+ Предложи новина
28.11.2019

МОН за иновативните стаи: Искаме иновативни подходи, а не подмяна на старите чинове

МОН за иновативните стаи: Искаме иновативни подходи, а не подмяна на старите чинове

 20 млн. лева ще бъдат вложени догодина в подобряване на оборудването в училищните кабинети, ако бъде одобрен проектобюджетът за образование. Това обяви министър Красимир Вълчев, който участва в международна конференция „Как да бъдем иновативни в училище”, организирана от Световен образователен форум – България.

 Вълчев  обаче подчерта, че това са пари не просто за закупуване на нови мебели и техника, а за подобряване на средата с цел прилагане на иновативни подходи. „Средствата ще са насочени към това в по-голяма степен да стимулираме интереса на децата да учат. Не само са сменим чиновете с нови. Трябва да преподредим класната стая в посока изграждане на STEM центрове. Повечето ще са в кабинетите по математика и природни науки. Там имаме най-голям проблем да мотивираме децата”, обясни министърът.

 Той се зарече, че догодина ще заработи национална платформа за обмен на иновации. В момента в страната има близо 300 иновативни училища. „Но не само учебните заведения с одобрени проекти са иновативни. Всеки учител малко или много е иновативен по отношение на някое дете, когато се опитва да повиши интереса  за учене и да подобри резултатите му – каза Вълчев. -  Факт е, че днес имаме поколение ученици, които по по-различен начин учат и четат  - основно чрез електронни устройства, в много по-голяма степен очакват обучението им да бъде практично, знанията им повече трябва да бъдат свързани в един учебен час. Той все повече трябва да прилича на дейност по интереси. Това не означава, че не трябва да усвоим заложеното в учебната програма. Иновациите трябва да са насочени към това, но начинът е провокиране на интереса към учене и свързване на знания и умения – повече практичност, по-активен ученик в часа. Бъдещето изисква това.”

 Министърът подчерта, че иновациите няма да ги направи МОН, а училищата и учителите, като системата в следващите години  трябва в много по-голяма степен да се развива благодарение на тяхната енергия. А ние трябва с всички инструменти на политиката да подкрепяме това, добави Вълчев. Той бе категоричен, че иновациите трябва да се случват не само в учебния час, а и в занималнята. По тази причина националната програма  „Иновации в действие”, по която  в момента училищата се насърчават и финансират да споделят добри практики, ще се разшири и с целодневната форма на обучение. Това е периметър от много часове, които ние сега не използваме достатъчно добре, каза министърът. А голямата цел е да се разпространи културата на иновации.

 Вълчев отчете, че основен проблем за въвеждането им е, че учителите имат учебна програма, която трябва да изпълнят. „Те се чувстват задължени и много трудно  освобождават време да упражняват, да затвърждават знания, да работят с изоставащите, да провокират интереса за учене като приложат иновативни подходи, като карат да анализират. Това е една от основните  пречки пред иновациите – как учителят да си осигури време за това - обясни министърът. - Нашият учебен план като брой часове е относително малък. И всички казват: „Не ни стига времето”.Защото сме допълнили редица дисциплини с нови умения, които трябва да се добият – и предприемачество, и компютърно моделиране. Не намалява задачата на образователната система, а нараства”.

 Запитан за евентуални промени в програмите по математика, Вълчев обясни, че тази дисциплина  изисква повече часове. Нашите като абсолютен брой са малко, но като дял са сходни спрямо другите страни в ЕС – около 15%. 

 „В учебната програма има какво да се намали, особено  по отношение на дълбочината на темите. Учебниците допълнително натоварват. Много учители се водят от тях, а учебникът не е задължителен. Задължителна е учебната програма. Водим този разговор – как да променим методите на образование при съществуващите учебни програми, колко можем да намалим, коя част от учебника може да се пропусне. Различно е за различните дисциплини. По история можем да пропуснем факт за даден исторически период. Това не е фатално за едно дете, ако му се провокира интересът за четене. По география също можете да пропуснете факт за някой континент. Аз всеки ден разбирам колко много неща съм пропуснал, като чета на телефона си. Но по математика всяко нещо надгражда следващото и е нужно да направим опит да облекчим учебните програми. Това няма да е грандиозно облекчаване, но трябва да освободим време на учителите за упражнение”, заяви Красимир Вълчев.

 Той предупреди, че в следващите месеци се очаква криза на доверие  в гилдията – заплатите на учителите ще се повишат, но резултатите няма да се променят чувствително. „Затова родителите трябва да почувстват, че учителите имат друга нагласа – да са креативни, да не повтарят  в час същото като миналата година, а системата да не ги вкарва във формализъм”, каза още министърът.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.83 от 35 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ