+ Предложи новина
01.12.2016

Страната ни изостава по отношение на образователните възможности в семейството

Страната ни изостава по отношение на образователните възможности в семейството

  Българските четвъртокласници изпреварват по математика и природни науки учениците в същия клас от държави като Германия, Австрия, Италия, Испания и др. По математика се нареждаме на 18-о място, а по природни науки - на 15-о, от общо 49 държави. Страната ни обаче изостава сериозно по отношение на образователните възможности в семейството и възможностите за ранно ограмотяване, като 11% от родителите у нас признават, че не са чели книги на детето си, преди то да тръгне на училище. Все още трябва да се работи и за преодоляване на затрудненията на най-слабите ученици - 11% от четвъртокласниците ни нямат минимума от знания по математика, а 10% - по природни науки.

 Това показват резултатите от международното изследване TIMSS на уменията по математика и природни науки на учениците от четвърти клас, проведено през 2015 г. То потвърждава резултатите и от нашето национално външно оценяване в края на 4-ти клас, в което децата показват сравнително добри оценки, след което започва сривът в знанията им, видим от другите международни изследвания, например на 15-годишните. България участва от 1995 г. в авторитетното проучване, което по принцип измерва знанията на учениците по математика и природни науки в 4-ти и в 8-и клас (на всеки 4 г.). Досега винаги са били изпитвани осмокласниците ни, чиито резултати се влошаваха с всяка година. М.г. за първи път са включени четвъртокласниците, т.е. изследването няма база за сравнение. По математика са били тествани съдържателните знанията в 3 области - числа, геометрични фигури и данни, а по природни науки - в сферата на биологията, физиката и физическата география. И по двата предмета е оценявано и познавателното равнище на учениците - доколко могат да разбират, прилагат и аргументират наученото. Изследвани са 4 равнища на постижения - напреднало, високо, средно и ниско. Както обикновено на върха са Сингапур, Хонконг и Корея по математика, а по природни науки челната тройка е Сингапур, Корея, Япония. На дъното и в двете области са Мароко и Кувейт.

 По математика България е класирана на 18-о място от 49 държави с 524 точки (при 1000 възможни), като българските четвъртокласници изпреварват 10-годишните ученици от Германия, Швеция, Канада и др. 10% от учениците ни попадат в групата на най-силните (напреднало равнище), докато средният процент за TIMSS е 6 на сто. 40% от десетгодишните ни ученици са на високо равнище, а 75% - на средно. 92% са покрили ниското равнище (при 93% средно ниво за държавите), което значи, че 8% от учениците в края на началния етап нямат елементарни знания и умения по математика. По отношение на знанията за числа и геометрични фигури учениците ни са отбелязали също ниво от 524 т., като малко по-зле е положението при работата с данните, където сме получили 504 точки.

 По природни науки пък се нареждаме на 15-а позиция с 536 точки, като по този начин отново задминаваме държави като Германия, Дания, Канада, Испания, Италия и др. Цели 16% от четвъртокласниците ни са покрили напредналото равнище при средно за TIMSS 7%. 50% са покрили високото равнище (при средно ниво от 39%), 77 на сто са на средно равнище, а 90% - са се справили с ниското равнище (при средни за всички държави 95%), което по принцип не следва да е проблем за учениците от този клас. Т.е. 10% от децата ни в края на 4-ти клас нямат необходимия минимум от знания по природни науки срещу 5% за връстниците им от останалите изследвани страни. Докато обаче по задачите за приложение и разбиране децата ни са сравнително добре - съответно с по 551 и 536 т., то още следва да се работи по отношение на задачите, изискващи аргументиране (507 т.).

 Изследването наблюдава и други фактори (чрез въпросници за родители, ученици и учители), отчетени като силно влияещи върху постиженията по математика и природни науки и при които определено изоставаме - семейната среда (наличието на образователни възможности и ранните занимания за ограмотяване), посещаването на градина и училищния климат (дисциплина, социално-икономически статус на учениците и др.). Едва 12% от четвъртокласниците (при среден процент от 17 на сто за изследването) ни попадат в графата на тези с "много възможности" - т.е. разполагат с повече от 26 детски книги и общо 101 книги у дома, имат интернет и собствена стая, с родител висшист, който е специалист или професионалист в дадена сфера. 68% са посочили, че имат "достатъчно възможности" - 26-100 книги, 11-25 детски книги, интернет или самостоятелна стая и родители със завършено професионално обучение след средното образование, които са работници в сферата на услугите и търговията или имат собствен бизнес. И тук сме по-назад от средното ниво от 74%. Всеки пети наш четвъртокласник пък (20%) се е определил като имащ "малко възможности" - т.е. книгите в дома са до 10, липсва интернет и лична стая, а родителите са с начално, основно или средно образование, работещи като общи работници или занаятчии. Средният процент тук при останалите държави е 9 на сто.

 11% от четвъртокласниците у нас (срещу едва 3% средно в другите страни) никога или почти никога не са имали ранни занимания за ограмотяване като четене на книги, разказване на приказки, пеене на песни, говорене за неща, които са прочели и направили, играене на игри с думи, рецитиране на стихчета и пр. От въпросниците, попълвани от директорите, пък става ясно, че 72% от децата учат в училища, които нямат проблеми с дисциплината и сигурността, при 20% има незначителни проблеми, а за 8% имат сериозни проблеми (10% средни нива).

 В една от задачите с отворен отговор по природни науки българските четвъртокласници са номер едно - 81% от тях са посочили правилно други две планети освен Венера и Марс, които също обикалят Слънцето. Това е най-високият резултат, като на 2-ро място са децата от Португалия (79% успеваемост на тази задача), а на трето - тези от Полша (77%). Доста над средното ниво са се озовали учениците ни например и в една от задачите по математика, в която е трябвало да посочат колко сантиметра е дълга една от останалите две страни (еднакви по дължина) на фигура с 5 страни при зададена обиколка на цялата фигура и посочени дължини на 3 от страните.

Източник: www.segabg.com

Оценка 4.87 от 30 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Изучаване на Италиански
Уроци по БЕЛ за 5 клас
Клуб за Народни танци
Курсове по Испански Пловдив
Уроци по Математика за 1 клас
Народни танци Люлин
Частни уроци по Биология в Пловдив
Счетоводство за начинаещи
Курсове по Гръцки език Благоевград
Курсове по Немски в Пловдив
Клубове за Народни песни
Английски Онлайн
Италиански за начинаещи
Частни уроци по Литература Стара Загора
Курс по Френски онлайн
Школа по Английски за деца
Уроци по Немски
Немски език нива
Онлайн учител по Английски
Частни уроци по Немски Бургас
Детски Фризьорски салон
Езикови курсове Русе
Курс по Немски София
Тест Английски език
Школа по Английски език Плевен
Урок по Японски за начинаещи
Тренировки по Футбол за деца в Стара Загора
Урок по Немски език
Уроци по Френски език
Курсове Английски език Бургас
Немски език за деца
Салса Стамболийски
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ