И родители тръгнаха на училище по Монтесори педагогика. Семействата са на 17-те деца от първата паралелка първокласници в общинско учебно заведение у нас, която бе разкрита през тази учебна година в иновативното СУ „Св. св. Кирил и Методий” в Пловдив. Школото финансира поредицата от 5 беседи с пари по национална програма „С грижа за всяко дете”. Целта е да се синхронизират методите в клас с подхода на родителите у дома.
Монтесори дава повече свобода на децата, които учат в специално оформена среда с характерни за метода обучителни средства, материали и помагала. Различното от класическото обучение е, че всички не учат едно и също в един момент, а работят на групи по теми. Имат свободата по даденото задание да изберат сами с какъв материал да усвояват знанието - ако например пишат буква А, могат да я изрисуват в тетрадката, с пръстче върху пясък или с мъниста. Няма го също стандартното оценяване, липсват и класическите поощрения и наказания.
Учениците сами поддържат чистотата, мият и бършат прах в клас, а в занималнята пият чай с порцеланови чашки, като си го приготвят сами в специален кухненски кът в предверието на класната стая. Философията на методиката е детето да опознава света чрез собствен опит, а не да го получава наготово от учителя. Тази система поставя в центъра хлапето, а преподавателят има само подкрепяща роля. За да влязат в крак с този подход, родителите вече са имали една лекция по въведение в Монтесори педагогиката и друга на тема наказания и похвали. Още три пъти до края на учебната година семействата ще се събират, за да им бъдат обяснени спецификите на Монтесори. Успоредно се организират и общи събития за деца, учители и родители, за да се създаде общ дух на съпричастност и да се образува една общност, обясни директорката на пловдивското СУ „Св. св Кирил и Методий” Таня Николова.
Всички заедно вече са засадили лук и марули в опитното поле на двора, което децата от Монтесори паралелката сами ще поддържат. В Ден на семейството пък всеки родител заедно с хлапето си изработил картичка. След това първолаците си избрали дали да направят отбор с мама или татко, за да премерят сили с останалите. Състезанието беше без победители, а с цел всички да участват и да се забавляват, отново в духа на Монтесори, обясни Николова. Накрая семействата си спретнали барбекю в училище и седнали на една маса да споделят храната, която дружно са приготвили. Целта на поредицата срещи е семействата да се приобщят към духа на този подход, като това става в неформална среда, казват от училището. Заедно с първолачетата, екипът учи и майки и бащи как да градят самостоятелност у децата си, да им дават свобода да вършат дребни домакински неща и да се отърсят от страха, че могат да счупят нещо или да олеят. Когато в училища възпитаваме децата по този начин, те търсят тези възможности и у дома, казва Таня Николова.
Обученията на родителите води детският психолог Ренета Венева, която е обучител и на педагозите, които прилагат методиката в пилотните 6 детски градини в Пловдив и първата такава паралелка първолачета под тепетата. На срещите семействата ще узнаят и какви грешки правят при възпитаването на децата. Следващата сбирка е на тема „Как да подкрепим детето”.
На тези срещи създаваме и група, в които родителите да споделят опит помежду си и едни други също да се подкрепят, каза Таня Николова. Семействата засега са много активни - освен майките, които обикновено са по-ангажирани към обучението, идват също татковци, баби и дядовци, които участват в отглеждането. За родители на бъдещи първолаци, които умуват дали да изберат обучението по Монтесори или класическата система, предстои Ден на отворените врати в 1. А и 1. Б в средата на декември.
Специална задача ще има Монтесори паралелката за честването на първите 100 дни на първолаците в училище в края на февруари. Всяка година СУ „Св. св. Кирил и Методий” в Пловдив предизвиква хлапетата да подготвят за празненството проекти от по 100 елемента, за да покажат по този начин какво са научили. Над тях се трудят заедно деца и родители. С първолаците по Монтесори обаче ще се сформират групи от по няколко хлапета с техните майки и татковци, които ще творят дружно. Могат да избират между 4 теми: 100-те национални обекта, история на България, география на България и природни феномени.
Източник: www.marica.bg