Да се намалят нормативите на учителите след 50-годишна възраст, за да имат по-малко часове и да бъдат съхранени до високата пенсионна възраст, която скоро ще стане 65 г. За това настоява Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Иска също при отработване на 4 г. учителите да ползват 1 г. за квалификация и рехабилитация, без да работят с ученици. И да се ползва добавката от учителския пенсионен фонд безусловно, дори и когато учителят избира ранното пенсиониране по чл. 69 в от КСО.
Допитване на профсъюза в гилдията относно най-порочните политики в системата постави на първо място административната натовареност, но веднага след нея се нарежда проблемът със стреса, професионалното прегряване и нуждата от политики в подкрепа на българския учител. В анкетата 88.2% от запитаните са посочили, че най-успешно ситуацията ще се промени при прекатегоризирането на учителския труд към втора категория. 52% от участниците са на мнение, че държавните грижи за педагозите трябва да бъдат в посока създаване на работещи компенсаторни механизми по европейска и световна практика, съхраняващи педагозите от прегаряне.
От Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" посочват резултатите от изследване на МОН, проведено през 2019 г. за натовареността на българските учители. Според него българският преподавател е двойно по-претоварен от европейските си колеги, примерно от Финландия, Естония, Полша и др., Професионалното прегаряне у нас засяга 60% от гилдията при средни 35% за ЕС. Вторият важен извод от това представително изследване е, че грижата за българския учител трябва да е държавна и да се превърне в национална образователна политика. Такава политика последавателните действия на синдикатите съществува, но е посочена от запитаните като неработеща.
Ето как изглежда класацията на порочните политики, чието съставяне цели да очертае приоритетните области, в които има нужда от ремонт на нормативната уредба или отмяна на действащите в момента практики.
1. Прекомерна административна натовареност"
2. Професионален стрес, изискващ политика за грижа към българския учител
3. Атестиране на педагогическите специалисти;
4. Права и задължение на родителите;
5. Регламентът за Обществения съвет;
6. Инспектирането на образователните институции;
7. Политиката „Допълнителна подкрепа“;
8. Политика за възпитание и формиране на ценностна система;
9. Политика за изграждане на съвременна физическа среда, специализирани кабинети, физкултурни салони, басейни и др.;
10. Политика за приоритетно финансиране с поне 6% от БВП;
11. Привличане и задържане на млади за системата учители;
12. Правилата за наставничество и менторство.
Източник: www.marica.bg