+ Предложи статия
19.11.2016

Пловдивският университет подготвя бъдещи учители чрез практика в реална класна стая

Пловдивският университет подготвя бъдещи учители чрез практика в реална класна стая

  Студенти от иновативна магистърска програма на Пловдивския университет постъпват на работа още през втория семестър и така се подготвят за учители през практиката, вместо на теория. Измежду 2000 кандидати вузът избра 67, които да пробват този подход  за получаване на учителска квалификация в рамките на проект „Нов път за нови таланти в преподаването”. Той се реализира по програма „Еразъм+” в партньорство с МОН.  

 В обучението на тези младежи обръщаме изцяло парадигмата, обяснява деканът на Педагогическия факултет доц. Румяна Танкова. Към момента класическият модел за бакалавърска или магистърска програма по педагогика предвижда 2 години теоретична подготовка, като чак в трети и четвърти курс студентите влизат в детска градина и училище, за да видят как се случват нещата реално. Класическата практика за тях има три форми. В единия случай студентът заедно с преподавател от вуза посещава базово учебно заведение за наблюдение. Следващата стъпка е текуща практика, в която един ден от седмица студентите са на терен, изнасяйки урок. Последната фаза е стажантската практика, известна доскоро като преддипломна квалификация. При нея за определен период от време бъдещите педагози работят реално като учители в клас. При тази класическа система подходът е от теория към практика, но това носи негативи. За доц. Румяна Танкова най-важният е, че студентите много късно влизат в реална ситуация и чак тогава имат възможност да осъзнаят, че това може би не е професията, която биха желали. Така се стига до отказване на сравнително късен етап от следването - чак в 3 или 4 курс.

 За да преодолее това, иновативната магистратура преобръща тотално програмата и тръгва от практиката към теорията. Само през първия семестър студентите по начална и предучилищна педагогика залягат над теорията. Той стартира през март, а от септември за младежите вече тече вторият семестър. През него те постъпват на трудов договор като стажант-учители в различни училища в цялата страна. МОН е одобрило общо 46 пилотни заведения в Пловдив, Варна, Ловеч, Монтана, Пазарджик, София и Стара Загора. Работейки с учениците в тях, студентите от иновативната магистратура нагазват в учителстването през практиката. Теоретичните лекции вече са свързани само с методиката на преподаване и са през уикенда в блокови занятия.

 „Студентите, които обучаваме по този начин, идват с конкретни казуси, с които са се сблъскали. Тръгваме от това, което ги е затруднило, за да намерим решенията”, обяснява доц. Танкова. Според нея най-големият ефект е повишената мотивация. Младежите вече не са пасивни слушатели на лекции, а сами са се пробвали в реална ситуация, след което настояват да научат неизвестното и практиката често сама им подсказва удачния подход. Методът фигурира в учебниците като  конструктивизъм, зад това понятие всъщност стои учене въз основа на личен опит.

 Друго огромно преимущество на иновативната програма е, че по време на лекциите, тренингите и упражненията направо от ситуациите в клас в програмата на студентите влизат теми, които иначе не са застъпени - работа в мултикултурна среда, овладяване на български език от деца билингви, обучение на ученици с увреждания, работа с хлапета с емоционални и поведенчески трудности, както и обучението на изявени таланти. Заедно с преобръщането на модела се трансформира и схемата за подготовка на уроците.  Новата формула е бъдещите учители да си поставят далечна цел, а после по-близки задачи, чрез които да я постигнат. Това е много по-ефективно, вместо да се залагат принципни положения, категорична е доц. Танкова. Освен това по този начин учителят превръща децата в съмишленици и двете страни напредват с общи усилия. Това поставя децата в активна позиция, те стават коректив, получават допълнителни стимули. „Повечето ни студенти  нагазиха направо в дълбоки води - в малки класове в селски училища, в паралелки с много ромчета. В началото имах опасения, че ги хвърляме в най-трудното. Но всички изплуваха”, доволна е доц. Танкова.

 Първият випуск от иновативната магистърска програма ще се дипломира  догодина. Дотогава по проекта ще се наблюдават и сравнят резултатите на тези 67 студенти и останалите, които учат по класическата схема. Отделно екип от университета в Есен прави своя оценка по проект към Европейската комисия с цел формиране на бъдещи образователни политики в ЕС. Доц. Танкова вече е сигурна в коя от фокус групите резултатите ще са по-добри. Намеренията са на ПУ постепенно да въведе новия подход във всички програми в Педагогическия факултет, включително и бакалавърските.  Положителен  ефект ще има и за училищата, тъй като младите кадри се приобщават директно там, а в момента най-нужното за системата е обновяването на педагогическия състав, добавя деканът. 

 В рамките на иновативната магистратура всеки учител стажант на място получава подкрепата на наставник, който да го въведе в административната част от работата и нормативната база. В проекта са заложени по 340 лв. стипендия на месец за стажанта и 700 лв. бонус за училището. Средствата за школото се разпределят между директора, наставника, финансово-административния сътрудник, покриват и административни разходи. Ако има двама стажанти, сумата става 1000 лв., при трима е 1300, а за четирима училището получава 1600 лв. На 3 и 4 декември ПУ ще организира обучение на 110 наставници от цялата страна,  което се финансира от МОН.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.88 от 26 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Индивидуални уроци по Математика София
Пилатес София Борово
Учител по Математика Варна
Езикова школа Пловдив
Акустична Китара
Курсове по Счетоводство
Курс Немски Пловдив
Кик Бокс София
Частна детска градина София Люлин
Уроци по Английски София цени
Индивидуално обучение по Френски
Индийски танци София
Урок по Литература
Курс по Руски език Бургас
Курсове по Рисуване
Уроци по Народни танци Овча Купел
Курсове Английски език Русе
Школа Балет Бургас
Курс по Шведски
Частни уроци по Японски език
Web design курсове
Урок по Китара
Уроци по Плуване за възрастни София цени
Частна детска ясла София Мусагеница
Курс Компютърна София
Курс по Руски език Пловдив
Матура по Български
Курс Бизнес Руски
Уроци по Плуване за възрастни Бургас
География тестове
Курсове по Немски език за възрастни
Школа за Народни танци Велико Търново
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ