Частни занимални, детски школи и езикови центрове реаигариха срещу затварянето им за две седмици – една от мерките в заповедта на здравния министър, които влизат в сила миналата седмица.
Собственици на занимални и школи пращат позиция до МС, здравното и просветното министерство. В нея обясняват, че новото затягане на мерките ги обрича на фалит, а затварянето още през март вече поставило повечето от тях на ръба на оцеляването. Собствениците изтъкват, че държавата не е подпомогнала тази сфера. Въпреки това обаче засегнатите в нея съвестно плащат задълженията си към нея.
„Разрешението да извършваме своята дейност е от ключово значение, за да запазим бизнеса си, създаден с изключителна любов, отдаденост и граден с години. Не са за подценяване икономическите загуби, които търпим. Стремежът ни за качество ни дава възможност да работим с два до три пъти по-малко деца от групите в детските градини и училищата (от 4 до 10 деца). Спазваме хигиенните норми. Всички цитирани изследвания до момента не посочват децата като разпространители на вируса. Дори точно обратното. В голяма част от училищата занималните, след учебните занятия са сформирани от ученици от различни паралелки. В тази връзка възниква въпросът:
Защо в училище е позволено смесването на ученици от различни паралелки, а със същия аргумент се затварят езикови и други школи, и образователни центрове? Не води ли това до дискриминация и различно отношение към общински и частни учебни заведения?“, гласи писмото на гилдията. В него се посочва още, че родители пращат там децата, защото искат присъствени занимания, и дистанционна форма не е решение в дългосрочен план.
Като настояват детските образователни центрове, занимални, школи, да не прекратяват дейността си, те предупреждават, че в противен случай ще пристъпят към протестни действия. Те ще се изразяват в спиране на плащанията на осигуровки и данъци за периода на затваряне. За същия период собствениците искат и директна помощ, която да е в размер 80% от заплати и осигуровки на работещите на трудови, граждански и договори за управление и 80% от наемите на помещенията.
Отделно отворено писмо разпространи и Асоциацията на езиковите центрове в България. Оттам също са несъгласни с решението на здравния министър, с което се забраняват „присъствените занятия в езикови центрове, образователни центрове, занимални и други, организирани от юридически и физически лица.“ Заявяват, че досега спазвали стриктно противоепидемичните мерки – в класните стаи децата са по едно на чин, на отстояние от 1,5 м, през определен период се извършва дезинфекция, няма засичане при влизане и излизане. Проверките на РЗИ също не открили нарушители. Затова собствениците считат за неоснователни опасенията, че смесване на деца от различни училища и класове е опасност за разнасяне на вируса към държавните училища. От езиковите центрове допълват, че там няма събиране на деца в междучасия, както е в училищата. И питат "каква е логиката да се оставят “вратички“.
Заповедта на МЗ дава опции за провеждане на конгресно-конферентни мероприятия, семинари, изложения и други обществени мероприятия в присъствена форма при намален брой участници. Позволени са и културни и развлекателни мероприятия (театри, кина, сценични прояви, концерти, занятия от танцовото, творческото и музикално изкуство) - при заетост до 30 % от капацитета. В заповедта изрично е упоменат и Международен турнир по тенис Sofia Open 2020, като настаняването на зрителите трябва да е най-малко през две седалки, при спазване на физическа дистанция от 1,5 метра и задължително носене на защитни маски за лице. Освен това могат да работят ресторанти и кафенета с осигурена дистанция от 1,5 м. между облегалките на най-близко разположените столове от две съседни маси, като не се допускат повече от 6 човека на маса.
„Оставаме с усещането, че от началото на кризата с Ковид 19 има някакво специално отношение към неформалното образование или най-малкото неглижиране на проблемите ни, които не са по-различни от тези на туристическия сектор, например или ресторантьорския бизнес. Не бяхме включени в нито една от мерките за финансова и друга помощ, нещо повече, в заповедта на министъра на здравеопазването от 31.08.2020 г. ни бяха наложени рестрикции по отношение на присъственото обучение, които можем спокойно да определим като дискриминационни с оглед позволеното присъствено обучение в държавните и общински училища. По този повод от Асоциацията на езиковите центрове в България изпратихме писмо до Министър на здравеопазването с молба за разговор и за промяна на заповедта по отношение на езиковите центрове, както и за подпомагане на неформалното образование, което е част от българския бизнес. Отговор нямаме“, пише в Отвореното писмо.
В него се добавя, че работата на езиковите центрове се оценява всяка година от най-престижните образователни институции в Европа и света, а истинската оценка са хилядите възпитаници, приемани всяка година в Кеймбридж, Оксфорд, Станфорд, Харвард и други топ университети - благодарение на взетите изпити за сертификати на Cambridge Assessment English, IELTS, TestDaF, DELE и т.н. Тези знания, в огромната си част, са придобити в сферата на т. нар. неформално образование – частни езикови и изпитни центрове, школи и занимални.
„Бихме искали да попитаме - кому пречи частното образование? Защо трябва да бъде унищожен бизнес, който доказано е от ключова необходимост за академичната или професионална кариера на хиляди млади хора в България всяка година. Да, ние сме образовани и тихи хора, не дрънчим с тенджери и тигани по площади и телевизии – може би затова е решено да бъдем сложени в кюпа на „опасните“ – заедно с нощните барове и дискотеки и футболните агитки", пише още в писмото.
Частни училища също реагират срещу преминаването на гимназистите в обучение от разстояние в електронна среда. Сред тях е пловдивската ЧЕГ "Стоян Сариев". От ръководството изтъкват, че в този тип училища паралелките са по-малки, спазват се мерките и може да се осигури безопасна среда. До дни ще се срещна с представителите на частните школи, занимални и езикови центрове, увери министърът на образованието Красимир Вълчев. За занималните в училище той е категоричен, че трябва да продължат работа,. Вълчев направи уговорка, че частните школите не са в регулацията на МОН, но според него по отношение на мерките тези образователни институции трябва да вървят заедно с училищата. Всички активности са важни, но в един момент трябва да изберем кое ни е по-важно, предупреди той. В същото време бе категоричен, че училищата са институциите, в които в най-голяма степен се спазват противоепидемичните мерки. Уточни обаче, че МОН има поглед как това става в частните училища, но не и в частните занимални, езикови центрове и школи.
Източник: www.marica.bg