Министърът на образованието Красимир Вълчев обиколи заедно с екипа си Столипиново вчера. Той и заместничката му Деница Сачева лично разговаряха с родители и близки на две деца, отпаднали от училище в един от блоковете в мултиетническия квартал. В единия от случаите се оказа, че детето е в Германия, а в другия, че 14-годишно момче е спряло да ходи на училище още в шести клас.
Преди да направи обиколката си в квартала министър Вълчев се срещна с преподавателския екип на СОУ „Найден Геров“. След срещата, която бе затворена за медии, той съобщи, че мерките за връщане на отпадналите деца от уязвими групи тепърва започват да се въвеждат. Обмисля се да бъдат предоставени допълнителни средства по този критерий на училищата, в които се обучават деца, чийто майчин език не е български, за да се обезпечат допълнителните усилия, които полагат педагозите при равни други условия.
„Ние трябва да разширяваме допълнителното обучение по български език, както в детските градини, така и в училищата, а също и подкрепата за децата, чийто майчин език не е българския. За съжаление имаме немалък процент деца от проблемни групи, както и такива на родители с ниско образование, които не са включени в системата на предучилищно образование. Този процент е много по-голям за 3 и 4-годишните деца. Затова мярката за задължителен обхват на 4-годишните е ключова за нас, тя гарантира, че те ще имат по-малко трудности и дефицити в първи клас“, посочи министърът пред журналисти. Той беше категоричен, че трябва да се подобри взаимодействието с МВР и в частност с Гранична полици, за да се установи колко деца от малцинствата са напуснали страната.
„Все още не съм готов да отговоря как точно ще накараме родителите да декларират, че напускат страната заедно с децата си“, обясни министърът и гарантира, че ще продължи издирването на голяма част от децата, които не бъдат открити на настоящ или постоянен адрес. Предстои разкриването на телефони в РУО, на коитоще се подават сигнали за деца, необхванати от училищната система.
Вълчев бе оптимист за назначаването на повече ромски медиатори, като добави, че ще се осигуряват средства за училищата, които имат нужда от такива хора. Той добави, че в момента училищата получават парите от спрените помощи за деца, за които са подали информация към Агенцията за социално подпомагане, че не ходят на училище. „Тези средства могат да бъдат използвани за допълнителна работа и допълнителна подкрепа на децата“, допълни министърът.
Според помощник-директорът на СУ „Найден Геров“ Стоилка Григорова, в училището засега има само един медиатор, но има нужда от още поне двама. Медиаторът, който е назначен в момента, е част от общността, но също среща затруднения при връщането на децата. „Лъжат, отказват да пратят децата си“, обясни Григорова. По думите й медиаторът разполага със списък от 15 деца от втори и трети клас, които не само, че не идват на училище, но дори родителите им ги крият. В Пловдивска област от училище са отпаднали около 13 000 деца, а само в града под тепетата те са около 7 000, съобщи директорът на РУО Иванка Киркова.
Източник: www.dcnews.bg