+ Предложи новина
09.05.2018

Синдикат „Образование“: Политиката за дигитализация в образованието е „модерен пиар“

Синдикат „Образование“: Политиката за дигитализация в образованието е „модерен пиар“

  Едва 407 от общо 2989 обучителни програми за учителите са насочени към изграждане на компетентности в сферата на информационно-комуникационните технологии (ИКТ), показва проверка на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа", базирана на информационния регистър на просветното министерство за одобрените обучителни програми. От профсъюза са на мнение, че новата политика на МОН за дигитализация в българското образование е по-скоро "модерен пиар", отколкото формиране на работеща политика. "Българските учители, като най-ниско платени в ЕС, са най-затруднени да отделят лично финансиране за дигитални компетентности и затова държавата трябва да задели допълнителни целеви средства", смятат от "Подкрепа".

 От синдиката смятат, че обучението по ИКТ за всички учителски специалности у нас е по-скоро очакване, отколкото реалност. "Знанията и уменията на завършващите учители се изчерпват в способността им да презентират или за базова работа с компютър, като повечето от уменията педагозите притежават още на входа на своето обучение. Изключение са само обучаемите по компютърните педагогически специалности", казва шефът на синдикат "Образование" Юлиан Петров. Според него огромен проблем за този тип обучение е липсата на интерактивна среда в университетите. "Целеви държавните средства за интерактивно оборудване разбираемо не съществуват, а за много ВУЗ-ове този акцент в обучението не е приоритет", посочи той.

 Петров напомни, че настоящият преподавателски състав в средното образование е с висока средна възраст от 56+ години - възраст, която кореспондира с известна доза страх от използването на ИКТ, както и с липсата на мотивация за използването им. За двете форми на дигитализацията на българското образование - административна и методическа - пък липсва ясен регламент за компонентите им и сроковете за въвеждане. Все още липсва и изградена електронна платформа, която, ползвайки базата на МОН, да предоставя базата данни и да оптимизира интензивния административен обмен.

 От синдиката са на мнение, че мотивацията на учителите за работа в интерактивна среда трябва да се случи с подходящите квалификационни обучения, които биха помогнали за преодоляване на страха от новите методи и технологии, както и за тяхното интегриране в преподаването на учителите. "Забраната за ползването на смартфони в клас, която у нас не е безспорен императив, все повече се определя като отживелица. Практиката в Европа налага процесът да се обърне така, че работата със смартфоните трябва да стане възможност за активно учене и контролирана комуникация", смята Петров.

 И за други проблеми при обученията и квалификациите, които вече са задължителни, се появиха сигнали наскоро. В края на април МОН разпореди проверка в Департамента за усъвършенстване на учители към СУ по сигнал, че парите се вземат, но обучения, изпити и квалификации не се провеждат. Сигналът е срещу един от асистентите в департамента и е подаден до прокуратурата от ректора.

Източник: www.segabg.com

Оценка 4.84 от 32 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ