+ Предложи новина
25.10.2021

Размисли на един дългогодишен учител за матурите по БЕЛ

 В края на тази учебна година завършва първият випуск, чиито знания и умения ще бъдат оценявани по новите учебни програми, въведени след приемането на училищния закон през 2016 г. Както и досега, за да получат диплома за средно образование, всички зрелостници трябва да положат успешно два задължителни изпита. Примерните тестове вече са публикувани и в тях се забелязва общ стремеж въпросите да излязат от формалното, да станат по-разчупени, да тестват повече умения, отколкото наизустени факти. Най-важната матура, разбира се, е задължителната за всички зрелостници - по български език и литература. По този повод публикуваме гледната точка към изпита на дългогодишен учител по български език и литература в гимназиален етап.

 В новия формат на матурата има няколко нови неща, които правят впечатление. Първото е повечето задачи с отворен отговор, което е едно добро начало за обръщане на посоката от повече фактология към повече знания и умения. Все пак остава по-голям броят на задачите от затворен тип, което е малко разочароващо - очаквахме по-смела стъпка напред в посока да се оценяват повече изказвания със собствени думи, отколкото да се огражда вече дадено твърдение, което може и да налучкаш или пък да отгатнеш напосоки по метода на изключването. Все пак типовите задачи от затворен тип по литература изглеждат обещаващи - от малкото, което е дадено, личи опит за бягство от зазубрянето на излишна информация и желание да се покрият базови знания и разбиране за текста. Остава да видим дали тези задачи няма да са единици.

 От друга страна, задачите с отворен отговор по български език изглеждат доста странно - не виждам какъв е смисълът да препишеш на ръка вярната от две дадени думи, а в същото време липсват типовите задачи по граматика от Модул 2 на предишната матура, които бяха много добри като формат.

 Друга фрапираща липса е задачите с редактиране на текст. Те са много полезни, защото създават умение да се вглеждаш критично в текста и да забелязваш грешки, докато се опитваш да избягаш от смисъла, който отвлича вниманието. Това е основа за много важното умение да редактираме собствените си текстове - едно от нещата, които ни правят грамотни. Надявам се нивото на сложност на задачите по български да бъде по-високо, защото иначе се дава сигнал на учениците, че можеш да минеш и като си полуграмотен, което не е целта със сигурност.

 Липсва и писането на резюме, което според мен е голям пропуск - упражненията в писането му създава умения за извличане на информация от текст и организирането ѝ в нова по-кратка форма, което развива общата интелигентност на човека. Надявам се просто да е пропуск. За сметка на това се появяват едни стандартизирани текстове в обема на обхващания от матурата материал, което не знам какво друго може да е освен заявлението от 9-и клас (надявам се нямат предвид и делово писмо!) - тук остава една голяма въпросителна.

 Най-много промени има в частта „Четене с разбиране“ - новото тук е добавянето на нов тип източници на информация като диаграми, таблици, схеми и подобни към предишните два текста от различни сфери на общуване. Личи си завоят към подобряване на функционалната грамотност на учениците. Целта тук е да се провери дали могат да вадят информация от различни по вид източници и да я съпоставят, като много добро впечатление ми правят задачите с отворен отговор - учениците трябва да могат със свои думи да представят собствено съждение като отговор на конкретен въпрос.

 Тези умения станаха много важни от около десетина години с масовото навлизане на графичните начини за представяне на статистическа информация в медиите и интернет и са базово умение за съвременния човек. Единственият проблем е, че това никъде не се учи специално в училище, още по-малко по български език (където всъщност му е мястото) и ако учителите не наблегнат последната година на подобни задачи с такъв фокус, учениците трябва да разчитат на случайни знания от вкъщи или много да са внимавали по география и икономика например, където се срещат повече диаграми. Това е интересно предизвикателство и за двете страни.

 Последният модул за писане на текст изглежда без промяна, макар че се промъква плахо изискването за сравнение между литературни текстове. Някак си не е категорично заявено в условието на задачата, макар че е много по-адекватно да се направи в есе или интерпретативно съчинение, отколкото в краткия обем от 4-5 изречения в новите две задачи по литература за сравнение на идеи в познат и непознат литературен текст. Не е възможно адекватно човек да си изкаже мисълта и да сравни идеи в толкова малък обем - надявам се правещите матурата да са малко по-толерантни към учениците, за които подобен тип размисли по дефиниция представляват трудност (не защото са глупави, а защото се изисква много абстрактно мислене). При есето от така зададената задача дори не се разбира трябва ли да бъдат включени по някакъв начин литературните произведения, т.е. литературно есе, или е напълно свободно, т.е. есе по гражданска тема. Това е важно уточнение, което се надявам министерството да даде навреме.

Но най-важният въпрос за този модул остава дали ще бъдат променени критериите за оценяване

 За мен е необходимо, и то в посока по-високо да се оценява смисълът и логическата структура на текста, отколкото някои формални критерии, които ще са спазени, ако детето няма някакви увреждания и има основно образование. Досегашната система за оценяване създаваше прецеденти точки все пак да се получат заради покриването на технически критерии по създаването на текст, а смисълът да е съвсем безумен и неадекватен на темата. Това със сигурност трябва да бъде изчистено в следващата матура, ако искаме да зададем едно по-високо ниво на разбиране и умения по български език и литература, които всеки грамотен и образован човек трябва да притежава.

Източник: www.segabg.com

Оценка 4.92 от 25 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Народни танци за начинаещи в Надежда
Английски език b1
Народни танци Варна начинаещи
Уроци по Плуване за деца
Тренировки по Тенис на корт
Уроци по Китара за начинаещи
Индивидуални уроци по разговорен Английски
Школа по Индийски танци
Школи по Английски език Пазарджик
Курсове по Немски за деца
Уроци по Пиано за деца София
Уроци по Китара
Тестове по Немски език онлайн
Пилатес упражнения за гръб
Аржентинско Танго стъпки
Курсове по Английски Online
Курсове по разговорен Английски
Френски за деца
Държавен зрелостен изпит по География
Психология обучение дистанционно
Курс Испански Пловдив
Уроци по Български език и Литература
Италиански език София
Клуб по Народни танци
Йога Хасково
Упражнения Йога за начинаещи
Компютърна грамотност онлайн
Курс Компютърна грамотност
Курс по Козметика
Английски език уроци за начинаещи
Йога студио
Гръцки език за начинаещи и напреднали
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ