Голяма група от видни преподаватели в италианските ВУЗ-ове, учени и журналисти се обърнаха към властите с призив да предприемат спешни мерки за повишаване на нивото на грамотността сред учениците и студентите. Отвореното писмо, адресирано до министър-председателя на Италия, министъра на образованието и парламента, е подписано в събота от 600 учени от цялата страна.
„От години е известно, че в края на училищното образование много деца пишат лошо на италиански, четат малко и срещат трудности да се изразяват. Преподавателите в университетите отдавна се сблъскват с езиковите пропуски на своите студенти, които правят грешки, допустими най-много в трети клас в началното училище. В опит да поправят това, някои факултети организират курсове по повторно изучаване на италиански език”, пише в първите редове на писмото. Като мярка за поправяне на печалната ситуация авторите на обръщението са предложили да се разреши на учителите от средните класове да присъстват на изпитите в началното училище, а преподавателите на горните класове – на матурите в средния етап на обучението.
Освен това в писмото се съдържа призив да се преразгледа училищната програма и да се въведе периодична атестация в хода на обучението. Тези проверки предполагат диктовка за орфография, преразказ, граматически анализ на преразказа, задача за разбиране на лексиката и дори писане на ръка.
„Уверени сме, че въвеждането на сериозни проверки по време на цялото обучение в училище е необходимо условие за получаване и натрупване на базови навици. Това би дало стимул на учениците да влагат всичките си усилия в обучението и би създало възможност за привикване с изпитанията, без те да бъдат драматизирани”, се казва още в писмото на учените и преподавателите.
Съгласно социологическите проучвания в Италия почти всяко десето семейство изобщо няма книги в дома си, а средно 46% от децата във възраст от 11 до 14 години не са прочели нито едно литературно произведение през последната година.
Превод от руски език: Александър Василев
Източник: www.ria.ru