Синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа” направи анализ на източниците на стрес в работата на българския учител. При анализа се открояват няколко водещи фактора, ескалиращи стреса на работното място:
- Липсата на добро партньорство от страна на родителите се оказва огромен стресов фактор за работещите в системата;
- Проблемите с ръководството на учебните заведения и лош социален диалог;
- Наднормения шум в класната стая и училищните коридори;
- Ниския социален статус и трудното икономическо оцеляване генерира значителен стрес в преподавателите;
- Липсата на лостове за превенция на агресията сред деца и ученици;
- Политическата тенденция за недооценяване на учителя, рушене на неговия авторитет, силно активизирана през годината на голямата учителска стачка 2007 г. и следващите години, също е мощен източник на стрес.
Синдикат „Образование“ предлага поредица от мерки за борба със стреса, фактор водещ до огромно изхабяване на учителите:
- Подобряването на комуникациите с родители и ученици чрез регламентирани задължения в ЗПУО;
- Единна национална политика за възпитание на подрастващите;
- Възраждане на традиционните ценности, свързани с многовековния авторитет на учителя в българското училище;
- Изграждане на активна и истинска обществена представа и оценка за учителския труд и принос.
Компенсаторни механизми за съхраняване на учителите в България до високата пенсионна възраст, отредена им от НОИ:
- Прекатегоризиране на учителския труд от трета към втора категория. (Българските учители са с най-висока за Европа средна възраст от 58 години);
- Намаляване на годишния норматив на учители достигнали определена възраст;
- Ползването на една година платен отпуск за квалификация.
За да оцелее българското образование е жизнено важно за съхраним българския учител от огромния стрес и изхабяване. В противен случаи политиците и липсата на образователна политика ще убият българското образование.