+ Предложи статия
08.01.2020

Редовното четене на художествена литература се равнява на двугодишно обучение

  Около 26% от българските ученици изобщо не четат книги или четат книги много рядко, показва проучване на Институтът за изследвания в образованието.

 Четивната грамотност е комплексен феномен, който предполага комбинирането на различни когнитивни умения и компетентности. В академичната литература четенето често се разглежда като индикатор за „културен капитал“. То допринася за емоционалното и интелектуално израстване на младите хора; развива тяхното въображението; стимулира любознателността им; формира техните интереси; допринася за социализацията им и в крайна сметка има определяща роля за духовното им формиране като личности. Четенето е не само източник на естетически и емоционални преживявания, то е и средство за ежедневно получаване на знания. Четивната грамотност се свързва със способността да се учи по всички учебни дисциплини, включително по математика. Според някои изследователи различията в честотата и характера на четенето могат до голяма степен да обяснят разликите в постиженията на учениците според техния пол и социално-икономическия статус. Може да се каже, че четивната грамотност е основа за успеха на личността във всяка една област.

 Проучванията показват, че равнището на четивната грамотност е много точен и надежден показател за бъдещото икономическо и социално благосъстояние на отделния човек и на общността, а нивото на грамотносттае ключово за оценката на човешкия капитал. Ниските равнища на грамотност водят доограничени възможности за заетост, бедност, неравенство, ограничено гражданскоучастие. Поради това по-доброто разбиране на факторите, които допринасят за постигането на по-висока четивна грамотност, е важно условие за провеждането на ефективни образователни политики и практики. Създаването на мотивация за четене е от изключително значение за постигане на високо ниво на четивна грамотност. Когато учениците са мотивирани, те четат повече и ангажирано, което от своя страна развива лексиката и умението зачетенес разбиране. Ангажираността с четенето се смята за изключително важен фактор за по-добри постижения, тъй като стимулира учениците сами да търсят разнообразни възможности за учене. Налице са емпирични доказателства, че тази ангажираност може да компенсира влияниетонанеблагоприятната социално-икономическа семейна среда върху постиженията на учениците.

 Изборът да четем или не, как и какво да четем е изцяло личен избор. Още повече, че живеем във време, когато възможностите за четене непрекъснато се увеличават. Наред с традиционната книга вече съществува и електронната. Всички те представят словото по различен начин и формират множество различни вкусове у читателите.

 Разликата в четивната грамотност на учениците, които четат редовно художествена литература, и тези, които никога не четат подобна литература, се равнява на почти двугодишно обучение в училище. Съществено е и „изпреварването“ на младите хора, които четат поне няколко пъти седмично документална литература – от гледна точка на уменията за четене те са по-напреднали с равностойността на едногодишно обучение от съучениците си, които никога не четат документални текстове. От друга страна, колкото по-рядко учениците четат комикси и вестници, толкова по-високи са техните резултати по четене в PISA. Що се отнася до четенето на списания, данните не показват ясно изразена връзка между честотата на четене на списания и средния резултат на учениците.

 Около 26% от българските ученици са посочили, че изобщо не четат книги или четат книги много рядко. Както може да се предположи, техният среден резултат по четене в PISA 2018 е сравнително нисък – 386 точки (при 420 точки среден резултат на българските ученици, или изоставане по четене, равняващо се на 1 година обучение в училище спрямо средното ниво). Близо 28% са учениците, които са посочили, че изобщо не четат за удоволствие. Техният среден резултат е 396 точки, докато учениците, които четат за удоволствие повече от 2 часа на ден например, имат резултат 457 точки (11% от учениците). Следователно, колкото повече учениците четат за удоволствие, толкова по-високи са техните резултати. Впрочем, делът на учениците в държавите от ОИСР, които са посочили, че не четат за удоволствие, е почти два пъти по-висок – 42%.

Източник: www.novini.bg

Оценка 4.84 от 32 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Хип Хоп танци тренировка
Салса София
Тренировки по Плуване София
Уроци по Английски език за деца
Уроци по Математика София Младост
Онлайн уроци по Английски език за начинаещи
Пилатес за бременни София
Уроци по Немски за начинаещи
Кулинарни Курсове София
Салса школи в София
Уроци по Латино танци онлайн
Курсове по Италиански език София
Частна детска ясла София Лозенец
Езиков център София адрес
Курс по Руски
Модерен Балет деца Варна
Бизнес Английски София
Курс Руски език
Частни уроци по Немски Стара Загора
Курсове Педикюр
Частна детска ясла София Витоша
Езикови школи София Немски език
Онлайн курс по Немски
Матура по Английски за 7 клас
Футбол за деца София
Курсове за Фризьорство
Курсове за Фризьорство
Лесно учене на Английски
Индийски танци София
Уроци по Турски език Пловдив
Курсове по Български
Примерни тестове по География за кандидат студенти
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ