94,13% от децата и учениците в задължителна предучилищна и училищна възраст в страната са записани в детска градина или училище, сочат данните на образователното министерство към началото на месеца. Най-много са в Габрово (98,12%) и Благоевград (97,99%), а най-малко - в Кърджали (88,67%) и Шумен (84,67%).
От началото на учебната година екипите за обхват в образователната система в цялата страна посетиха 9250 семейства, чиито деца не посещават училище. 1222 групи от учители, психолози, социални и здравни работници, медиатори, полицаи и служители на други институции търсят незаписани или отпаднали ученици по домовете им, провеждат срещи с родители и се опитват да накарат децата да влязат в клас. Целта на екипите по обхват е да доведат или задържат в училище над 46 000 деца.
Просветният министър проф. Николай Денков се включи лично в един от екипите за издирване на деца извън образователната система в 4-о ОУ „Г. С. Раковски“ в Берковица. В училището се обучават 198 деца и ученици - всички от ромски произход. Петнадесет от тях са започнали да посещават занятията през тази учебна година благодарение на групите по междуинституционалния механизъм за обхват.
„Разбирам, че искате най-доброто за децата си. Но Ви моля да разберете, че без да завършат училище, много врати ще останат затворени за тях. Те са умни и будни, бъдещето им е в класната стая.“ Така проф. Денков се обърна към Димитър от квартал "Раковица" – баща на три деца в училищна възраст, които не влизат в клас. Освен с бащата министърът разговаря с бабата и две от децата – момиче на възраст за 4-и клас и две години по-голямо момче. Срещата завърши с обещание Стефан и Виолета да тръгнат на училище от понеделник. „Бабата и бащата в това семейство са неграмотни и това оказва влияние върху решенията, които те взимат за децата. Лошият цикъл, при който необразованите родители не разбират колко е важно образованието, трябва да бъде счупен“, каза проф. Денков.
Според директорката на 4-о ОУ „Г. С. Раковски“ Таня Йонова честата смяна на местоположението на семействата усложнява работата по механизма за обхват. „Мотивирането и задържането в клас на върнатите деца също е предизвикателство, но ние продължаваме да полагаме усилия“, посочи тя.
Източник: www.monitor.bg