Специалистите в образователното министерство са на мение, че способността на децата да четат с разбиране касае не само подготовката им по български и литература. Заради неумението си да боравят с текст много от тях се провалят на изпити по природни науки, защото не са в състояние да извлекат информацията от него. Заради това целият випуск, който ще бъде в девети клас следващата учебна година, ще бъде подложен на национално външно оценяване по четене през ноември.
Заложено е това да обхване около 55 000 ученици, колкото е броят на сегашните осмокласници. При тях ще се оценява именно функционалната грамотност, тоест способността им да работят с текста, а не просто да четат механично. Външно оценяване ще има и за децата от пети клас. Тези два изпита ще се проведат еднократно, но освен това ще се въведе и ежегоден текст за езикови умения при първолаците. Всъщност на практика малките деца ще бъдат подлагани на няколко теста. Единият от тях е свързан с края на предучилищната им подготовка, когато ще се прилага "методика за диагностика" на степента на училищна готовност. В края на първи клас те отново ще бъдат тествани за езиковото си развитие.
Това не е изпит, за който се получават оценки, а стремеж да бъдат идентифицирани малчуганите, които отсега проявяват затруднения при боравенето с езика и четенето, които по-късно биха се отразили върху способността им да учат ефективно.
Източник: www.standartnews.com