Ако бъде прието предложението на здравния министър в оставка проф. Асена Сербезова учебните часове на децата от 5-и, 6-и и 7-и клас да бъдат намалени с 5 минути, ще бъде решен 2-годишен проблем.
Искането е часовете от 45 да станат 40 минути, за да няма “трайно увреждане на здравето на учениците”. Така освен че ще се избегне преумората на подрастващите, ще се облекчи и координацията между две ведомства - Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката. От 2 г. учебните планове за тези класове са с увеличени часове, което пък противоречи на наредба на МЗ за седмичното разписание на класовете. Това поставяло в шах директорите, които нямат право да не се подчинят на учебния план, но не знаят какво да отговорят на експертите от РЗИ. Това не е нова драма, казват педагози. Подобни ситуации е имало и през учебната 2017/2018 г., когато от РЗИ отказвали да заверяват седмичните разписания на иновативните училища, защото имаха право на блок часове по новите учебни планове.
Предложението в проекта за промени в Наредба 10 от 2014 г. е за намаление на часовете с по пет минути за три класа. Без този проблем са училищата, които са на две смени, на които по принцип е разрешено учебните часове да са по 40 минути. Срещат се с пречката училища на една смяна, но те са масовият случай.
Причината за предложението е да се компенсира увеличеният брой на часовете на седмична база според учебния план на МОН. Образователното министерство увеличи броя на часовете на трите випуска. Така петокласниците получиха общо 30,5 учебни часа на седмица. Според плана на МОН броят учебни часове на 6-и клас също ще бъде увеличен от идната учебна година, а през по-следващата увеличение ще има и за кандидат-гимназистите. Така учениците в 5-и клас трябва през седмица да имат по един ден в програмата си общо 7 учебни часа, а шестокласниците да имат един такъв ден всяка седмица. Това обаче противоречи на здравните изисквания и ще доведе до трайно увреждане на здравето на учениците, смята Сербезова. По тази причина тя предлага намаление на часовете, за да не се допусне риск за здравето на подрастващите.
Промяната срещна одобрение както от страна на училищни директори и учители, така и от медици и родители.
Няма риск да се натрупат дефицити заради намаляването на часа с 5 минути, така ще е и по-лесно да се задържи вниманието на учениците, смятат педагози и училищни директори. Според здравните власти увеличеният брой часове ще наруши дневния режим на децата. Не само обучението, но и самоподготовката, храненето, почивката, както и свободното време за игра, спорт и интереси ще бъдат променени, смятат от ведомството.
“Ще бъде създадена и предпоставка за нарушаване и на физиологичните норми и изисквания за здравословно хранене, като 10-годишният ученик ще трябва да стане в 6,30 ч, да се приготви и закуси до 7 часа, да се придвижи, за да започне занятия в 7,30, като те ще приключат в 14,10 ч. следобед”, дават пример от здравното министерство.
Сколиозата на гръбначния стълб е сред най-честите ортопедични заболявания при 13 - 14-годишните, смятат специалистите. Причината за това е неправилното стоене на чиновете, обединяват едно мнение ортопеди. В училище имат неправилен стоеж, раниците също влияят, тъй като са много тежки, каза ортопедът д-р Златин Пенев. Ако имаме болка при вървене, това възпрепятства качеството на живот, а за децата оказва влияние върху игрите и спорта, категоричен е лекарят. Същевременно поне три часа на ден трябва да спортуват децата в предучилищна и училищна възраст, съветват медиците. А гледането на телевизия или игрите на компютър и телефон трябва да се ограничат до един час. За здравословно се счита и поне 9-часовият сън за децата в прогимназиална възраст.
Сред основните мотиви на министерството е да не се стигне до преумора на учениците. Целта на здравните изисквания при изготвяне на седмичните учебни разписания на задължителните и избираемите учебни часове в училищата е да се осигуряват благоприятни условия за най-добро усвояване на учебното съдържание при най-малка степен на умора, обясниха от там. Именно затова очакват с предложените промени да се постигне едновременно максимално усвояване на учебното съдържание при най-малка степен на умора.
Източник: www.24chasa.bg