+ Предложи новина
11.01.2017

Синдикат „Образование“ със съмнения за дискриминационна политика към педагозите

Синдикат „Образование“ със съмнения за дискриминационна политика към педагозите

  Синдикат „Образование“ смята, че изработеният проект на Наредба за условията и реда за възстановяване на транспортните разходи или на разходите за наем на педагогическите специалисти в институциите в системата на предучилищното и училищното образование изразява дискриминационна политика към педагогическите специалисти, работещи в различните населени места. Предложеният проект вече генерира социално напрежение поради налагането на административен подход в личния избор на учителите за работа в желано от тях населено място. Проектът традиционно не е съгласуван на Отраслов съвет със социалните партньори – КТ „Подкрепа“ и КНСБ, а идеята пътуващите от малки населени места към големи градове учители да кредитират училищните бюджети, катализира и без това нарастващия проблем за дефицит от педагози.

 Проектът е изработен на основание чл. 219, ал.5 от закона на г-жа Милена Дамянова, като вероятно цели с икономическия ефект от спестените от транспорта на учителите пари „да се постигне приоритетното финансиране на отрасъл образование“. Безспорно, не са ясни критериите, по които са дефинирани  населените места с население до 5000 души като малки.

 Синдикат „Образование“ направи предложение за промяна на проекта за Наредба за условията и реда за възстановяване на транспортните разходи или на разходите за наем на педагогическите специалисти в институциите в системата на предучилищното и училищното образование, като поиска категорично да отпадне терминът „малки населени места“. Възстановяването на транспортните разходи в приоритетния отрасъл образование трябва да бъде безусловно към всички пътуващи учители. С тази промяна, на принципа на възстановяване на транспортните разходи само на живеещите в „големите“ градове, се катализира дефицитът от учители-специалисти и се намалява шансът млади учители да влязат в образователната система, а учениците се лишават от качествено образование и преподаватели.

 В резултат на това, че както винаги не се зачита гласът на учителите и техните организации – синдикатите, се генерира липса на кадрова политика. Българските учители са със средна възраст 59 години, а младите са неподготвени и нежелаещи да влязат в системата. Неглижирането на синдикатите е стар проблем, но най-лошото в случая е, че хилядите истински добри учители все по-трудно могат да се отдадат на призванието си да се докоснат до сърцето и душата на детето и ученика, защото са обкръжени от административна мъгла и нормативно-учебникарски хаос.

 Всичко казано до тук доказва познатата хипотеза, заложена в Закона за предучилищното и училищно образование и прилежащите държавни стандарти, че приоритет във всички промени и нови нормативни документи е не качественото образование, а пестенето от парите за ученици и учители за други, „по-важни“ за държавата, финансови дейности.

Юлиян Петров, председател на СО „Подкрепа“  

10.01.2017,  гр. София

Оценка 4.96 от 23 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ