+ Предложи новина
11.01.2021

От догодина МОН масово ще закрива езиковите паралелки в средните училища

 По-малко профилирани паралелки с интензивно изучаване на чужд език вероятно ще има в план-приема след 7. клас догодина в Пловдивска област. Причината е настояването на МОН те да се закрият навсякъде извън профилираните гимназии.

 Позицията, която е политика от няколко години, но досега бяха правени компромиси, засяга карловските  СУ“ Васил Левски“ и СУ „Христо Проданов“, както и асеновградските СУ „Св. св. Кирил и Методий“ и СУ „Св. Княз Борис I“. Директорите са склонни да се откажат от паралелките с английски там и да променят посоката според политиките на МОН за превес на професионално и STEM образование. Последната дума обаче ще имат педагогическите съвети, които ще заседават в края на тази и идната седмица. Възможно е в крайна сметка учителите да надделеят и да отстояват паралелките, както стана миналата година в СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Асеновград. Разчетите за следващата учебна година трябва да бъдат представени в Регионалното управление на образованието до 15 януари. Те трябва да се поберат в очертаната от МОН рамка за Пловдивска област - общо 236 паралелки, между които ще избират 6046 седмокласници. 60% трябва да са професионални, 56,40% - STEM, а профилираните с чужд език не бива да надвишават 27.

 Все още нямаме решение на педагогическия съвет каква паралелка да обявим на мястото на английската, а родителите продължават да настояват за нея, тъй като приемът е с висок бал, а завършващите се дипломират с отличен успех, обясни директорката на СУ „Васил Левски“ в Карлово Мариана Манчева. Три от предметите там се преподават на английски, а от тази година е въведено по избор и изучаване на испански. Ръководството води разговори със семействата, но при смяна на профила очаква да загуби деца ​- те няма да се влеят в нова паралелка, а ще кандидатстват в езиковите гимназии в Пловдив. "Това не е удачно, защото изисква пътуване, разходи, настаняване в общежитие, което в тийнейджърска възраст е свързано с известни рискове.

 Карлово е голяма община и отдалечена от Пловдив на разстояние, което не предполага ежедневно пътуване. Затова няколко години водихме разговори с МОН и беше правен компромис“, разказа Манчева. Сега обаче изглежда, че позицията е твърда и няма да има отстъпление. Затова ще се решава дали паралелката с интензивно изучаване на английски да бъде заменена с професионална или със STEM - направление, което школото вече застъпва в други две: по природни науки и по софтуерни и хардуерни технологии. Преди решението на колектива директорът на СУ „Христо Проданов“ Лука Мачев не се нае да коментира курса на школото.

 Политиката е ясно очертана в посока STEM  и професии и ако искаме да планираме стратегически, трябва да се съобразим, казва шефката на СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Асеновград Мая Краева. До момента всяка година там са успявали да спасят чуждоезиковата паралелка. Направените анкети със седмокласниците сега отново сочат, че голяма част от тях се ориентират към езиковите гимназии. До момента местната паралелка бе алтернатива за тези, които не успеят да се класират в Пловдив.

 Сега ще се опитаме да предложим нова възможност, като търсим съчетаване на друг профил с интензивното чуждоезиково обучение, казва директорката. „Много е трудно да се вземе такова решение, защото изборът е пренареден заради пандемията и трусовете в икономиката ​- признава тя. - А ние трябва да мислим в перспектива 5 г. напред, когато учениците ще завършват“. Другите 3 паралелки в школото комбинират STEM  с интензивно изучаване на чужд език: природни науки, софтуерни и хардуерни технологии, предприемачество.

 Директорът на СУ „Княз Борис I“ в Асеновград Петър Шиков допусна, че и там профилът на чуждоезиковата паралелка ще бъде сменен, но не пожела да коментира как преди решението на педагогическия съвет идната седмица.

 Равнис по държавната политика правят не само СУ-тата. Оказва се, че дори профилирани гимназии сменят разчетите за план-приема, като вкарват STEM профила. Директорът на Хуманитарната гимназия в Пловдив Емил Начев предлага да отпадне паралелката с френски и на нейно място догодина да има прием в паралелка с биология и химия, която да е с интензивно изучаване на немски или английски. Мотивите му са, че който наистина държи на френски, избира ФЕГ „Антоан дьо Сент Екзюпери“. 

 В същото време абитуриенти от профилирани паралелки много често кандидатстват медицина. Така новата паралелка би им осигурила подготовка по двата балообразуващи предмета за вход в МУ, като същевременно учат и чужд език. Сега моментът е подходящ за такава промяна и поради пенсионирането на преподавателка по френски - така промяната няма да налага съкращаване на персонал. В екипа на школото има известен скептицизъм. Но практиката показва, че само в паралелката по френски в 10. и 11. клас имаме свободни места,  което значи действително по-нисък интерес към този език, контрира Начев. Освен това е категоричен, че не бива школото да подготвя емигранти, а трябва да търси перспектива за реализацията им в различни професии у нас. 

Опитът на Първомай: Аниматор в туризма и пак толкова английски

 Още преди ултиматума на МОН за закриване на профилирани езикови паралелки в СУ-тата да стане толкова категоричен, училище в Първомай намери формулата как хем да запази интензивното изучаване на английски, хем това да става в професионална паралелка.

 Още миналата година СУ „Проф. Асен Златаров“ смени профил "чужд език" с професия "Аниматор в туризма" и напълни без проблем паралелката. Същата ще предложи и сега. Избрахме типов учебен план с интензивно обучение на английски, разказва директорът Чавдар Здравчев. Ако се сравни с рамковия план за чуждоезикова профилирана паралелка, се оказва, че от 8. до 10. клас в двата има еднакъв брой часове по чужд език. Разликата е в 11. и 12. клас, но там пък има избираеми часове. И ако те се отредят на профилиращите предмети, хорариумът по чужд език пак се изравнява.

 При това има и допълнително предимство, освен че се усвоява професията. Учебните програми за профилираните паралелки се подготвят от МОН като за езиковите гимназии. В по-малък град такова високо ниво би обезсърчило част от учениците, които не успеят да го покрият. Във факултативните часове обаче преподавателят има свобода сам да разработва учебна програма. Така, когато се дадат на профилиращия предмет, той може да съобрази детайлите с конкретните ученици. Не мога да откажа децата да учат английски ​- в 7. клас те вече гледат на него като на инструмент, който ще ползват каквото и да работят ​- обобщава Здравчев. ​- В паралелката по професия „Аниматор в туризма“ те ще получат пак тази подготовка, но с друг учебен план, който, освен че ще им даде професия, и ще развие т. нар. меки умения на 21. век, като критично мислене, креативност, умение за комуникация и работа в екип, управление на времето и спазване на срокове.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.89 от 27 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ