+ Предложи новина
13.09.2019

Очаква се двойно увеличение на учителските заплати до 2021 г.

Очаква се двойно увеличение на учителските заплати до 2021 г.

 Очаква се двойно увеличение на учителските заплати до 2021 г. Така брутното възнаграждение ще достигне 1800 лв., а нетното около 1500 лв. Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Министър Вълчев и заместниците му Таня Михайлова и Деница Сачева обобщиха политиките на МОН за новата учебна година.

 „Допълнителни планирани средства в средно срочната годишна прогноза спрямо 2019 г. са 360 млн. за 2020 г. и 720 млн. за 2021 г. По този начин допълнителните средства за възнаграждение на педагогическите специалисти за 2021 г. ще бъде 1 млрд. и 380 млн. повече спрямо 2017 г., което е необходимо за двойното възнаграждение на учителите”, обясни Вълчев по време на семинар на ресорното министерство за политиките през новата учебна година в областта на средното и висшето образование.

 „Ще стартира нормално новата учебна година, както и предходните. За над 2400 училища, близо 60 000 са първокласниците. В отделни училища и детски градини има проблеми. В между 50-60 ще продължат ремонтите и след началото. Осем училища ще започнат учебния процес в други сгради”, съобщи министър Вълчев. Най-много училища отварят врати в областите София-град, Пловдив и Бургас, като днес ще бъде открито ново училище в град Бяла, област Русе. Очаква се на церемонията да присъства премиерът Бойко Борисов. Училищата, които ще бъдат преместени в други сграда заради ремонти, са Икономическата гимназия в Русе, Строителната гимназия в Стара Загора, Второ основно училище в Гоце Делчев, ПМГ „Иван Вазов” в Ловеч, Начално училище „Васил Левски” във Варна, Професионална гимназия „Найден Геров” в Лом, Варненска търговска гимназия, тук е и училището в Горно Черковище, чиято стена беше съборена от багер при ремонт. Това уточни зам.-министър Таня Михайлова.

  В над 1000 училища има основни и частични ремонти. Някой от тях тепърва предстоят да стартират по програма „Региони в растеж”, уточни Вълчев и успокои, че за новата учебна година няма данни за недоставени учебници. В същото време между 4000-4500 учители са навлезли в пенсионна възраст тази година, което изправя пред предизвикателство системата.

„Няма да има криза. В отделни детски градини и училища ще има единици непопълнени места. По-големи проблем очакваме през следващите години, когато недостигът ще се задълбочава. Традиционно има недостиг на учители по информационни технологии и английски. Най-много липсват при учители по математика, физика, химия”, допълни просветният министър.

Имаме немалко училища, в почти всички области, където средната посещаемост е под 50 процента, отчитат още от МОН. Това лято се направени усилия да бъде проследено всяко дете след 7. клас къде ще продължи образованието си.

„Най-голямата ни професионална група са учителите. Разчитаме на тях да се справим с предизвикателствата, затова взехме решения за повишаване на заплатите. В много случаи се налага да ходят с полицията, много училища са намерили собствен работещ модел – над 200 училища назначиха медиатори през последните 2 години. Над 1000 училища са концентрация на деца, които не ходят на училище. Много трудно успяваме да ги накараме всекидневно да са в клас”, уточни още министър Вълчев.

План-приемът за годината е запълнен на 100 процента само в две от 28 области – Варна и Габрово. Общата картина показва, че 94% или 2362,5 от всички 2499 заложени в страната паралелки след седми клас ще се реализират и ще стартират тази учебна година, обясни зам.-министър Таня Михайлова.

 От тях 1335,5 са в професионални. Сред нереализираните са в направление машиностроене и строителство. „Това е тенденция, която трябва да преобърнем, тъй като се търсят кадри в тези направления и икономически сектори”, обясни Михайлова.

 Реализираните паралелки в дуално обучение са 133. Толкова са и всички от 9-и до 12-и клас. В края на тази учебна година за първи път ще има и допълнителен план-прием за над 700 ученици от обединените училища, в които се обучават до 10-и клас, уточниха от МОН. Превенцията на отпадането от училище е основен приоритет и тази година, посочи зам.-министър Деница Сачева. „За миналата година 40 000 деца бяха привлечени в клас, 8000 за пръв път, сред тях има хора на 16 години. Продължаваме издирването на близо 25 000 деца, за които не знаем къде са и 19 000, чиито родители са отказали децата да влязат в клас”, уточни тя. Сред новите моменти в Постановление 100 на МС, което предвижда екипи от учители, полицаи, социални работници и представители на общините да обхождат по домовете учениците, които не са на училище в същия ден, са по-големи функции на областните управители – те ще осъществят връзката между отделните звена.

 „Да следят работата на екипите и сътрудничеството. Ще се наблегне много на работата с родители. Работим с 2-3 поколения деца на неграмотни”, уточни зам.-министърът. Вече са договорени промени и със здравното министерство. Те предвиждат медицинското обслужване в училищата да може да се обезпечава, като общините имат възможност да сключват договори с медицински центрове.

 „В почти 170 училищата в страна няма медицинско обслужване. 64 млрд. лв. са отделени за това”, каза още Сачева. Тя допълни, че над 22 000 са децата със специални потребности у нас.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.87 от 31 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ