+ Предложи новина
02.11.2020

Собственици на занимални и школи: Затягане на мерките ни обрича на фалит

 Частни занимални, детски школи и езикови центрове реаигариха срещу затварянето им за две седмици – една от мерките в заповедта на здравния министър, които влизат в сила миналата седмица.

 Собственици на занимални и школи пращат позиция до МС, здравното и просветното министерство. В нея обясняват, че новото затягане на мерките ги обрича на фалит, а затварянето още през март вече поставило повечето от тях на ръба на оцеляването. Собствениците изтъкват, че държавата не е подпомогнала тази сфера. Въпреки това обаче засегнатите в нея съвестно плащат задълженията си към нея.

 „Разрешението да извършваме своята дейност е от ключово значение, за да запазим бизнеса си, създаден с изключителна любов, отдаденост и граден с години. Не са за подценяване икономическите загуби, които търпим. Стремежът ни за качество ни дава възможност да работим с два до три пъти по-малко деца от групите в детските градини и училищата (от 4 до 10 деца). Спазваме хигиенните норми. Всички цитирани изследвания до момента не посочват децата като разпространители на вируса. Дори точно обратното. В голяма част от училищата занималните, след учебните занятия са сформирани от ученици от различни паралелки. В тази връзка възниква въпросът:

 Защо в училище е позволено смесването на ученици от различни паралелки, а със същия аргумент се затварят езикови и други школи, и образователни центрове? Не води ли това до дискриминация и различно отношение към общински и частни учебни заведения?“, гласи писмото на гилдията. В него се посочва още, че родители пращат там децата, защото искат присъствени занимания, и дистанционна форма не е решение в дългосрочен план.

 Като настояват детските образователни центрове, занимални, школи, да не прекратяват дейността си, те предупреждават, че в противен случай ще пристъпят към протестни действия. Те ще се изразяват в спиране на плащанията на осигуровки и данъци за периода на затваряне. За същия период собствениците искат и директна помощ, която да е в размер 80% от заплати и осигуровки на работещите на трудови, граждански и договори за управление и 80% от наемите на помещенията.

 Отделно отворено писмо разпространи и Асоциацията на езиковите центрове в България. Оттам също са несъгласни с решението на здравния министър, с което се  забраняват „присъствените занятия в езикови центрове, образователни центрове, занимални и други, организирани от юридически и физически лица.“ Заявяват, че досега спазвали стриктно противоепидемичните мерки – в класните стаи децата са по едно на чин, на отстояние от 1,5 м, през определен период се извършва дезинфекция, няма засичане при влизане и излизане. Проверките на РЗИ също не открили нарушители. Затова собствениците считат за неоснователни опасенията, че смесване на деца от различни училища и класове е опасност за разнасяне на вируса към държавните училища. От езиковите центрове допълват, че там няма събиране на деца в междучасия, както е в училищата. И питат "каква е логиката да се оставят “вратички“.

 Заповедта на МЗ дава опции за провеждане на  конгресно-конферентни мероприятия, семинари, изложения и други обществени мероприятия в присъствена форма при намален брой участници. Позволени са и  културни и развлекателни мероприятия (театри, кина, сценични прояви, концерти, занятия от танцовото, творческото и музикално изкуство) - при заетост до 30 % от капацитета. В заповедта изрично е упоменат и Международен турнир по тенис Sofia Open 2020, като настаняването на зрителите трябва да е най-малко през две седалки, при спазване на физическа дистанция от 1,5 метра и задължително носене на защитни маски за лице. Освен това могат да работят ресторанти и кафенета с осигурена дистанция от 1,5 м. между облегалките на най-близко разположените столове от две съседни маси, като не се допускат повече от 6 човека на маса.

 „Оставаме с усещането, че от началото на кризата с Ковид 19 има някакво специално отношение към неформалното образование или най-малкото неглижиране на проблемите ни, които не са по-различни от тези на туристическия сектор, например или ресторантьорския бизнес. Не бяхме включени в нито една от мерките за финансова и друга помощ, нещо повече, в заповедта на министъра на здравеопазването от 31.08.2020 г. ни бяха наложени рестрикции по отношение на присъственото обучение, които можем спокойно да определим като дискриминационни с оглед позволеното присъствено обучение в държавните и общински училища. По този повод от Асоциацията на езиковите центрове в България изпратихме писмо до Министър на здравеопазването с молба за разговор и за промяна на заповедта по отношение на езиковите центрове, както и за подпомагане на неформалното образование, което е част от българския бизнес. Отговор нямаме“,  пише в Отвореното писмо. 

 В него се добавя, че работата на езиковите центрове  се оценява всяка година от най-престижните образователни институции в Европа и света, а истинската оценка са хилядите възпитаници, приемани всяка година в Кеймбридж, Оксфорд, Станфорд, Харвард и други топ университети -  благодарение на взетите изпити за сертификати на Cambridge Assessment English, IELTS, TestDaF, DELE и т.н. Тези знания, в огромната си част, са придобити в сферата на т. нар. неформално образование – частни езикови и изпитни центрове, школи и занимални.

 „Бихме искали да попитаме - кому пречи частното образование? Защо трябва да бъде унищожен бизнес, който доказано е от ключова необходимост за академичната или професионална кариера на хиляди млади хора в България всяка година. Да, ние сме образовани и тихи хора, не дрънчим с тенджери и тигани по площади и телевизии – може би затова е решено да бъдем сложени в кюпа на „опасните“ – заедно с нощните барове и дискотеки и футболните агитки", пише още в писмото.

 Частни училища също реагират срещу преминаването на гимназистите в обучение от разстояние в електронна среда. Сред тях е пловдивската ЧЕГ "Стоян Сариев". От ръководството изтъкват, че в този тип училища паралелките са по-малки, спазват се мерките и може да се осигури безопасна среда. До дни ще се срещна с представителите на частните школи, занимални и езикови центрове, увери министърът на образованието Красимир Вълчев. За занималните в училище той е категоричен, че трябва да продължат работа,. Вълчев направи уговорка, че частните школите не са в регулацията на МОН, но според него по отношение на мерките тези образователни институции трябва да вървят заедно с училищата. Всички активности са важни, но в един момент трябва да изберем кое ни е по-важно, предупреди той. В същото време бе категоричен, че училищата са институциите, в които в най-голяма степен се спазват противоепидемичните мерки. Уточни обаче, че МОН има поглед как това става в частните училища, но не и в частните занимални, езикови центрове и школи.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.88 от 25 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Как да уча Английски
Клуб Народни танци Пловдив
Курсове за Козметик
Нива на Английски език
Уроци по Испански език
Курсове по Немски език в Бургас
Курсове по Испански Бургас
Курсове по Италиански София
Урок по Испански
Курсове Маникюр Пазарджик
Курсове по Немски език цени
Английска граматика онлайн
Онлайн уроци по Френски език
Народни танци начинаещи София
Уроци по Математика София Люлин
Уроци по Химия и Биология
Танцови школи Пловдив
Изучаване на Немски език в Германия
Курс по Счетоводство
Индивидуално обучение по Английски език Варна
Клубове за Народни танци Пловдив
Учене на Английски
Урок по Български език
Частни уроци по Литература Смолян
Swing танци София
Уроци по Руски София
Курс по Народни танци уроци
Нива на Английски
Уроци по Химия Бургас
Тестове за матура по География
Индивидуални уроци по Английски София
Думи на Английски език
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ