Според синдикат „Образование“ при настоящата финансова организация в сферата на Образованието новият закон няма да влезе в сила поне три години. Предимството на новата философия, децентрализираща образователната система, в сравнение със стария начин на централизирано финансиране /през бюджетите на общините/ е, че даде възможност за самостоятелно формиране на финансови политики на учебните звена. Промени се моделът на регулиране на труда, изработиха се вътрешни правила за работна заплата, чието разнообразие е толкова голямо, колкото са разнообразни и интересите на изработилите ги в различните учебни звена, обясняват от синдиката, като подчертават положителните страни на тази система. Много ярък е контрастът между работещите учители в училища и техните колеги в детските градини, като последните имат разлика в заплати и допълнителни плащания повече от 200 лева. Причината за тази негативна тенденция е фактът, че детските градини нямат право на делегиран бюджет, регламентиран в ЗНП и ЗДБ. От синдиката посочват обаче и редица недостатъци, като например че от образователно-възпитателна институция училището се превръща в търговско дружество; налагането на комерсиалната зависимост на възнагражденията от броя на учениците, което води и до опорочаване на основни учебно-възпитателни принципи.
Освен това не се акцентира върху качеството на учебния процес, а се фаворитизират количествени показатели, както и се руши авторитетът на учителите, тъй като и учениците, и родителите спекулират със своята роля да формират училищния бюджет. Така възможността на учителите и директорите да възпитават, е сведена до нула. Заплатите на учителите и директорите са в пряка зависимост само от броя на учениците и пренебрежимо малко от качеството на образователната услуга, спецификата на училището и географското положение. Наличието на пряка дискриминация – различни стартови заплати за еднакви учителски и директорски длъжности в едно учебно заведение и в различните училища и детски градини, се припомня също от синдиката.
Невъзможност за кариерно развитие поради символичния финансов марж между кариерните длъжности на учителите. Крайният резултат, според синдикат „Образование” е продължаващ отлив от професията, ниски заплати, слаба отговорност на общините. Липсва и стратегия за регулярно одитиране на разходваните публични средства, посочват още от синдиката. От синдиката директно се обръщат с призив към образователния министър да въведе промени в системата на делегираните бюджети. „Гласът на българския учител и директор е за продължаване на делегираните бюджети, но с нова визия, която да гарантира финансова отговорност на държавата и общините към всяко българско училище, детска градина и обслужващо звено”, се казва в обръщението.
Ето и предложенията на синдикат „Образование”:
Източник: www.news.bg