+ Предложи новина
06.07.2017

С помощта на МВР ромите трябвало да тръгнат по "магистралата на знанието"

С помощта на МВР ромите трябвало да тръгнат по

 И МВР ще се включи в мащабната акция по издирване на ученици, които не ходят на училище. В екипите, които ще бъдат сформирани във всяко населено място у нас, ще има и по един полицай, който ще принуждава "внимателно" родителите да запишат детето си на школо. Това предвиждa механизмът за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане на децата и учениците в детските градини и училищата, приет вчера от правителството. В представянето му освен пряко ангажираните министри - на образованието, на финансите, на вътрешните работи и вицепремиера Томислав Дончев, участва лично и министър-председателят Бойко Борисов.

  Премиерът настоя всички институции да бъдат въвлечени в задачата всяко дете да посещава училище и да излиза оттам ограмотено. "Виждате в Асеновград и Столипиново, или където и да било, образованието не е на необходимото ниво", коментира той индиректно ромските сблъсъци от последните дни. "Молбата или заповедта ми е, че това е най-важното нещо, това е магистрала от знание. Само с човешкия потенциал, който имаме, може да достигнем до по-голяма производителност на труда", посочи той. Според него, ако държавата не успее да образова младите, алтернативата е те или да тежат на социалната система, или да станат престъпници. "Тогава пък работещите българи казват: "Добре, докога ние ще им плащаме?". Веднага се вкарваме в едно етническо напрежение и противопоставяне. Затова ще задължим тези семейства да изучат децата си, ще дадем пари, ще инвестираме в учители, каквото е необходимо, но те трябва да се изучат", заключи още премиерът, давайки пример със затварянето на трудови войски, което по думите му е било инструмент за увеличаване броя на шофьорите, мазачите, мозайкаджиите и др.

 Просветният министър Красимир Вълчев призна, че формулата за задържане на учениците в училище е доста сложна и зависи от координиращата работа на институциите и от мотивацията на учителите. За последното са осигурени 330 млн. лв. за увеличение на учителските заплати.

 Приетият вчера механизъм пък описва именно правилата за обмен на информация между отговорните служби - школски директори, регионални управления по образованието, кметове, дирекции "Социално подпомагане", МВР и др. Според механизма до 20 август т.г. във всяко населено място у нас трябва да бъдат сформирани по един или два екипа от специалисти от въпросните институции. С помощта на местните власти и служба ГРАО екипите ще се снабдяват със списъци на децата, които не ходят на училище в съответния град (или район - за по-големите градове), след което ще трябва да открият всеки отклонил се малчуган. Как точно ще става това, не е ясно. От обясненията на министрите се разбра, че всеки екип ще има задача да предложи конкретните мерки за всеки отделен казус. По думите на вицепремиера Томислав Дончев проблемите може да са "от липса на обувки до липса на желание", затова и мерките ще са различни. "Ако не успеят да го намерят на постоянния му адрес, ще го търсят на настоящия адрес. Ако и там го няма, ще го търсят из цялата страна", обясни просветният министър. Не е ясно как точно ще бъдат мотивирани родителите, които не желаят децата им да се образоват. "Ще работим много с родителите, за да ги убедим, че образованието е най-висша ценност. На някои места ще се наложи да работим и с медиатори", посочи Вълчев.

 Ролята на МВР пък ще е предимно респектираща. "Там, където има нужда, полицията ще се появява и ще помага", обясни вътрешният министър Валентин Радев. Полицаите ще помагат на експертите от МОН да си вършат работата, без страх да бъдат набити или нападнати и ще принуждават "внимателно" родителите да дадат децата си на градина или училище. "По-добре да работим с деца, отколкото с престъпници", заключи Радев.

 Като мерки за реинтегриране на децата в училище са планирани още "оптимизиране на процедурата за отпускане на семейни и други помощи в натура спрямо индивидуалните потребности на децата и учениците", както и засилване на санкциите спрямо родителите, които не осигуряват присъствие на децата си в училище.

 Премиерът Борисов заръча на просветния министър да направи формула, според която учителите, които работят в по-трудна среда, да получават повече средства. "Не искам да говоря аз за етноси, защото всеки български гражданин и българче ни е важно и ценно. Но преподавателите, майка ми е била учителка и знам, като си дойдеше, казваше: "Надува ми се главата". Не на всякъде еднакво лесно се работи с ученици, особено в тези райони, където трябва по-особена грижа", коментира той.

"В момента училище не посещават 5% от българчетата, 1/4 от ромските деца и 10% от децата от турски произход", посочи вицепремиерът Томислав Дончев, според когото държавата трябва да е на терен с цялата си мощ и да направи "абсолютно всичко - от санкции до подкрепящи мерки, които да върнат децата в училище". По данни на НСИ през учебната 2015/16 г. 21 170 ученици между 15 и 18 години са напуснали образователната система, което означава, че всеки седми ученик от горните курсове не е в училище. Основните причини са свързани със социално-икономически фактори, институционални проблеми, миграция, местоживеенето и жилищната среда, етнокултурни фактори и други. Редица международни изследвания също сочат, че делът на рано отпадащите от училище у нас се увеличава, като през 2015 г. достига 13.4% (при цел 11%). Българчетата, посещаващи детска градина, също все още са по-малко от заложената цел 89.3% при целеви показател за ЕС 95%.

Източник: www.segabg.com

Оценка 4.91 от 23 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ