+ Предложи новина
30.06.2022

Национално изследване: 33% от родителите са на мнение, че учителите преподават зле

 Всеки трети родител плаща за частни уроци по предмети, преподавани в училище. Причината най-често е, че децата срещат затруднения по един или повече предмети, както споделят над 50% от родителите. Най-голямата част от тях - 37%, определят онлайн обучението като основен проблем, а почти 33% са на мнение, че учителите преподават зле. Това са част от изводите са от национално изследване на "Галъп интернешънъл Болкан", проведено по поръчка на просветното министерство през април сред 464 родители и 465 ученици от 1 до 10 клас. 

 То е част от акцията по проучване на мнението на ученици, родители и учители относно проблемите в учебните програми, въз основа на които МОН смята да редактира програмите, след което - вероятно и учебниците. Резултатите от анкетата сред учителите може да видите тук.

 Според родителите онлайн уроците са определени от 37% от родителите (признаващи за затруднения на децата си) като основна причина за затрудненията на учениците. На следващо място те поставят недоброто поднасяне на учебния материал от учителите - 33%, както и прекалено обемното учебно съдржание - 27%. Същият е процентът на родителите, които обвиняват неясния език в учебниците (непознати думи, недобър стил на поднасяне), 26 на сто са на мнение, че учебният материал не е съобразен с възрастта на децата, а 9% - че няма координация на материала между отделните предмети.

 За родителите на най-малките ученици основен проблем е прекалено многото информация, с която трябва да се справят децата им, за тези на ученици от 5-7 клас - лошото преподаване от учителите, а според майките и бащите на гимназистите главната причина децата им да има трудности е дългото онлайн обучение.

 Родителите, отговорили, че децата им не изпитват трудности, са дали по-различни отговори за причините за тези трудности - на първо място тук е неясният език в учебниците (близо 33%), несъобразеното с възрастта на детето съдържание (23.6%), лошото преподаване (32.1%), много информация (21%) и онлайн обучението (20%). Родител например е споделил, че детето му е отличник, но това коства много както на него, така и на детето му. Учениците нямат време за упражнения и затвърждаване на материала, а сред част от учителите има незантересованост дали децата са разбрали урока, казва той. Друг иска олекотяване на програмата и акцент върху българското. "По география учат за миньорско дело в Бразилия... По история вместо да учат история на България - те учат история на Египет и Персия, което е супер натоварващо. Нека го знаят като обща култура, но не да се залага като основно нещо", казва той. "Учебниците са написани за висшисти, а не за деца на тази възраст. На мен ми е трудно да разбера, а аз съм човек с три висши", споделя трети.

 За да преодолеят затрудненията, 53% от родителите се занимават допълнително вкъщи с децата си - обясняват уроците, дават примери и т.н. В началните класове делът на тези родители достига 84%. 25% от майките и бащите изпращат децата си на частни уроци, като 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета. Делът на тези отговори е значително по-висок сред родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален курс, което се свързва и с подготовката за изпитите след 7 клас и за матурите. 11% от родителите се "справят" с трудностите, изпращайки децата си на занималня, 18% помагат за домашните, 10.8% разчитат, че в училището детето им ще получи нужната информация, 1.5% - пускат уроци в "Уча се", а само 1.3 ходят на допълнителни консултации по предмета. 

 Според учениците 4 от 10 ученици от началния етап смятат, че има учебници, които са написани сложно и е трудно да ги разберат. 50% от тях споделят, че част от учебниците уроците са прекалено дълги. На 1/2 от тях казват, че в част от учебниците има много непознати за тях думи. 2 от всеки 5 пет деца между 1-4 клас признават, че не разбират част от съдържанието на учебниците, основно по математика. Затрудняват ги главно текстовите и логическите задачи. Те често се оплакват, че нямат достатъчно време да се упражняват. Според половината от тях уроците са прекалено дълги.

 Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап (5 -7 клас). Там вече 57.6% от учениците заявяват, че част от учебниците са написани сложно и неразбираемо. Повечето седмокласници, но и много петокласници и шестокласници, се оплакват най-много от учебниците по история и цивилизации. Учебното съдържание по география и икономика също се оказва трудно разбираемо за част от учениците в прогимназия - тук сложни според тях са множеството нови термини и твърде многото информация в учебниците, която трябва да се помни наизуст. 6 от 10 ученика определят част от учебниците за сложни и неразбираеми, 1/3 споменават за проблеми в междупредметните връзки - например учат нотите, а по математика още не са взели материала за дробите, а на 1/2 дават конкретни примери за учебници, които трябва да се променят.

 2/3 от учениците от 8-10 клас смятат, че част от материала в учебниците не е съобразен с възрастта им, 1/3 споменават за проблеми с междупредметните връзки, а над 2/3 посочват учебници, които следва да се променят. Гимназистите недоволстват от твърде големия обем от информация, който според тях е излишен и затруднява ученето и определянето на най-важното.

 "Повечето пъти първо вземаме нещата по английски, например правила и определения, а после по български", оплаква се ученик. "В учебниците по български, например, бих искала да има малко повече правила. да има за глаголите, предлозите, съществителните", казва друг. Трети смята, че 3 страници урок по история е твърде дълъг, с много дати и имена, но без важни детайли за историята, което го демотивира.

Най-трудните предмети

 Математиката е предметът, който в най-голяма степен затруднява учениците от всички класове от 1 до 10, според родители и учители. Като проблемни изпъкват още човекът и природата и човекът и обществото в 3 и 4 клас, а за по-големите ученици трудни са география и история.

Препоръки

 Препоръките на родителите са три - да се адаптира езикът и информацията в учебниците към възрастта на децата (по-малко академизъм), да се систематизира поднесената информация и да има повече време за упражнения, както и да има обективност на учебния материал по история и акцент върху българското. Майки и бащи на по-големите ученици препоръчват да се учи повече национална история и повече българска литература.

Учениците пък искат по-разбираем език, намаляване на обема на уроците, в които да няма излишна информация и да се акцентира върху най-важното, да има повече примери в учебниците, повече време за упражнения и разбиране на наученото, както и по-интерактивен начин на преподаване - с повече графики, илюстрации, примери, експерименти и т.н.

Източник: www.segabg.com

Оценка 4.81 от 42 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Езикови школи София
Курс по Английски език Стара Загора
Английски език онлайн уроци
Индивидуални уроци по Немски
Клуб по Спортни танци Шумен
Уроци Китара Пловдив
Уроци по Български език за чужденци
История на България за кандидат студенти
Уроци по Немски език София
Курс по Финанси и Счетоводство
Индивидуални уроци по Английски Пловдив
Народни танци за деца в Люлин
Уроци по Пиано игри
Матури Английски
Курсове Испански
Счетоводен курс София
Клуб по Спортни танци София
Учи Английски
Индивидуални тренировки по Карате
Кик Бокс тренировки за начинаещи
Уроци по Френски
Балетна школа Пловдив
Курс Английски Сугестология
Немски уроци
Частни уроци по Литература Бургас
Тренировки по Футбол за деца Пловдив
Езикови школи Бургас
История и цивилизация за 8 клас
Йога
Бокс тренировки
Индивидуални уроци по Балет
Народни танци начинаещи София
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ