+ Предложи новина
31.05.2016

Учениците от ПГ отпадат заради очаквания за нископлатен и непрестижен труд

Учениците от ПГ отпадат заради очаквания за нископлатен и непрестижен труд

  Пробойни в професионалното образование установи одит на Сметната палата, направен в периода от началото на 2012 г. до края на 2014. Целта на проверката е да бъдат анализирани и оценени дейностите, свързани с осигуряване на качествено професионално образование, и ефекта от тях. Основният извод е, че през одитирания период дейностите на Министерството на образованието и науката не са били достатъчно ефективни. 18 364 са отпадналите ученици от професионалните гимназии. Има постоянна тенденция на увеличаване на преждевременно напускащите тези училища, което е тревожен факт, посочва Сметната палата. Причините са различни - липса на интерес към този тип образование, очаквания за нископлатен и непрестижен труд, както и други социални и икономически фактори.

 Докладът на Сметната палата посочва, че в момента професионалното образование се извършва в 367 държавни и 157 общински професионални гимназии. Намаляват държавните училища с професионални паралелки, а бавно се увеличават общинските. Съществуващата мрежа от професионални школа обаче не е обвързана със социално-икономическите характеристики на съответния регион. Годишният държавен план-прием в държавните и общинските училища се извършва, без да има конкретни данни за потребностите на пазара на труда. Липсва единна система за планиране на държавния план-прием, посочват одиторите.

 В професионалното образование има тенденция за намаляване на броя на получилите диплома за средно образование, както и на тези, които са получили свидетелство за професионална квалификация. За трите учебни години от учениците в професионалните училища и професионалните гимназии в ХII клас диплома са получили средно 88,53 на сто. На изпит за придобиване на степен за професионална квалификация са се явили 83,27 на сто, а свидетелство за придобиване на професионална квалификация са получили 71,32 на сто. Най-значително са намалели получилите свидетелство за професионална квалификация през учебната 2013/2014 г. - 64,21 на сто. Това означава, че 36 от всеки 100 ученици не придобиват степен на професионална квалификация, въпреки че за целта са изразходени бюджетни средства.

 Списъкът на професиите за професионално образование и обучение включва 47 професионални направления с 239 професии и 570 специалности. В края на 2014 г. са приети 189 държавни образователни изисквания за придобиване на квалификация по професии, с което е предоставена възможност за разработване на учебната документация. Липсват обаче държавни образователни изисквания за придобиване на професионална квалификация по останалите професии и специалности, и това не осигурява равни условия за изготвянето на учебната документация в професионалното образование. Няма и действаща система за проследяване на реализацията на учениците завършили професионално образование, което не създава условия за ефективното му управление. Само за учебната 2013/2014 г. има данни за реализацията на пазара на труда на учениците, завършили XII клас в училища с професионални паралелки - 29,35 на сто. Във висши училища са продължили обучението си средно 42,75 на сто от учениците в училища с професионални паралелки. Най-голям дял на реализираните на пазара на труда завършили ученици е отчетен в областите Бургас, Варна, Добрич, София - град, София - област, както и в областите Враца, Габрово, Смолян и Стара Загора, Пловдив и Кюстендил. От училищата с по-голям дял на реализираните на пазара на труда преобладават учениците, завършили професионални гимназии по туризъм - 8 гимназии. С над 40 на сто реализирани ученици на пазара на труда са професионалните гимназии в Бургас, Варна и Мездра. Най-малък е относителният дял (под 40 на сто) на учениците, завършили XII клас и реализирани на пазара на труда в областите Благоевград, Велико Търново, Видин, Кърджали, Ловеч, Монтана, Пазарджик, Перник, Плевен, Разград, Русе, Силистра, Сливен, Търговище, Хасково, Шумен и Ямбол.

 Одитът посочва също, че липсва развита система за оценяване на качеството на професионалното образование, което не осигурява условия за обвързване на финансирането с неговото качество. Не са осигурени достатъчно средства и добро сътрудничество с организациите на работодателите за модернизиране и осъвременяване на материално-техническата база на училищата. Проведени са незначителен брой обучения на учителите. Големият брой учители в предпенсионна възраст и намаляването на броя на младите учители пораждат риск за това докога образователната система ще бъде осигурена с педагогически кадри. Посочва се също, че в МОН няма разработени вътрешни правила за условията и реда за разработване на учебните планове и учебните програми.
Съдържанието на темите по учебните предмети за курса на обучение се формира от автори без предварително поставени критерии за избор.

 Няма и утвърдени вътрешни правила за условията и реда за разработване на националните изпитни програми. Програмите са разработвани предимно от авторски екипи от професионалните училища и гимназии при недостатъчно сътрудничество с работодателите. От утвърдените от министъра на образованието и науката национални изпитни програми само 62 на сто са разработени по държавните образователни изисквания. Не е осигурена равнопоставеност на учениците от професионалните училища при оценяването на постигнатите знания, умения и компетентности в професионалното образование. В резултат от извършения одит са дадени 22 препоръки на министъра на образованието и науката, които трябва да бъдат изпълнени в срок до шест месеца.

Източник: www.standartnews.com

Оценка 4.85 от 33 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Курсове Френски език
Курсове за Уеб Дизайн
Уроци по Музика
Народни танци за начинаещи Варна
Футбол за деца в София
Шофьорски школи София
Курс Испански език Варна
Индивидуални уроци по Народни танци
История на Америка
Английски език за начинаещи
Да научим Английски
Уроци по Български и Математика
Брейк танци в залата
История 5 клас
Частни уроци по Руски език Пловдив
Уроци по Народни танци София
Учител по Математика в Надежда
Български език матура
Спортни танци за деца
Клуб Народни танци София
Интензивно обучение по Английски език
Курсове Френски език Пловдив
Бокс тренировки Бургас
Салса школа
Курсове по Рисуване уасг
Индийски танци за деца
Английски игри
Изучаване на Английски език за начинаещи
Матура за 7 клас по Математика 2014
Сертификати по Английски език
Уроци по Математика за 3 клас
Курсове за Сладкари
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ