брой на положителните тестове при деца на възраст до 19 г. е 11 940. Това прави средно по едно дете на 2-3 училища или едно дете на 4-6 детски градини и ясли. „Считаме за напълно неоснователно 925 хил. деца, посещаващи училище и детска градина/ясла, да бъдат държани затворени в ОЕСР заради 0,1%“, пише в обръщението. В допълнение данните за разпространението на COVID-19 недвусмислено показват, че “... училищата допринасят за малка част от всички случаи на заразени с Covid-19 във всяка държава членка на ЕС.” Не са наблюдавани значителни училищни огнища. Не са открити доказателства, че децата или образователните среди са основните двигатели на разпространението на SARS-CoV-2. Педагогическият персонал и възрастните в училищата не са изложени на по-висок риск от всяка друга професия.
Извършеният от Европейския център за профилактика и контрол върху заболяванията (ЕЦПКЗ) преглед на равнищата на заразяване и състоянието на училищата в 32 европейски държави установява, че отварянето на училищата и контактите в училище не се свързва със значително нарастване на разпространението в общността“. Позицията на ЕЦПКЗ гласи, че: „Децата не са значим фактор за разпространението на пандемията. Те се заразяват най-вече от възрастните“.
Изтоник: www.marica.bg