+ Предложи новина
23.06.2020

Повишават минимума за тройка на зрелостните изпити

 Дър­жа­ва­та об­мис­ля да вдиг­не лет­ва­та за трой­ка на ма­ту­ри­те от учеб­на­та 2022-2023 учеб­на го­ди­на, за­я­ви прос­вет­ни­ят ми­нис­тър Кра­си­мир Въл­чев при пред­ста­вя­не­то на ре­зул­та­ти­те от пър­вия из­пит, кой­то уче­ни­ци­те дър­жа­ха в не­о­би­чай­ни ус­ло­вия. В мо­мен­та ска­ла­та, по ко­я­то по­лу­че­ни­те точ­ки - от ну­ла до сто, се пре­об­ра­зу­ват в оцен­ки по шес­то­бал­на­та сис­те­ма, е смеш­но нис­ка - око­ло 22 точ­ки но­сят двой­ка, въп­ре­ки че по све­та прак­ти­ка­та е сла­ба оцен­ка да но­сят око­ло по­ло­ви­на­та от об­щия брой точ­ки на кой­то и да би­ло тест.

 Не се знае да­ли точ­ки­те ще се уве­ли­чат и при пре­об­ра­зу­ва­не­то на ос­та­на­ли­те оцен­ки - МОН въз­на­ме­ря­ва да опо­вес­ти про­ме­ни­те тази сед­ми­ца. Ми­нис­тъ­рът на об­ра­зо­ва­ни­е­то Кра­си­мир Въл­чев оба­че се по­ше­гу­ва, че при то­зи на­чин на за­чер­ква­не на от­го­во­ри в тес­та чо­век тряб­ва да е пъ­лен "ка­рък", за да не из­ка­ра трой­ка. За по-ви­со­ка ска­ла от го­ди­ни го­во­рят и учи­те­ли, и ро­ди­те­ли, но прос­вет­но­то ми­нис­тер­ство из­бяг­ва­ше про­ме­ни в та­зи сфе­ра, за да се от­чи­та по-ви­со­ка ус­пе­ва­е­мост. Яс­но е, че кой­то е из­ка­рал 22 точ­ки на ма­ту­ра­та, със си­гур­ност на поп­ра­ви­тел­ни­те из­пи­ти ня­ма да по­лу­чи 30 и в край­на смет­ка ня­ма да се дип­ло­ми­ра.

 МОН от­че­те по-ви­со­ки ре­зул­та­ти от ма­ту­ри­те по 9 пред­ме­та след прик­люч­ва­не­то на дис­тан­ци­он­но­то обу­че­ние. По бъл­гар­ски език сред­ни­ят ус­пех та­зи го­ди­на е 4,20 при 4,06 ми­на­ла­та го­ди­на. Най-ви­сок е ус­пе­хът по нем­ски език. Има спад ос­нов­но по ге­ог­ра­фия и ико­но­ми­ка, но та­зи го­ди­на ви­со­ки­те оцен­ки мо­же да се дъл­жат и на то­ва, че в из­пи­ти­те е вклю­чен по-мал­ко уче­бен ма­те­ри­ал. От тес­то­ве­те по ли­те­ра­ту­ра от­пад­на­ха Вап­ца­ров, Ди­ми­тър Та­лев и Ди­ми­тър Ди­мов, ко­е­то мно­го оле­ко­ти за­да­чи­те на аби­ту­ри­ен­ти­те. Спе­ци­ал­но за бъл­гар­ски език и ли­те­ра­ту­ра про­дъл­жа­ва ста­ра­та тен­ден­ция уче­ни­ци­те да се спра­вят доб­ре на въп­ро­си­те, в ко­и­то се от­бе­ляз­ва един от че­ти­ри по­со­че­ни от­го­во­ра - то­ест да иг­ра­ят на то­то, но не ус­пя­ват да се спра­вят там, къ­де­то има нуж­да от че­те­не с раз­би­ра­не и фор­му­ли­ра­не на соб­стве­на те­за или ре­зю­ме. 

 Ед­на тре­та от зре­лос­тни­ци­те не са ус­пе­ли да се спра­вят с на­пис­ва­не­то на ре­зю­ме на тек­ст, а мак­си­мал­ни­ят ре­зул­тат от 4 точ­ки на та­зи за­да­ча е пос­тиг­нат от по-мал­ко от 3 на сто - то­ест из­ли­за­щи­те от учи­ли­ще ка­те­го­рич­но не вла­де­ят та­зи ма­те­рия, ко­я­то мо­же да се пре­вър­не в съ­щес­тве­на част от про­фе­си­я­та им. При пи­са­не­то на съ­чи­не­ние или есе вър­ху за­да­ден тек­ст се уве­ли­ча­ва бро­ят на те­зи, ко­и­то пи­шат - те ве­че са бли­зо 80 на сто. Но, как­то спо­ме­на ек­спер­тът от МОН Ев­ге­ния Кос­та­ди­но­ва, не всич­ки пи­шат то­ва, ко­е­то тряб­ва. Мал­ко над 5 на сто прос­то са пре­пи­са­ли про­из­ве­де­ни­е­то "Чор­ба от гре­хо­ве­те на отец Ни­ко­дим" от Елин Пе­лин, по ко­е­то тряб­ва­ше да на­пи­шат ин­тер­пре­та­тив­но съ­чи­не­ние или есе, а то­ва им но­си ну­ла точ­ки на тре­тия из­пи­тен мо­дул. 45 на сто са из­бра­ли да пи­шат есе, но не все­ки от тях се е спра­вил ка­чес­тве­но.

 Все по-мал­ко са аби­ту­ри­ен­ти­те, ко­и­то рис­ку­ват да за­тъ­нат в деб­ри­те на ли­те­ра­тур­ния ана­лиз и да на­пи­шат ин­тер­пре­та­тив­но съ­чи­не­ние - са­мо ед­на тре­та от всич­ки за­вър­шва­щи. Има и уче­ни­ци, ко­и­то не са пре­да­ли праз­ни лис­то­ве, но спо­ред Кос­та­ди­но­ва "са на­пи­са­ли прос­то не­що" с на­деж­да­та да по­лу­чат ня­коя и дру­га точ­ка от­го­ре. Ос­та­ва тен­ден­ци­я­та уче­ни­ци­те да се спра­вят по-доб­ре там, къ­де­то тряб­ва да от­бе­ляз­ват пред­ва­ри­тел­но за­да­де­ни от­го­во­ри, при то­ва по всич­ки пред­ме­ти. За щас­тие, за пър­ви път ня­ма уче­ник, кой­то да е из­ка­рал ну­ла точ­ки и на две­те ма­ту­ри, и има пре­ка­ле­но мно­го с ви­со­ки ре­зул­та­ти. Ня­кои от тях са се яв­я­ва­ли на по­ве­че от два­та за­дъл­жи­тел­ни из­пи­та, ко­е­то мо­же да се об­яс­ни с фак­та, че мно­го уни­вер­си­те­ти се от­ка­за­ха от при­ем­ни из­пи­ти и за смет­ка на то­ва изис­кват оцен­ка от дър­жав­ния из­пит по кон­кре­тен пред­мет. За­то­ва и дос­та уче­ни­ци са из­бра­ли до­пъл­ни­тел­ни из­пи­ти по би­о­ло­гия и хи­мия, ка­то пре­зум­пци­я­та е, че яв­но се ка­нят да кан­ди­дат­стват ме­ди­ци­на.

За пър­ви път има уче­нич­ка с че­ти­ри шес­ти­ци - на две­те за­дъл­жи­тел­ни и на две­те ма­ту­ри по же­ла­ние. То­ва е Де­сис­ла­ва Или­е­ва от СМГ. Тя е дър­жа­ла из­пи­ти по бъл­гар­ски език, ма­те­ма­ти­ка, би­о­ло­гия и хи­мия. Има и 7 уче­ни­ци с по три шес­ти­ци, ка­то по­ве­че­то от тях са по­ла­га­ли из­пит по ма­те­ма­ти­ка. 73 са из­ка­ра­ли две пъл­ни от­лич­ни оцен­ки на две­те за­дъл­жи­тел­ни ма­ту­ри, а ми­на­ла­та го­ди­на са би­ли 17.

 С най-ви­сок ре­зул­тат за по­ре­ден път е Нем­ска­та гим­на­зия в сто­ли­ца­та. На пър­во мяс­то от гра­до­ве­те е Со­фия, след­ва­на от Смо­лян, а пос­лед­на е Си­лис­тра. Кра­си­мир Въл­чев ко­мен­ти­ра, че ви­со­ки­те ре­зул­та­ти на Нем­ска­та не са ос­но­ва­ние да се твър­ди, че тя е най-доб­ро­то учи­ли­ще в Бъл­га­рия, за­що­то там се­лек­ция има още на из­пи­та след сед­ми клас. "Мо­же да има мно­го учи­ли­ща, ко­и­то са при­е­ли де­ца с по-сла­би ре­зул­та­ти в ос­ми клас, а след то­ва учи­те­ли­те да са да­ли по­ве­че от се­бе си, за да ги обу­чат. Ка­ним се да ана­ли­зи­ра­ме имен­но та­зи до­ба­ве­на стой­ност", до­пъл­ни той. Смо­лян пък е фе­но­ме­нът от пос­лед­ни­те ня­кол­ко го­ди­ни, кой­то ви­на­ги се на­реж­да на вто­ро мяс­то по ре­зул­та­ти от из­пи­ти­те и то­ва се дъл­жи на мно­го доб­ра­та ра­бо­та на мес­тно­то уп­рав­ле­ние по об­ра­зо­ва­ни­е­то. На тре­то мяс­то е Вар­на. Как­то и ми­на­ла­та го­ди­на, най-мно­го уче­ни­ци са се яви­ли на из­пит по ан­глий­ски

 МОН за пър­ви път пред­ста­ви и ди­фе­рен­ци­а­ци­я­та по точ­ки от из­пи­та по бъл­гар­ски, бла­го­да­ре­ние на ко­е­то уни­вер­си­те­ти­те мо­гат да из­вър­шат по-де­тайл­но кла­си­ра­не. Тъй ка­то от 95 до 100 точ­ки се во­дят все "От­ли­чен 6", а от 75 до 95 са От­ли­чен /5,50 - 5,99/ раз­бив­ка­та по­ма­га да се раз­сло­ят оцен­ки­те и да бъ­дат при­е­ти хо­ра­та с по-ви­сок ко­е­фи­ци­ент. Всъщ­ност 100 точ­ки ня­ма ни­кой, но с 99,5 точ­ки са ед­ва два­ма от за­вър­ши­ли­те. Спо­ред ек­спер­ти­те на МОН, ако уни­вер­си­те­ти­те ре­шат да кла­си­рат на ба­за­та на броя точ­ки, се­лек­ци­я­та мо­же да бъ­де на­пъл­но при­ем­ли­ва.

 Меж­дув­ре­мен­но, след от­ла­га­не­то за до­го­ди­на на из­пи­ти­те в чет­вър­ти и сед­ми клас, син­ди­ка­ти и ди­рек­то­ри под­хвър­лят иде­я­та те­зи из­пи­ти да не са в от­дел­ни дни по от­дел­ни пред­ме­ти, а да има един общ тест, кой­то да ме­ри гра­мот­ност и поз­на­ния по всич­ки пред­ме­ти, ко­и­то се пре­по­да­ват. Очак­ва се ми­нис­тер­ство­то да се про­из­не­се и за та­зи идея, въп­ре­ки че та­зи го­ди­на бя­ха лан­си­ра­ни при­мер­ни тес­то­ве за от­дел­ни­те пред­ме­ти.

Дис­тан­ци­он­но­то обу­че­ние и ре­зул­та­ти­те от про­ве­де­ни­те из­пи­ти всъщ­ност мо­гат да се пре­вър­нат в ос­но­ва за ед­на по-ши­ро­ка дис­ку­сия за сми­съ­ла на ма­ту­ри­те и на­чи­на, по кой­то се про­веж­дат. Топ­ка­та е в по­ле­то на МОН.

Източник: wwww.standartnews.com

Оценка 4.82 от 38 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Тренировки по Баскетбол в Бургас
Курсове по Руски Бургас
Школа Народни танци Варна
Курсове по Турски език София
Тестове Английски език
Индивидуални уроци по Арабски език
Английски език за деца
Оперативно Счетоводство
Курс по Френски език
Английски начинаещи
Нивата в Английския език
Аз уча Английски език
Тренировки по Футбол в София
Езикови центрове Пловдив
Урок по Български език
Уроци по Гръцки език Стара Загора
Английски език online
Суинг танц
Индивидуални уроци по Английски Варна
Курсове по Математика за деца
Учител по Биология
Тренировки по Футбол за момичета
Курсове по Немски Бургас
Частна детска градина София Младост
Учене на Английски Онлайн
Френски език за начинаещи
Курс Счетоводство
Школи по танци София
Руски език за начинаещи
Джаз и Модерен Балет
Клубове за Народни танци Варна
Курсове по Счетоводство Варна
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ