Нагнетяването на ковид ситуацията у нас разпали наново с пълна сила дебата трябва ли да се пристъпи към повторно превключване онлайн в образователната система. В две писма - и двете адресирани до премиера, здравния и просветния миниситър, се настоява за коренно противоположни стъпки. Обединение "Учители за безопасно образование" иска незабавно прекратяване на присъсвената форма за всички ученици. От друга страна онлайн подписка на родители, в която вече са сложили параф близо 4000 човека и която се разпространява чрез Фейсбук групата "За качествена и иновативна образователна система", се издига глас всички да се върнат присъствено в училище.
И двете страни изтъкват своите аргументи. Писмото на Обединение “Учители за безопасно образование” алармира, че предвид високия ръст на заболели в страната и разпространението на британския щам у нас, все повече деца се заразяват с коронавирус. Последствията са по-тежки, а децата не се тестват.
Ето какво пишат учителите:
“Учители за безопасно образование” сме силно притеснени от драстичното нарастване на четиринадесетдневната заболяемост, както и от големия брой заразени деца. Здравните власти оповестиха, че експоненциалното нарастване на заболяемостта се дължи на разпространението на британската мутация на COVID-19. Средно за страната 73,37% от секвенираните проби са положителните с британския вариант. Това доведе до по-голям процент хоспитализирани, а оттам и до по-голям леталитет.
В повечето здравни заведения леглата за прием са изчерпани. Има огромен брой пациенти, настанени в интензивни отделения. Вирулентността на вируса се увеличава от 52 до 70%, по-лесно поразява деца, като последиците след преболедуване са още по-тежки. Броят заразени деца нараства с всеки изминал ден. За последните 14 дни спрямо предходния период положителните проби при деца (от 0 до 19 г.) са се увеличили с 48,3%. В същото време в училищата се учи в присъствена форма. Идеята ни за ежеседмично тестване на учениците, която би довела до по-дълъг период на обучение в присъствена форма, не се възприе. В училищата има огромен брой болни деца, които не се тестват и от общопрактикуващите лекари. В официалната статистика ежедневно се отчита брой заразени деца, а в същото време не се карантинират паралелки.
Информация от редица европейски държави показва, че тази мутация протича с много усложнения при децата. Води до Мултисистемен възпалителен синдром, сърдечни миокардити, менингити, енцефалити, сърдечна и бъбречна недостатъчност. На българското общество не се дават отговори за броя хоспитализирани деца с усложнения.
Процесът на ваксинация на учителите на много места не е завършен. В същото време се настоява за присъствено обучение. Липсата на ваксини, неизградени вентилационни системи и неосигуряването на лични предпазни средства от висок клас на учителите излага на огромен риск учителското съсловие. То даде и продължава да дава най-много жертви. Ето защо, настояваме за незабавно прекратяване на присъственото обучение на учениците от 1. до 12. клас в цялата страна.
Контрааргументи от родители
Онлайн подписката, която събира поддръжници в интеренет, е продължение на предходно отворено писмо от ноември 2020 г. и продължава да настоява учениците от прогимназиален и гимназиален етап да бъдат върнати присъствено в училище, при спазване на необходимите епидемиологични мерки за безопасност.
Ето текста:
"Разбираме сериозността на ситуацията, в която се намираме, и подкрепяме усилията за опазване здравето и живота на нашите учители, децата ни и на всички граждани на Република България. Но към настоящия момент вече са отпаднали ограничителните мерки в почти всички сфери, предполагащи масово събиране на хора – хотели, търговски центрове, заведения. Колкото и важен да е икономическият сектор, образованието остава крайъгълен камък за развитието на всяко едно общество и считаме за безкрайно нередно то да остане единственият губещ в тази ситуация.
Нашите деца се обучават в електронна среда от разстояние вече няколко месеца с кратко прекъсване от две седмици, в които се обучаваха присъствено. На много места тези две седмици бяха използвани за контролни и тестове и за осигуряване брой оценки, които да покриват нормативните изисквания по отделните предмети, а не за преподаване и наваксване на пропуски. Децата са демотивирани от месеците, прекарани пред екраните. Липсата на жив контакт със съучениците и учителите води до апатия, загуба на мотивация, инертност и силно понижена концентрацията, при някои деца и до депресия. Учениците прекарват по цял ден пред монитора. През времето, през което не се обучават, те подготвят домашни или учат пред същите тези екрани. Освен спорното качество на преподаването в част от училищата и паралелките, тези месеци на стола пред екраните водят и до здравословни проблеми - разстройства на зрението, проблеми с опорно-двигателния апарат, нервно-психични разстройства, депресия. Същите тези деца през изминалата учебна година вече преминаха дълъг период на ОЕСР. Достигнахме момент, в който негативите, които понасят децата ни чрез дългото ОЕСР, надхвърлят ползите, които това носи за останалата част от обществото.
В публичното пространство вече има множество мнения на учители и експерти от сферата на образованието за неефективността на дистанционното обучение при подобна продължителност. Преди месец започна и ваксинацията на педагогическите специалисти, като част от тях вече са с поставена втора доза. Това води до сериозно подобряване на сигурността на учителите по отношение на присъственото обучение. В редица европейски държави училищата продължават да работят присъствено, въпреки строгите мерки в други сфери на обществения живот.
Отчитайки гореизложените обстоятелства, за нас остава необяснима причината, поради която децата в прогимназиален и гимназиален етап на образованието си (5.-12. клас) следва да понесат като рестриктивна мярка най-голямата тежест в борбата с овладяване на пандемията. В нас, родителите, това поражда усещане за гняв, неразбиране и липса на подкрепа към управленските решения, които се вземат. Настояваме учениците от 5 до 12 клас да бъдат върнати присъствено в училище и при засилени мерки, които да гарантират здравето и безопасността на учителите и учениците.
Очакваме най-късно до 17 март 2021г. МЗ и МОН да преразгледат позицията си и да осигурят на децата ни полагащия им се по право достъп до качествено образование. При липса на политическа воля за предприемане на стъпки, които да върнат децата ни дългосрочно в училище, ние, родителите, имаме готовност да преминем към протестни действия чрез бойкотиране на обучението в електронна среда от разстояние".
Източник: www.marica.bg