+ Предложи новина
10.03.2021

Разгорещява се дебатът между учители и родители за присъственото обучение

 Нагнетяването на ковид ситуацията у нас разпали наново с пълна сила дебата трябва ли да се пристъпи към повторно превключване онлайн в образователната система. В две писма - и двете адресирани до премиера, здравния и просветния миниситър, се настоява за коренно противоположни стъпки. Обединение "Учители за безопасно образование" иска незабавно прекратяване на присъсвената форма за всички ученици. От друга страна онлайн подписка на родители, в която вече са сложили параф близо 4000 човека и която се разпространява чрез Фейсбук групата "За качествена и иновативна образователна система", се издига глас всички да се върнат присъствено в училище.

 И двете страни изтъкват своите аргументи. Писмото на Обединение “Учители за безопасно образование”  алармира, че предвид високия ръст на заболели в страната и разпространението на британския щам у нас, все повече деца се заразяват с коронавирус. Последствията са по-тежки, а децата не се тестват.

 Ето какво пишат учителите: 

 “Учители за безопасно образование” сме силно притеснени от драстичното нарастване на четиринадесетдневната заболяемост, както и от големия брой заразени деца. Здравните власти оповестиха, че експоненциалното нарастване на заболяемостта се дължи на разпространението на британската мутация на COVID-19. Средно за страната 73,37% от секвенираните проби са положителните с британския вариант.  Това доведе до по-голям процент хоспитализирани, а оттам и до по-голям леталитет.

 В повечето здравни заведения леглата за прием са изчерпани. Има огромен брой пациенти, настанени в интензивни отделения. Вирулентността на вируса се увеличава от 52 до 70%, по-лесно поразява деца, като последиците след преболедуване са още по-тежки. Броят заразени деца нараства с всеки изминал ден. За последните 14 дни спрямо предходния период положителните проби при деца (от 0 до 19 г.) са се увеличили с 48,3%. В същото време в училищата се учи в присъствена форма. Идеята ни за ежеседмично тестване на учениците, която би довела до по-дълъг период на обучение в присъствена форма, не се възприе. В училищата има огромен брой болни деца, които не се тестват и от общопрактикуващите лекари. В официалната статистика ежедневно се отчита брой заразени деца, а в същото време не се карантинират паралелки.

 Информация от редица европейски държави показва, че тази мутация протича с много усложнения при децата. Води до Мултисистемен възпалителен синдром, сърдечни миокардити, менингити, енцефалити, сърдечна и бъбречна недостатъчност. На българското общество не се дават отговори за броя хоспитализирани деца с усложнения.

 Процесът на ваксинация на учителите на много места не е завършен. В същото време се настоява за присъствено обучение. Липсата на ваксини, неизградени вентилационни системи и неосигуряването на лични предпазни средства от висок клас на учителите излага на огромен риск учителското съсловие. То даде и продължава да дава най-много жертви. Ето защо, настояваме за незабавно прекратяване на присъственото обучение на учениците от 1. до 12. клас в цялата страна.

 Контрааргументи от родители

 Онлайн подписката, която събира поддръжници в интеренет, е продължение на предходно отворено писмо от ноември 2020 г. и продължава да настоява учениците от прогимназиален и гимназиален етап  да бъдат върнати присъствено в училище, при спазване на необходимите епидемиологични мерки за безопасност.

Ето текста:

 "Разбираме сериозността на ситуацията, в която се намираме, и подкрепяме усилията за опазване здравето и живота на нашите учители, децата ни и на всички граждани на Република България. Но към настоящия момент вече са отпаднали ограничителните мерки в почти всички сфери, предполагащи масово събиране на хора – хотели, търговски центрове, заведения. Колкото и важен да е икономическият сектор, образованието остава крайъгълен камък за развитието на всяко едно общество и считаме за безкрайно нередно то да остане единственият губещ в тази ситуация.

 Нашите деца се обучават в електронна среда от разстояние  вече няколко месеца с кратко прекъсване от две седмици, в които се обучаваха присъствено. На много места тези две седмици бяха използвани за контролни и тестове и за осигуряване брой оценки, които да покриват нормативните изисквания по отделните предмети, а не за преподаване и наваксване на пропуски. Децата са демотивирани от месеците, прекарани пред екраните. Липсата на жив контакт със съучениците и учителите води до апатия, загуба на мотивация, инертност и  силно понижена концентрацията, при някои деца и до депресия. Учениците прекарват по цял ден пред монитора. През времето, през което не се обучават, те подготвят домашни или учат пред същите тези екрани. Освен спорното качество на преподаването в част от училищата и паралелките, тези месеци на стола пред екраните водят и до здравословни проблеми - разстройства на зрението, проблеми с опорно-двигателния апарат, нервно-психични разстройства, депресия. Същите тези деца през изминалата учебна година вече преминаха дълъг период на ОЕСР. Достигнахме момент, в който негативите, които понасят децата ни чрез дългото ОЕСР, надхвърлят ползите, които това носи за останалата част от обществото.

 В публичното пространство вече има множество мнения на учители и експерти от сферата на образованието за неефективността на дистанционното обучение при подобна продължителност. Преди месец започна и ваксинацията на педагогическите специалисти, като част от тях вече са с поставена втора доза. Това води до сериозно подобряване на сигурността на учителите по отношение на присъственото обучение. В редица европейски държави училищата продължават да работят присъствено, въпреки строгите мерки в други сфери на обществения живот.

 Отчитайки гореизложените обстоятелства, за нас остава необяснима причината, поради която децата в прогимназиален и гимназиален етап на образованието си (5.-12. клас) следва да понесат като рестриктивна мярка най-голямата тежест в борбата с овладяване на пандемията. В нас, родителите, това поражда усещане за гняв, неразбиране и липса на подкрепа към управленските решения, които се вземат. Настояваме учениците от 5 до 12 клас да бъдат върнати присъствено в училище и при засилени мерки, които да гарантират здравето и безопасността на учителите и учениците.

 Очакваме най-късно до 17 март 2021г. МЗ и МОН да преразгледат позицията си и да осигурят на децата ни полагащия им се по право достъп до качествено образование. При липса на политическа воля за предприемане на стъпки, които да върнат децата ни дългосрочно в училище, ние, родителите, имаме готовност да преминем към протестни действия чрез бойкотиране на обучението в електронна среда от разстояние".

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.88 от 25 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Хип Хоп танци за начинаещи
Разговорник по Немски
Школа по Английски език Люлин
Бокс Варна
Уроци по Немски език
Английски език първо ниво
Курсове за Маникюр Пловдив
Уроци по Английски Бургас
Курсове по Математика за деца
Школи по Математика Варна
Индивидуално обучение по Английски език в София
Модерен Балет за деца София
Волейбол деца Плевен
Курс Фризьори Пловдив
Уроци по Пиано online
Уроци по Рисуване за любители
Кик Бокс тренировки София
Гръцка граматика за начинаещи
Школи по Английски език
Учител по Математика Люлин
Курсове Рисуване
Йога упражнения за начинаещи
История за любовта
Курсове за Компютърна грамотност
Индивидуални уроци по Италиански
Курсове по Английски език за деца
Уроци по Салса онлайн за начинаещи
Изучаване на Немски език за начинаещи
Гръцки език онлайн
Уроци по История Варна
Подготовка за матура по Математика
Балетни школи София
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ