Ученици-наставници са прикрепени към ромчета, застрашени да отпаднат от училище, като задачата им е с добър личен пример и подкрепа да ги задържат в клас. Сутрин наставникът отива в дома на детето в махалата и го взима оттам, за да отидат заедно на училище, помага му да не изостава с уроци и домашни. Обучението от връстници е много ефективно и тази практика се оказва сред най-успешните в училищата от мрежата „Всеки ученик ще бъде отличник”. Това разказа Деян Колев, председател на Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе” – организацията, която 10 г. гради мрежата. В момента в нея са 280 учебни заведения с деца от малцинствата, а 200 от директорите им се събраха днес на двудневна среща в Пловдив, на която утре пристигат министърът на образованието Красимир Вълчев и шефове на три дирекции в МОН.
Всички училища от Пловдивска област в мрежата също прилагат модела за двойки ромче-наставник. Малките ментори са ученици, които може и да не са отличници, но са неформални лидери, обясни директорката на ОУ „Васил Левски” в Караджово Красимира Благоева. По-малките се влияят от тях, тъй като обикновено наставникът също е от общността, но от по-будно семейство с по-висок статус и влияние в групата. Родителските клубове и различни форми на интеркултурно обучение в задължителните и факултативни часове са друг ефективен инструмент за задържане на ромчетата, показва опитът на „Амалипе”.
От всички 280 училища в мрежата през миналата година в 118 не е отпаднал нито един ученик, а само в 7-8 има по-голяма концентрация на деца, които са спрели да посещават занятия. Данните сочат също, че 91% от завършилите 7. клас в тези заведения са продължили в гимназия, за сравнение – през 2010 г. делът им е бил 38 на сто. Намаляват и натрупаните отсъствия без уважителна причина. Всяко пето от тези училища стана иновативно и вече работи не само за задържане на децата, а и за повишаване на качеството на образование, подчерта Деян Колев.
Източник: www.marica.bg