+ Предложи новина
19.04.2021

Равният достъп до образование не е проблем, касаещ само децата от малцинствата

  Между 35 и 40 на сто от семействата на учениците у нас са със социален статус, който ги поставя в риск от бедност. Огромните различия в социалното положение водят до липсата на равен достъп до образование и този проблем изобщо не касае само децата от малцинствата. Данните изнесе Огнян Исаев от Тръст за социална алтернатива на онлайн дискусия „Всички в училище: От достъп към качество“, организирана от Сдружение „Образование България 2030“ като част от кампанията „Говорят практиците: Решения за образованието“.

 „Привидно в задължителната възраст за образование у нас са осигурени нужните ресурси на семействата ​- например безплатни учебници до 7. клас, разходи за транспорт на пътуващи ученици. Но има и невидими харчове, които системата не отчита, и именно те се оказват бариера за някои семейства до качественото обучение на децата им ​- казва Исаев. - Изискванията на МОН често не се постигат в клас и се прибягва към частни уроци. Много семейства обаче нямат такава възможност  - и по финансови, а и по географски причини. В този смисъл равният достъп до училище не е достатъчно условие за разгръщане на потенциала на всяко дете и за качественото му обучение.“

 Заключението съвпада с тенденцията, която очерта и последното изследване на PISA. Един от тревожните изводи в него, наред с ниската функционална грамотност и сериозни трудности при практическо прилагане на знанията, бе голямото социално разделение, което води до значителни разлики между резултатите в по-имотни и по-бедни семейства, между децата от големия град и малкото селище. 

 Според годишния доклад за образователната система у нас, през 2020 г. в училище са записани за първи път или са били върнати след отпадане 51 460 деца, което е намалило необхванатите от 8,47% на 4,73 на сто. Най-често учениците спират да посещават занятия заради заминаване в чужбина и променено местоживеене ​- процеси, които са много динамични в етномахалите. На този фон изглежда много малък делът на децата, които отпадат поради нежелание на родителите да ги пращат в клас, по здравни причини или заради ранни бракове, сочи анализът. Той отчита програмите, които помагат за задържането - „Заедно за всяко дете“, „Подкрепа за успех“, „Активно приобщаване“, „Училищен плод“ и „Училищно мляко“, като положителен фактор е и премахването на таксата за детска градина за подготваците. Въпреки това 2,9% от започналите учебната година напускат преждевременно. А в последните години делът на отпадналите се задържа трайно на 14% въпреки всички усилия в държавните политики. 

 Според Огнян Исаев Механизмът за обхват и задържане е много закъснял и му липсва елементът за реинтегриране. По тази причина след първата година много от върнатите деца отпадат пак. „Ако към детето се прилагат стандартните образователни подходи, то пак ще бъде загубено. Защото е с различни потребности, учебната среда му е нова, а трябва да се имат предвид и спецификите в семейството“, казва той. Според него, успоредно с усилията на учителите, трябва да има и механизми за социалните служби - за повишаване на капацитета на родителите. Голяма част от децата в риск участват в изхранването на семейството, а при онлайн обучение съвсем няма кой да ги подкрепя.

 Тръстът за социална алтернатива провежда обучения за учители - за знания и умения за работа с деца от малцинствата. Оттам обаче признават, че образователната система все още е консервативна в това отношение. В същото време приобщаващото образование ще е все повече на дневен ред ​-защото различията се задълбочават. За да се впише едно дете, за да бъде задържано в клас и да има възможност да напредва, трябва  първо да се отчетат майчиният език и културата на неговата общност, първичната социализация в нея и как това ще се отрази на вторичната - в детската градина и в училище, казва Исаев. Решението вижда в приветливи класни стаи и подготвени учители, които са готови да прилагат диференциран подход спрямо своите ученици. Когато едно дете се идентифицира с класната стая, когато то е „видяно“, чуто и разбрано от учителя, тогава се чувства прието. 

Министър Красимир Вълчев: Десегрегацията да е правило и между училищата!

 Социалните неравенства не касаят само малцинствата, съгласен е министърът на образованието Красимир Вълчев. Той очертава три ситуации, в които се стига до сегрегация. Най-масовият случай е, когато децата от дадена общност са локално мнозинство. Тогава те не могат да бъдат пратени в друго школо и съвсем естествено кварталното се превръща в сегрегирано. Тогава решението е в тъй нареченото разширяване на образователната среда - в това училище да влизат по-широк кръг специалисти и други общности, например през извънкласни форми, както и училището да има партньорски взаимоотношения с други учебни заведения.

 Друго решение, според Вълчев, е кметовете да имат програми за сегрегираните квартали. Съществува такава национална програма, която осигурява финансиране, но общините не се възползват. Според министъра е важно да се спре и вторичната сегрегация  - когато родители избягват дадено учебно заведение заради убеждението, че понеже там има деца от малцинствата, качеството на обучение ще е ниско. Работа на кметовете и на директорите е да ги убедят, че може да е полезна интеркултурната среда, а и да я създадат, казва Вълчев. Сега законът казва, че между паралелките десегрегацията е задължителна. Моето мнение е, че така трябва да е и между училищата, добавя той. По отношение на социалните неравенства действащите политики търсят решения чрез средства за транспорт и предоставяне на устройства. Често обаче проблемът не е само социален, а и социално-културен.

 Всички училища с преобладаващ брой ученици от малцинствата задължително да имат образователен медиатор. Това е едно от предложенията за промяна в политиките по пътя към осигуряване на равен достъп до образование. Според Златина Памукова, която е един от училищните медиатори, е належаща и промяна в нормативната уредба за социалните надбавки - да се върне предишното положение при 5 отсъствия помощите да се спират за месец, а не за година, защото по-строгата мярка има обратен ефект. 

 Специалистите в сектора настояват и за сериозен анализ на Механизма за обхващане и задържане в училище, като фокусът падне върху политики как да се предотвратява повторно отпадане, след като в резултат на дейностите по него ученици вече са били записани за първи път или върнати в класните стаи. Според тях за работата по задържане е необходимо да се осигури и допълнителен финансов ресурс. Парите обаче не са най-важното, а осигуряването на подкрепяща среда за семейството, казва Росен Богомилов, зам.-директор на учебно заведение с деца от уязвими групи и самият той представител на тяхната етническа общност.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.88 от 25 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Курс по Руски език
Уроци по Плуване за деца Варна
Матурата по Английски
Уроци по Турски език Пловдив
Урок по Математика за 1 клас
Тест История 6 клас
Езикови курсове в Пловдив
Школи по Английски език в Плевен
Математика за 1 клас
Курсове за Маникюр Бургас
Урок по Немски език
Курс курсове Фризьорство
История за 9 клас
Уроци Математика
Пилатес София център
Курс Руски език
Разговорен Немски онлайн
Йога Медитация и Пилатес
Уроци по Турски език за начинаещи
Преподавател по Английски език
Уроци по Гръцки
Уроци по Плуване за възрастни в Пловдив
Курсове Английски език Пазарджик
Курсове по Руски език Велико Търново
Частни уроци по Математика Хасково
Индивидуални тренировки по Плуване
Балет за деца Бургас
Уроци по Немски език София
Уроци по Гръцки
Салса школи София
Индивидуални уроци по Класическа Китара
Народни танци в Стара Загора
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ