Децата, които са застрашени да отпаднат от училище, ще имат персонални електронни профили. Те ще са подобни на тези във Фейсбук, но ще са достъпни и ще се администрират от различни институции. Те ще вписват информация за детето, статус на родителите, мерки, които са предприели различни ведомства или предстоят да бъдат задействани.
Това предвижда пилотен проект „Посещаемо и безопасно училище”, който е създаден по инициатива на началника на Регионалното управление по образование Иванка Киркова и ще бъде изпробван първо в Пловдивска област. Електронната платформа цели да улесни координацията и работата в екип по един случай на различни институции. Предлага и решение как да се изпълни директивата на премиера всички необхванати да бъдат върнати в клас наесен. Измежду седмокласниците в областта около 700 са застрашени да прекъснат образованието си, тъй като не са кандидатствали в гимназия. Платформата бе представена и срещна одобрението на зам.-министъра на образованието Деница Сачева на среща в Областната управа, на която присъстваха и представители на полицията, социалните служби, ГРАО, РЗИ, кметове. Първата стъпка е списъците на ГРАО на децата в задължителна възраст за обхващане в училище - от 5 до 16 г., да бъдат сравнени с базата-данни на действително записаните ученици. На необхванатите ще бъдат създадени персонални електронни профили.
Всеки от тях съдържа 4 елемента. В полето за лична информация ще се въвеждат име, дата на раждане, ЕГН, родители, адрес, месторождение, снимка. Заради проблема с регистрацията на деца от малцинствата има дори опция „GPS координати”. Отделно ще се описва снетият статус - каква е семейната среда, с какви доходи разполага семейството, получава ли социални помощи, ходи ли детето на училище и кой е класен ръководител. Ще се прави първоначална оценка, настояща оценка и ще се преценява степен на интеграция. В третия модул ще се вкарват данни за мерките, които институциите вече са приложили - консултиране на родителите, нужда от медиатор, отпуснати помощи за семейството, налагани санкции за майката и бащата. Последният елемент е описание на рисковете - необхващане в училище, противообществени прояви, бавно развитие и други.
До 31 юли кметовете трябва да разделят своите общини на райони, като опишат необхванатите в тях деца. Очаква се да са най-малко 18, колкото са общините в областта, плюс 8-те района на Пловдив. След като това стане, ще се създадат екипи за всеки район. В тях ще участват представители на МОН, РУО, социалните служби, полицията. При нужда могат да се разширяват с още специалисти според казуса. Експертите в тези екипи ще работят по всеки отделен случай, като ще вкарват данните в профила, до който всички те ще имат едновременно достъп, с ангажимента да спазват конфиденциалност. Така във всеки момент за всяко от необхванатите деца при отваряне на профила ще може да се види какво е положението и какво е свършено.
Отделно системата ще генерира отчети за всяка извършена дейност на определена служба, като сведенията за това ще се получават от останалите. По подобен начин сега работи системата на полицията - като отчита кой служител кога е правил проверки по определен случай или е черпил информация от регистрите за дадено лице. Чрез тези възможности на платформата кметовете например ще са наясно дали в дома на посочено от тях дете е бил екип от социални работници и образователен експерт. Във всеки момент ще е ясно и колко са децата, които не могат да бъдат открити или остават необхванати по други причини.
Предполага се, че около 7% от необхванатите към момента деца в задължителна училищна възраст са в чужбина. В регистрите има хора, които са зад граница от 20 г., но още се водят в нашите списъци, казаха от ГРАО. Оттам допуснаха, че ще възникне проблем в пловдивския район „Източен” и в махалите с жители от малцинствата в Асеновград. Причината е, че регистрацията по настоящ или постоянен адрес се прави с нотариален акт за собственост на жилище или с договор за наем. В етнокварталите обаче се живее в незаконни къщи.
Директори на училища поискаха от МОН да въведе ново правило - да се изисква адресна регистрация при записване в учебното заведение. Сега имало приети деца, които обаче по документи се водят, че живеят в Русе. По новия закон след завършен 7. клас тази година не се изискваше и удостоверение за преместване. Това още влошава ситуацията, защото не се знае кое дете къде отива. В пловдивското РУО все пак изисквали документа по заповед на началника. От полицията добавиха, че е започнало масово регистриране на майки с деца на около 4 г. на различни адреси с цел класиране в желано учебно заведение заради електронните системи за централизиран прием в детските градини и първи клас.
Началникът на Регионалното управление по образование Иванка Киркова разказа и куриозни случаи - детето в едно семейство е регистрирано на един адрес, който попада в района на желаната детска градина, а другото хлапе е в друг, прилежащ на избраното училище. Друго семейство си купило жилище срещу училището, за което кандидатства детето. Покупката обаче станала през март и фамилията не получава нужните точки, защото системата отчита, че адресът е сменен след януари 2017-а. Така хлапето остава неприето, макар че сестра му е в същото учебно заведение. Директорката отказва да се възползва от правото си на 10% допълнителен прием над норматива за брой деца в паралелка. Киркова ще се принуди да иска такъв прием от министъра.
Източник: www.marica.bg