+ Предложи новина
02.03.2022

Стартира пилотно проучване за решаване на проблемите в образователната система

 Учители, зам.-директори и директори от Бургас ще имат възможността да се включат в пилотно проучване, в което да посочат с какви проблеми се сблъскват в работата си и да предложат решения за подобрение на образователната система. Инициативата е на депутата от „Продължаваме промяната“ и член на парламентарната комисия по образование и наука Христо Симеонов.

 В 30-годишния си опит в системата на средното образование, от които 9 като зам.-директор, често му се е налагало да изпитва върху себе си някои от несъвършенствата на нормативната база. Според Симеонов в последните години учителите повече описват образованието в различни доклади и документи, отколкото да го правят. Затова и решава да даде възможност на колегите си да очертаят проблемите, с които те се сблъскват. „Като потърпевш и зависим от нормативната база реших, че трябва да дадем възможност на хората, които работят с нея, да направят своите коментари, да дефинират проблемите и пречките, които нормативната база създава, и да ни дадат предложения какво трябва да се промени, за да може нещата да тръгнат по най-благоприятния път, за да можем да постигнем целите, които сме си поставили. А именно - щастливи и грамотни ученици, активни граждани на България“, сподели за мотивацията да стартира проучването народният представител.

 За място на пилотното проучване избира родния си Бургас, тъй като там са представени всички типове училища. „По този начин ще имаме възможност да чуем различни мнения, да дефинираме различни проблеми, които касаят един или друг тип училище или предмет“, обясни депутатът. Затова и първо представя идеята си на местната власт. След като получава подкрепата им, провежда среща и с образователния министър акад. Николай Денков. „След като получих одобрението им, нещата се случват добре. Резултатите от проучването могат да бъдат полезни за законодателни инициативи, които след това да направим, за да може да се променят така нещата, че да постигнем по-добър ефект в образователната система“, смята Симеонов.

 Над 300 учители, зам.-директори и директори са пожелали да се включат в проучването. Стартът му ще бъде на 5 март, затова техният брой може и да нарасне, обясни депутатът. Всички, които са заявили участието си, ще получат предварителен график за провеждането на видеоконференциите в Майкрософт Тиймс, както и линк за връзка към съответната виртуална стая. Учителите ще бъдат разделени във виртуални стаи спрямо предмета или професията, по която преподават. Директорите и зам.-директорите ще бъдат в отделни стаи, защото се сблъскват с различни проблеми, свързани с управлението в системата. Проучването ще продължи до втората половина март, след което ще бъдат обработени резултатите. За целта ще бъдат сключени граждански договори с учители, директори и зам.- директори, на които Симеонов ще заплати от полагащите му се две трети за нещатни сътрудници. Поканени са и доброволци. Резултатите ще бъдат докладвани на заседание на парламентарната образователна комисия, местната власт и МОН.

 Дефиницията на понятието административна тежест е една от темите, които Симеонов предлага да бъде обсъдена. „Като заместник-директор съм свикнал да обработвам много информация. Това е част от служебната ми характеристика и задължения. Интересува ме какво имат предвид учителите, когато определят административната тежест - да си направил входно ниво и да напишеш доклад за резултатите, да се нанесат навреме отсъствията и оценките в дневника, като класен да извиниш отсъствията и да се свържеш с родителите при отсъствие на детето?“, сподели той.

 Изискванията на Закона за предучилищно и училищно образование и наредбите, свързани с него, също ще бъдат засегнати в пилотното проучване. На база на опита си като учител и зам.-директор Симеонов посочи, че са необходими промени поне в две от наредбите. Един от проблемите, с които се е сблъсквал, е с Наредба №11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците и някои неточности около нея. Симеонов обясни, че според учебната програма по философия учениците трябва да умеят да анализират текст, да дефинират понятията в него и да умеят да представят всичко това. В тази връзка той е давал именно такъв тип задачи. „По този начин мога да оценявам даденото умение и компетентност. Представянето на текста пред съучениците е също полезна методика, при която „деца обучават деца“, обясни той. В същото време обаче според Наредба №11 ученикът трябва предварително да е запознат с материала. „Ако в Наредба №11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците пише, че ученикът трябва да е запознат предварително с този материал, тогава как аз ще оценя умее ли да чете с разбиране философски текст и да представи същността му пред своите съученици? Време е да изпълним със съдържание работата си по постигане на функционална грамотност“, обясни Симеонов.

 По думите му проблеми създава и Наредбата за приобщаващо образование. Според нея, ако ученикът получи няколко двойки или натрупа отсъствия, той трябва да получи минимум 10 часа подкрепа. Ако родителят обаче не е съгласен, те няма как да се проведат. Той допълни, че и броят на часовете не трябва да е регламентиран, защото е по-добре всеки специалист – учител, психолог, педагогически съветник, да прецени според случая колко време трябва да отдели на конкретното дете, за да се разреши проблемът.

Източник: www.monitor.bg

Оценка 4.92 от 24 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ