+ Предложи новина
27.03.2016

Осмокласниците трябва да знаят що е бартер, дефицит и излишък

Осмокласниците трябва да знаят що е бартер, дефицит и излишък

  Доскоро предприемачеството бе нещо, което влизаше в училище предимно през задния вход. Благодарение на неправителствени организации като "Джуниър Ачийвмънт" в някои от българските училища този предмет се изучава като избираем. За първи път обаче с новите учебни програми е заложено още от първи клас децата да започнат по малко да се ориентират в заобикалящия ги финансов свят и инструментите, с които борави той. Вече са готови и част от учебните програми - за първи, втори, пети, шести и осми клас - и те дават частична представа за това, какво ще научават учениците за бизнеса на всеки етап от живота си. Докато течаха дискусиите за това, трябва ли предприемачеството да бъде част от учебните програми, на няколко пъти излизаха изследвания за финансовата грамотност на младите хора. И те не бяха никак обнадеждаващи. Заедно с пенсионерите току-що завършилите младежи са един от рисковите контингенти по отношение тегленето на кредити, без да проверят финансовите условия, с които се обвързват. Вероятно това е една от причините новите учебни програми да бъдат дори претоварени по отношение на финансовото ограмотяване на децата

 Още в осми клас те ще трябва да боравят с понятия, между някои от които разлика не правят дори техните родители. Например - да са наясно с разликите между акции, облигации, инвестиционни и потребителски кредити. Както и да знаят основните правни форми за това да регистрираш фирма и да могат да изразят предпочитанията си към някоя от тях. В първи клас програмите предвиждат навлизане крачка по крачка в света на възрастните, научавайки понятия като цена, стока, услуга и личен бюджет. В тази възраст училището прави първи опити да възпита поведение на потребител, като децата ще се учат да правят разлика между "нужда" и "желание" при закупуването на дадена стока - нещо доста трудно на тази възраст. Тогава децата започват да се ориентират малко повече и в професиите на възрастните, а получават и първите си знания по отношение на това какво е спестяване и какво - даряване. Като част от обучението във втори клас е заложено децата вече да разбират, че за положения труд се получава заплащане. В този период децата научават ключови понятия като доход и разход, както и що е семеен бюджет. В тази възраст учителят трябва да помогне на децата за формиране на представата им що е приоритет при формирането на бюджета, както и че изразходването на пари в семейството трябва да се планира. Във всеки клас обучението по предприемачество до голяма степен е преплетено с преподаването на знания от досегашния предмет "Бит и техника", така че паралелно с първи финансови знания и умения децата ще учат и как да отглеждат цветя или да боравят с домакински уреди.

 В пети клас знанието за парите започва да се усложнява - децата трябва да познават видовете доходи, получавани от членовете на семейството. Ако фамилията е безработна или кара на социални помощи, това ще създаде малко по-особен фокус при усвояването на този предмет. Също в този клас децата трябва да умеят да правят разлика и между видовете разходи, които семейството прави.

 Програмата за шести клас е предвидила децата да знаят основните форми на икономическа дейност - производство, търговия и услуги, като при това правят разлика между бартерна и парична сделка. Трябва да са в състояние да изчисляват и себестойност и цена на различни търговски изделия. Експертите, правили програмата, посочват, че шестокласниците вече трябва да умеят да изготвят и собствени варианти на семейния бюджет. Като част от посланията на предмета в този клас е и разбирането, че предприемачите са хора, които могат да предприемат риск с цел постигането на печалба, че в работата си те проявяват независимост и новаторство.

 В осми клас икономическите знания вече са основен акцент на този предмет, като всички останали познания за битовата и домашна техника вече не са част от предмета. В този клас децата започват професионалното си ориентиране, като една от целите е да успеят да идентифицират своите силни и слаби черти и да ги свържат с избора на професия. Предполага се, че в този клас децата започват и да се мотивират да изберат да свържат бъдещето си с една или друга работа и трябва да опитат да установят доколко тя е подходяща за тях. В този клас децата вече трябва да са наясно с неща, които вероятно биха затруднили техните дядовци и баби, а нерядко и родителите им. Те трябва да познават нормативните основи на бизнеса, както и правните форми за създаване на фирма. При това е нужно не просто да правят разлика между ЕТ, ООД или АД, а и да умеят аргументирано да защитят пред съученици своето предпочитание към един или друг вид учебна компания. Децата трябва да са способни да формулират бизнес идея, която учебната им фирма ще развива, и да предложат "иновативни стратегии" за нейното осъществяване.

 Тук се учи всичко, свързано с кредитите - според експертите, учениците на 15 години трябва да са в състояние не просто да четат "ситния шрифт", а и да знаят каква е разликата между потребителски и инвестиционен кредит, какво е лихва, що е акция, облигация и дивиденти. В този клас се преподават знания и за това що е бизнес среда, както и да са в състояние да изследват връзката между търсене и предлагане на пазара на труда и влиянието на тези процеси върху формирането на работната заплата. Записано е, че осмокласникът трябва да знае що е бартер, що е дефицит и що е излишък, както и че познава стълбовете на пазарната инициатива - частна собственост, ценова система, пазарна конкуренция. В този клас децата учат и за видовете икономически системи. Като цяло идеята е учениците да излязат от училище информирани за механизмите, които движат пазара и да се ориентират по-ясно в него, дори ако не станат предприемачи. Най-малкото за да не се налага да учат по трудния начин как се тегли и връща кредит и как се избира професия година преди тя да се окаже една от най-слабо търсените на пазара на труда.

Източник: www.standartnews.com

Оценка 4.89 от 27 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Банково Счетоводство
Курсове по Масаж
Урок по Математика за 1 клас
Уроци по Арабски език Пловдив
Курсове за Козметика
Уроци по Немски Пловдив
Частна детска ясла София Красна поляна
Професионални уроци по Пеене Пиано и Солфеж
Италиански за начинаещи онлайн
Курсове по Немски език в Бургас
Курс по Руски език Бургас
Йога в Бургас
Online курсове по Немски език
Частни уроци по Математика Пазарджик
Класически Балет за деца
Народни танци за деца София
География на света
Частни уроци по Български език
Японски език Пловдив
Италианска граматика online
Учител по Български език и Литература
Английски език за начинаещи онлайн
Народни танци Люлин
Кик Бокс тренировки София
Бокс тренировки видео
Курс Немски София
Салса танц
Школа Модерни танци Русе
Испански танци
Немски език тестове
Школи по Немски език София
Уроци по Пиано за начинаещи
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ